maandag 3 maart 2014

Wifi gevaarlijk?

Zo nu en dan zie je berichten voorbij komen waarin gewaarschuwd wordt voor de gevaren van wifi en gsm straling. Zo ook dit bericht waar ik op werd geattendeerd door de PaboNieuwsdienst van de HAN.
Het bericht gaat over een groepje Deense tienermeisjes die voor een opdracht voor school een experiment opzetten. Met dat experiment wilden ze bewijzen dat wifi signalen slecht zijn. Het was ze opgevallen dat ze slecht sliepen als ze met hun mobiele telefoon naast hun hoofd sliepen. Omdat ze geen experiment konden bedenken waarbij ze dat gegeven konden onderzoeken, gooiden ze het over een andere boeg: de kiemkracht van tuinkers.

De proefopstelling bestond uit het plaatsen van een aantal bakjes met tuinkers dichtbij een router én een aantal zonder router. Met gelijkblijvende temperatuur, vochtigheid en licht zou een verschil in groei dan veroorzaakt (moeten) worden door de straling van de router.

Het experiment is op zijn zachtst gezegd opmerkelijk. Ik heb daar namelijk wel wat vragen bij. Maar goed, eerst de foto's maar eens. Die spreken voor zich (zeggen ze).


 

Het onderste bakje is het bakje naast de router. Slim om de beelden erbij te zetten, want dat heeft er zeker toe bijgedragen dat dit bericht op internet snel door nieuwsdiensten werd overgenomen. Beelden zeggen vaak meer dan woorden. Of toch niet?

Als je er dieper over nadenkt, zijn er wel wat kanttekeningen te plaatsen bij de uitkomsten. We gaan er hierbij nog wel even vanuit dat het experiment juist is uitgevoerd en de slechtere ontkieming van het tweede bakje tuinkers daadwerkelijk door straling veroorzaakt wordt.
Een vraag die ik er dan bij heb, is: wat is nu het verband tussen slecht slapen en de kiemkracht van tuinkers? Want die meiden wilden eigenlijk weten waarom ze slecht sliepen met een telefoon naast hun hoofd. Toch?
Verder zou ik wel willen weten dat als het door straling komt, of de afstand tot de stralingsbron nog uitmaakt.
En de laatste opmerking die ik had, is of bij dit experiment alternatieve verklaringen zijn uitgesloten. Waar kan de slechtere ontkieming van de tweede bak nog meer aan te wijten zijn?
Dat is gelijk een mooi bruggetje naar het bericht op Dutchcowboys.nl hierover. Want zij maken gehakt van de conclusies. Er (b)lijken inderdaad andere oorzaken in het spel te zijn. Lees daar meer.

Ik ben door dit experiment in ieder geval niet overtuigd. Wel denk ik dat het goed is om hier (beter) onderzoek naar te doen.

Wat vind jij? Gebruik jij wifi wel of niet? En hoe ernstig schat jij de effecten in?


*Update*
Patrick Koning attendeerde me erop dat het waarschijnlijk een hoax betreft. En het is inderdaad een ouder bericht dat in mei vorig jaar al opdook, leerde ik met een simpele google-zoekopdracht. Toen hebben veel nieuwssites het (te) snel overgenomen. Ik kan niet terugvinden dat het daadwerkelijk om een hoax zou gaan, maar er werd toen al gehakt gemaakt van de onderzoeksopzet en -uitvoering. De kritiek is bijvoorbeeld mooi verwoord in deze blogpost.
Toch blijft het bijzonder hoe makkelijk nieuwssites zonder enige inhoudelijke controle bepaalde berichten van elkaar overnemen. Wordt het niet eens tijd voor een keurmerk voor nieuwsdiensten... ;-)

3 opmerkingen:

  1. Ik dacht dat dit experiment al enige maanden terug was ontmaskerd als een hoax?!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoewel het om het hoax gaat is het volgens mij nog steeds aangeraden om "verstandig" om te springen met wifi signalen. Check mijn blog voor enkele tips.

    Mvg Robert

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Beetje late reactie van mijn kant, maar Robert, bedankt voor je aanvulling en verwijzing naar je blog.

    BeantwoordenVerwijderen