woensdag 6 maart 2013

Digitaal lesmateriaal maken met Educaplay, Flexbooks en Yapp

Zodra het normaler wordt om met apparaten in de klas te gaan werken in plaats van met boeken en werkschriften, is het ook handig als leraren zelf digitaal materiaal kunnen maken. Op papier is dit geen probleem. Iedere leraar heeft bronnen genoeg om werkbladen, knutselwerkjes en hele lessenseries te maken. Maar zoals gezegd: dat is op papier. De tools die je nodig hebt, zijn schaar, lijm, printer, papier, schrijfgereedschap en kopieerapparaat.

Voor digitaal materiaal heb je andere tools nodig. Hieronder een klein lijstje van tools die ik laatst tegenkwam:

Educaplay
Op het weblog van Herman van Schie staat een uitgebreide handleiding voor Educaplay. Met Educaplay kun je online oefeningen maken die elk een eigen internetadres krijgen toebedeeld. Totaal zijn er 11 mogelijkheden, van raadsel tot woordzoeker, van gatentekst tot interactieve kaart. Meer info op educaplay.com.

Flexbooks
Op het weblog 'Free tech 4 teachers' vond ik een verwijzing naar iets dat Flexbooks heet. Met deze tool kun je zelf een soort werkboek samenstellen dat uit verschillende (online) bronnen put. Het maakt het mogelijk om vrij snel materiaal te combineren en aan te passen. Ik denk dat er vooral Engelstalig materiaal voorhanden is. Maar dat doet niets af aan de tool op zichzelf. Ik ben benieuwd of er al Nederlandstalige leraren zijn die dit gebruiken. Meer info op CK12.org.

Yapp
Op Edudemic vond ik een artikeltje over Yapp, build your own app. Dit is een tool waarmee je een simpele app kunt maken rondom een evenement. Ik kan me zo voorstellen dat dat leuk is voor bijvoorbeeld een projectavond waarbij ouders uitgenodigd worden. Meer info op Yapp.


Voor alledrie de tools geldt dat ik ze niet heb uitgeprobeerd. Als er lezers zijn die met één van de tools wel ervaring hebben, zou ik het leuk vinden als je in de reacties daar iets over zou willen zeggen.


Meer lezen
Les op de HU
Edmodo en tablets
Slate Science heeft eerste app klaar

2 opmerkingen:

  1. Meer webtools om digitaal lesmateriaal te ontwikklen tref je op http://www.symbaloo.com/mix/ontwerpeneducatieveoef

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Beetje late reactie van mijn kant...
    Maar Herman, bedankt voor je reactie en aanvulling. Ik volg je blog met veel belangstelling.

    BeantwoordenVerwijderen