dinsdag 19 maart 2013

Informele vormen van lerarenprofessionalisering

Vorige week was er een E-merge bijeenkomst (een samenwerking tussen de TU Delft, de Universiteit Leiden, de Hogeschool Leiden en De Haagse Hogeschool). Wilfred Rubens was daarbij aanwezig en deed daar op zijn blog verslag van.
In die blogpost nam hij een video op van Dr. Klaas van Veen die ingaat op de vraag:

'Hoe laat je ervaren docenten in het hoger onderwijs leren?'.

Die vraag is niet alleen interessant voor het hoger onderwijs, maar bijvoorbeeld ook voor het basisonderwijs. Ik probeer binnen het team op de Oosterlee kansen te vinden om zinnige professionaliseringsactiviteiten op te zetten. Maar ook binnen de ambassadeursgroep van ict-coördinatoren is dit uiteraard een thema.
Deze video is (voor mij) in dit kader dus interessant.


Klaas van Veen: Docenten en Leren from E-Merge on Vimeo.

Hij zegt dat ervaren docenten vaak problemen hebben met de vorm van de scholing. (Niet met de inhoud dus.) Hij zegt dat formele activiteiten als cursussen, portfolio en verslagen niet werken bij ervaren mensen. Hij pleit voor informelere vormen van leren. Voorbeelden:
- feedback van collega's die een keer komen kijken
- maken van opnames van jezelf en daarna analyseren
- er met collega's over praten.

Ervaren collega's hebben volgens hem vooral behoefte aan beter worden in de vakdidactiek in plaats van het leren hanteren van allerlei tools. Om beter te worden in de vakdidactiek is het handig om (naast collega's) ook studenten om feedback te vragen. En daarna op basis van die feedback verder te lezen (of te leren) over zo'n onderwerp.

Hij vertelt verder nog iets over de risico's en valkuilen van deze benadering.


(bron plaatje)

Meer lezen
Leraren Leertechnologie Leren
Les op de HU
E-learning via eigen scholenstichting?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten