Dit zou zomaar een titel van een artikel kunnen zijn. Toen ik op DutchCowboys het artikel 'TV heeft meetbaar last van ander mediagebruik' las, was ik verrast over de parallel die je zou kunnen trekken met de situatie in de klas.
Het artikel zou er (ongeveer) zo uit komen te zien:
Ruim een kwart van de leerlingen zit in de les ook met een tablet of mobiel. Maar, nog geen 1% hiervan gebruikt de middelen voor de leerdoelen van die les. Zo blijkt uit de eerste metingen van het Zomer in het Onderwijs, gepresenteerd tijdens de IbON2012 door Cennisnet. "De juf loopt nu het risico te verworden tot een achtergrond medium met teruglopend leerrendement" aldus Jeroen, voorzitter van de OnderwjsTaskforce Second Screen.
Cennisnet heeft onderzoek gedaan naar de potentie van second screen in relatie tot het first screen, de juf en haar digibord. Mogelijke verdiensten door second screen zijn; behoud van leermotivatie op het first screen, nevenstaande leerdoelen realiseren op second screen, opbouwen van leerprofielen of individuele les door gebruik van apps. Uit de analyse blijkt dat er weinig directe verdiensten gegenereerd worden. Het rendement is het hoogste, als behoud van de leermotivatie voor het first screen gerealiseerd wordt.
De uitkomst van een enquête onder de gasten van de bijeenkomst onderstreept deze analyse. 50% van de aanwezigen noemt 'Behouden van leermotivatie en het verbeteren van de leerervaring' als belangrijkste doelstelling van hun second screen activiteiten. Over één jaar is dit 'Genereren van verdiensten door middel van onderwijs op maat, aanjagen van samenwerkend leren en leerbehoeftes peilen. Het publiek bestond uit 65 managers uit de onderwijssector.
"De grote uitdaging is om de toegevoegde afleiding van tablets, smartphones en laptops om te zetten in toegevoegde waarde. Op korte termijn zit het rendement in het behoud van de leermotivatie. Op langere termijn worden de directe verdiensten uit profiling (leerprofielen, onderwijs op maat)interessant. Dat is echter alleen weggelegd voor scholen en onderwijsgevenden die in staat zijn om de leerlingen op het second screen blijvend te boeien," aldus Jeroen.
Alle gekheid op een stokje: ik denk dat de meeste scholen het nog steeds proberen op te lossen door het tweede scherm te verbieden. Maar hoe lang dat nog een houdbare (en verstandige) situatie is, valt nog te bezien.
Disclaimer
Je begrijpt dat het onderzoek uit bovenstaand artikel helemaal niet heeft plaatsgevonden. Overeenkomsten tussen personen en organisaties uit de echte wereld berusten op louter toeval.
(bron plaatje)
Meer lezen
Online les voor leraren
Woordenschat 2.0
Squla, de moeite waard?
Zie ook mijn andere profielen Of abonneer via Email Rss
Geen opmerkingen:
Een reactie posten