maandag 23 maart 2009

Gebarentaal in plain English

Het weblog 'speciaal onderwijs en ict' van kennisnet volg ik altijd met veel aandacht. Ze brengen berichten uit alle clusters over ict-gerelateerde zaken.

Twee berichten vingen mijn speciale aandacht.
- Sign Smith Studio 3.0 en Gestuire Builder 2.0
- Gratis gebarencursus voor MP4 spelers en via YouTube
Deze berichten hebben betrekking op cluster 2 (kort door de bocht: 'doof, slechthorend en spraak/taalstoornissen'). De berichten gaan over het leren van Nederlandse Gebarentaal (NGT) of het omgaan ermee.

Toen ik de pabo deed, dacht ik dat ik ooit nog wel eens gebarentaal zou gaan leren. Ik had ooit eens een kaartje gezien waarop het 'gebarenalfabet' stond. En ik dacht dat je die vingerspelling moest leren en dan kende je gebarentaal. Ik dacht dat gebarentaal internationaal afgesproken was. Want dat leek me handig. Dat soort dingen dacht ik.

Tot ik mijn vrouw tegenkwam. (Ze was toen mijn vrouw nog niet, overigens...) Mijn vrouw is best goed in gebarentaal.
Ik bleek vrij naïef in mijn ideeën over gebarentaal. Met die ideeën ging ik totaal voorbij aan het feit dat gebarentalen ook levende talen zijn, die een bepaalde historische ontwikkeling hebben doorgemaakt. Gebarentaal is niet 'ontworpen' zoals Esperanto, ofzo. Gebarentalen ontstaan. En dan heb je dus ook dialecten en compleet verschillende talen. En die talen hebben een eigen grammatica.

Ik bleef na het lezen van het eerste bericht met vragen zitten:
  • Amerikaanse Gebarentaal en Nederlandse Gebarentaal hebben elk een eigen lexicon. Het progamma gaat uit van Amerikaanse Gebarentaal. Hoe tijdrovend is het om NGT-lexicon te maken en te kunnen gebruiken?

  • Nederlands en Nederlandse Gebarentaal hebben elk een eigen grammatica. De volgorde van de woorden cq. gebaren is verschillend. Is dit hetzelfde als met Engels en Amerikaanse Gebarentaal? Hoe gaat het programma om met vertalingen uit het Nederlands?

  • Welke toepassingen hebben de makers van het programma voor ogen? En is dat in te passen in het Nederlandse (basis)onderwijs? Zijn andere (niet technische) oplossingen niet handiger?


  • Na het lezen van het tweede bericht bleef er nog maar 1 vraag over:
  • Waarom zou je zulke filmpjes met een avatar in beeld willen brengen als er blijkbaar zoveel mensen zijn die even voor een camera willen gebaren?



  • Als je overigens echt wilt genieten van een gebarenfilmpje, kijk dan hiernaar:



    - Oja, Karin, het bericht over ADHD bij meisjes is even opgeschort. -


    Meer lezen
    Bespreken educatieve software
    Snellezen
    Getalinstinct en rekenen

    Of abonneer je via RSS of email
    >>> Wat is rss?

    2 opmerkingen:

    1. Er is een cursus Nederlandse gebarentaal te koop op cdrom. Kost bijna niks. Voor 5 euro kun je Alvast Beginnen. Mijn naam is [lachend grote sjaal omdoen]. En de jouwe?

      BeantwoordenVerwijderen
    2. @elke:
      Ik ben getrouwd met een cursus gebarentaal. Kost ook bijna niks. ;-) Ze heeft zowel het leraar- als het tolkdiploma voor NGT (hbo). Daarnaast heeft ze het masterdiploma 'eerstegraads leraar NGT'.
      Mijn naamgebaar? ... eh... Officieel schijnt het [lachende mond] te zijn. Maar meestal wordt ik [partner, met mondbeeld 'Remko'] genoemd.

      BeantwoordenVerwijderen