Qua ophef over nieuwsberichten was het het weekje wel. Dinsdag begon het met het publiceren van het OECD-rapport over computers in het onderwijs. De populaire pers interpreteerde dat nogal kort door de bocht, waardoor ik ineens allemaal links naar berichten langs zag komen met de strekking dat computers in het onderwijs niets opleveren en geldverspilling is. In deze leestips is daar uitgebreid aandacht voor. De blogosfeer is gelukkig iets genuanceerder en geeft ook er ook blijk van meer verstand te hebben van het onderwerp.
Woensdag volgde de berichtgeving over iOS9. De belangrijkste wijzigingen vind je bij het artikel van Nu.nl. Niet bij iedereen ging de update meteen goed. Een aantal Ziggo-klanten had ineens geen mobiele verbinding meer, las ik ergens. Maar dat zal allemaal wel weer rechtgezet worden. Mijn eerste indruk van het nieuwe besturingssysteem is eigenlijk positief. Ik vind het vooral fijn dat de omvang ervan is afgenomen, zodat mijn iPad met 16 GB weer wat lucht heeft.
En dan was er nog het bericht van de Haagse Schoolbesturen over de geleidelijke aanpassing van het Sinterklaasfeest dat afgelopen donderdag in het nieuws kwam. Laat ik nou deel uitmaken van zo'n bestuur. Ook hier weer ongenuanceerde berichten. Ik vind niet dat de reguliere pers in zulke gevallen goed werk doet. De koppen lokken polarisatie van meningen uit. Alsof je altijd 'kant' moet kiezen. Journalisten en verslaggevers zouden er goed aan doen om hun rol eens te herzien en te kijken hoe ze door hun berichtgeving de samenleving dichterbij elkaar kunnen brengen. In plaats van uit elkaar te trekken. Welke journalist durft dat aan? Dat vereist een ander denken over 'hoor en wederhoor'. Daarbij zet je mijn inziens niet simpelweg twee uitersten tegenover elkaar om vervolgens toe te kijken hoe die twee elkaar in de haren vliegen. Dat betekent bijvoorbeeld dat je nadenkt over structuren die ervoor zorgen dat mensen elkaar vinden in het gesprek.
Ik heb overigens over die Pietendiscussie geen berichten opgenomen in deze leestips, en dit stukje tekst is puur op eigen titel. Google zelf maar eens. En laat je niet verleiden om stelling te nemen. Zoek naar de gulden middenweg. Leg jezelf een bepaalde genuanceerdheid op. Probeer elkaar te vinden. Misschien help je de samenleving er een beetje verder mee.
Het interessante aan deze hele discussie vind ik dat het ook wel iets te maken heeft met de onderwerpen mediawijsheid en verandermanagement. Misschien dat ik daar nog wel in een andere post op in ga. Voor sommigen is er in ieder geval nog een lange weg te gaan...
Hieronder de leestips. Heb een fijn weekend!
Waarom het overnemen van good practices niet persé tot succes hoeft te leiden - Wilfred Rubens op te-learning.nl
"Bij de invoering van ICT in het onderwijs laten we ons vaak graag leiden door de succesverhalen van andere organisaties. Waarom gaat dat echter niet automatisch goed?" Lees verder...
'Informele communicatie heeft méér impact binnen organisaties' - Personeelslog
"Of het nou om het praatje bij het koffieapparaat gaat of om berichtjes via Whatsapp, informele communicatie wordt steeds belangrijker binnen organisaties. Dat blijkt uit een onderzoek onder interne communicatieprofessionals." Lees verder...
Students, Computers and Learning - Making the Connection - OECD - Jeroen Bottema op Scoop.it Master Leren & Innoveren
"Are there computers in the classroom? Does it matter? Students, Computers and Learning: Making the Connection examines how students’ access to and use of information and communication technology (ICT) devices has evolved in recent years, and explores how education systems and schools are integrating ICT into students’ learning experiences." Lees verder...
Students, Computers and Learning - Making the Connection - OECD iLibrary
"Based on results from PISA 2012, the report discusses differences in access to and use of ICT – what are collectively known as the "digital divide" – that are related to students’ socio-economic status, gender, geographic location, and the school a child attends. The report highlights the importance of bolstering students’ ability to navigate through digital texts. It also examines the relationship among computer access in schools, computer use in classrooms, and performance in the PISA assessment. As the report makes clear, all students first need to be equipped with basic literacy and numeracy skills so that they can participate fully in the hyper-connected, digitised societies of the 21st century." Lees verder...
Oeso-rapport over ict en onderwijs is juist positief - Muriel Warners op 2MW Mediawijs met Muriel Warners
"‘Computer verbetert schoolprestaties niet’ kopte de NOS vanochtend. Omdat ik allerlei mensen volg op Twitter die zich bezighouden met ict in het onderwijs, werd hier natuurlijk veel over gesproken. Maar een echte discussie werd het niet, want we waren het eigenlijk wel eens. Natuurlijk verbeteren computers op zich niets aan het leren en de prestaties van leerlingen. Het gaat erom wat ze ermee doen." Lees verder...
Hoezo? OESO en onderzoeksinterpretatie - Karin Winters op Karin Blogt
"Vanmorgen was het heerlijk levendig op Twitter naar aanleiding van de publicatie van OECD “Students, Computers and Learning, making the connection”. Ik gaf daar (zonder iets gelezen te hebben) het commentaar dat wij onze eigen koppen knutselen en eigen interpretatie meegeven. Dit afhankelijk van onze eigen kleur en voorkeur." Lees verder...
'Als je ict goed toepast, werkt het wél' - Toine Maes op Kennisnet.nl
"Vanochtend kwam de OESO (Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling) naar buiten met een duidelijke boodschap. Het gebruik van computers leidt niet automatisch tot betere prestaties van scholieren. Meer technologie betekent niet vanzelf betere cijfers. Dat is een boodschap die wij in Nederland al lang kennen. Op basis van wetenschappelijk onderzoek weten we dat ict alleen werkt als het op een goede manier wordt ingezet." Lees verder...
OESO negatief over ICT en onderwijs? - eLearning.nl
"Een recent rapport van de OESO - Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling – zet vraagtekens bij hoe wereldwijd technologie binnen het onderwijs wordt ingezet. Voor wie er zin in heeft, het meer dan 200 pagina’s tellende rapport is online te lezen. De redactie concludeert dat het rapport vooral laat zien dat wereldwijd het onderwijs nog een lange weg heeft te gaan, als het gaat om het zinvol en effectief inzetten van ICT. Maar eerst wat kale cijfers." Lees verder...
E-learning is succesverhaal in Vlaams basisonderwijs - Johan van den Abeele op Basis ICT
"Gisteren in De Standaard: “De tafels doen ze liever met Bingel”. Een lovend artikel over ICT-integratie in het basisonderwijs. De vaststellingen liegen er niet om: 8 op de 10 leerlingen gebruiken Bingel in de klas en thuis en er zijn al meer dan een half miljard oefeningen gemaakt. Op piekmomenten maken 60.000 leerlingen tegelijk gebruik van de toepassing." Lees verder...
Apple start uitrol iOS 9: De belangrijkste veranderingen - Nu.nl
"Qua ontwerp verandert er weinig in iOS 9. Het systeem richt zich vooral op het verlengen van de accuduur en verbeteren van spraakassistent Siri." Lees verder...
Moeten we ICT maar uit onderwijs verbannen? - Wilfred Rubens op te-learning.nl
"Gisteren was het weer zo’n dag. Terwijl ik druk bezig was met verschillende werkzaamheden, stroomde mijn RSS-feedreader en Twitter-tijdlijn vol met berichten over een OECD-rapport over de (in)effectiviteit van ICT in het onderwijs. Ik presenteer eerst een bloemlezing, en eindig met enkele persoonlijke opmerkingen." Lees verder...
Het 'dat-ding'-effect - Erno Mijland op Alles kan altijd beter
"De lijnen met kinderen en jongeren openhouden is een van de belangrijkste aspecten van mediaopvoeding. Door in gesprek te blijven kun je volgen wat een kind online doet, wat het meemaakt en hoe het omgaat met de leuke en minder leuke kanten. En verzand je minder snel in een loopgravenstrijd als het om het stellen van grenzen gaat. Tijdens ouder- en informatie-avonden over sociale media en gamen heb ik het in dit kader over het 'dat ding'-effect." Lees verder...
Geen opmerkingen:
Een reactie posten