zondag 3 april 2016

Selectiecriteria voor scholen om een netwerkbeheerder te kiezen

Michel Boer stelde afgelopen week de volgende vraag via Twitter:
"Heeft iemand schema's / documentatie / planning etc voor de keuze van een netwerkbeheerder #dtv"

Het bleek dat hij op zoek was naar een soort lijstje met selectiecriteria die je kunt hanteren om een netwerkbeheerder te kiezen. Die handschoen pak ik graag op, omdat we binnen SCOH waarschijnlijk over ook niet al te lange tijd eenzelfde traject in gaan. En dan helpt zo'n lijstje enorm. Denk je mee?

Het lijstje waar ik aan denk, ziet er als volgt uit. De netwerkbeheerder:

  • kan een diversiteit aan apparaten beheren. Minimaal Windows- en iOS-apparaten. Ik kan me voorstellen dat het een pré is als Android-apparaten ook beheerd kunnen worden.
  • kan naast het beheren van clients ook de overige infrastructuur beheren. Te denken valt aan bekabeling, internetverbinding, routers, switches, firewall, wifi en mobile devices).
  • biedt een gedegen backup-functionaliteit. De kwaliteit daarvan wordt beoordeeld op aantal backups per week, en waar, en hoe lang ze bewaard (kunnen) worden.
  • heeft een korte responstijd op incidenten van maximaal een uur of twee.
  • garandeert een oplostijd van incidenten binnen een werkdag. In overleg met de klant mag dat in sommige gevallen langer duren.
  • garandeert dat de servicedesk bereikbaar is tussen 7.30 uur en 18.00 uur, zowel telefonisch als per email.
  • beschrijft de procedure van het melden van storingen cq. incidenten. Dit punt wordt kwalitatief beoordeeld. Daarin staat minimaal beschreven wie meldingen kunnen doen, en via welk medium de meldingen binnen kunnen komen.
  • kan indien nodig dezelfde werkdag een monteur op locatie leveren.
  • levert, installeert en beheert ook wifi-diensten. De kwaliteit van de wifi wordt beschreven. Er wordt ook beschreven hoe problemen met de wifi worden opgelost.
  • zorgt ervoor dat, indien gewenst, iedere locatie één vaste technische contactpersoon beschikbaar krijgt.
  • zorgt ervoor dat er voor alle locaties overkoepelend één vaste accountmanager beschikbaar is.
  • is toekomstgericht en flexibel, houdt ontwikkelingen bij en anticipeert daarop in de dienstverlening.
  • wordt uiteraard ook beoordeeld op de tarieven die ze rekenen.


Bovenstaande lijst zou voor mij het minimum zijn waarop gelet zou moeten worden. Ik pretendeer allesbehalve volledig te zijn met deze lijst. Maar het geeft misschien een aardige denkrichting die verder aangevuld kan worden.
Additioneel op deze lijst zou ik nog kunnen toevoegen dat bij gelijke geschiktheid ook de volgende punten nog bekeken kunnen worden. De netwerkbeheerder:

  • levert ook telefonie (via VOIP) over de ict-infrastructuur.
  • geeft ook advies over aanschaf en gebruik van hardware. Dit punt wordt kwalitatief beoordeeld.
  • biedt ELO-functionaliteit en beschrijft de kenmerken van de ELO kort en krachtig.
  • biedt scholingsmogelijkheden voor medewerkers op het snijvlak van onderwijs en ict-toepassingen.
  • kan een mail- en samenwerkingsomgeving zoals Office365of GAFE (helpen) beheren.


Ik hoop dat ik Michel hier in ieder geval mee heb geholpen. Voor aanvullingen op deze lijst houd ik me ook aanbevolen. Daar worden we allemaal wijzer van.

Oja, netwerkbeheerders hoeven naar aanleiding van deze blogpost geen contact met me op te nemen. Als de tijd rijp is, doe ik dat wel andersom. :-)

6 opmerkingen:

  1. C. Koopman3/4/16 16:51

    Aanvulling: naast kennis van Windows (en eventueel iOS en Android) ook kennis van Chromebooks en ChromeOS.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ja, dat kan ik me in sommige gevallen ook voorstellen. Goede aanvulling. Bedankt.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Volgens mij beschrijf je iets dat breder is dan wat een netwerkbeheerder doet. Die beheert namelijk vooral netwerkinfrastructuur en geen applicaties of clients en servers. Maar ik snap je idee wel natuurlijk.
    Ik zou een paar dingen ter overweging mee willen geven:
    - hoe meer verschillende soorten apparatuur, software en hardware je gebruikt, hoe lastiger (duurder) het beheer is. Ik zou dus adviseren om zoveel mogelijk te standaardiseren en jezelf dus af te vragen welke waarde het toevoegt om bijvoorbeeld meerdere operating systems te hebben.
    - je kunt heel veel van een beheerpartij verwachten, maar zij verwachten ook iets jou. Als je dus infra en applicaties hebt en je wilt het extern laten beheren, zorg dan dat je goede documentatie en overzichten hebt van je apparatuur, infrastructuur en software. Daardoor zijn zij in staat het goed te beheren en snel problemen op te lossen. Als je dat niet hebt, neem een inventarisatie mee bij het afsluiten van het contract en laat het die nieuwe partij doen. Of accepteer dat het soms lastig is voor een beheerder om snel problemen op te lossen als hij niet weet waar hij moet zoeken. En zorg dat je bij nieuwe infra en (server)applicaties in ieder geval goede documentatie en tekeningen krijgt.
    - bedenk welke dingen je graag ook s avonds wilt kunnen gebruiken, zodat leraren bijvoorbeeld 's avonds cijfers kunnen invoeren of lessen kunnen voorbereiden. Ik kan me voorstellen dat je daar dan andere beheerafspraken voor wilt maken.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Otto,
    Bedankt voor je reactie.

    Je punten snijden hout, maar je input doet mij vermoeden dat je van buiten het onderwijs komt. Klopt dat?

    Een schoolbestuur heeft te maken met meerdere locaties die veelal zelfstandig keuzes hebben gemaakt op het gebied van aankoop van hardware. Daardoor heeft de ene school bijvoorbeeld vooral desktops met Windows 7 staan, een andere school werkt met mobielere apparaten met Windows 10, en weer een andere school kan een groot aantal iPads hebben aangeschaft. Een netwerkbeheerder (vergeef me de term, maar zo wordt dat op scholen nou eenmaal genoemd) moet die verschillende locaties kunnen bedienen. Mocht een bestuur het OS willen standaardiseren , dan moet het in ieder geval in een overbruggingsperiode beheerd kunnen worden.

    Het buiten openingstijden werken met applicaties is veelal mogelijk omdat die applicaties tegenwoordig meestal in de cloud staan bij educatieve uitgeverijen of leveranciers van leerlingvolgsystemen. Dat valt buiten de scope van het netwerkbeheer in de scholen.

    Hartelijke groet,
    Remko

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Remko,

    Het klopt dat ik niet in het onderwijs zit. Ik werk bij een redelijk groot bedrijf waar IT een belangrijke rol speelt. Het leek me wel interessant om een andere blik op de zaak te geven.
    Maar ik vermoedde wel wat jij hier zegt. Ik snap dat je niet zomaar tien (of meer) jaar aan IT geschiedenis op verschillende locaties gelijk trekt. Wat ik met name wil zeggen is dat je meer betaalt aan beheer als je meer verschillende soorten infra en applicaties hebt. En als je het beheer overkoepelend regelt, dan zou je dat dus voor aankopen ook kunnen doen, door bijvoorbeeld raamcontracten op stichtingsniveau af te sluiten (dat geeft scholen de ruimte om zelf keuzes te maken maar wel binnen zekere kaders en als het goed is met het financiële voordeel van een groter contract). Maar goed, ik snap dat dit niet altijd haalbaar is of dat het veel tijd kost, of dat kennis om dat te doen mogelijk ontbreekt.

    Ik denk dat een goede beheerder daar misschien wel een beetje bij kan helpen overigens. Misschien is dat dan wel een aardige toevoeging aan de selectie-criteria.

    Groet,
    Otto
    P.s. Ik werk niet bij een bedrijf dat netwerkbeheer aanbiedt, dus ik heb er verder geen belang bij ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Otto,

    Ik waardeer je input zeer. Het is goed om af en toe met een frisse blik ernaar te kijken. En jouw opmerkingen helpen daarbij.

    Ik heb deze blogpost geschreven naar aanleiding van een vraag van Michel Boer. Ik weet niet hoe de scholen in zijn stichting ervoor staan qua aanschaf van ict-spullen.
    Bij ons zijn we nu inderdaad bezig met een raamovereenkomst waaruit de scholen straks hun keuze kunnen bepalen voor de aanschaf van nieuwe spullen. Daarmee gaan we in ieder geval een verdere wildgroei voorkomen en komt de regie op de aanschaf grotendeels bij het schoolbestuur te liggen (in plaats van bij de afzonderlijke scholen).
    In een later stadium zullen we ook overeenkomsten op stichtingsniveau aangaan voor wat betreft het beheer. En daarmee is meteen ook mijn belang van dese blogpost duidelijk. Want ik hou hiermee mijn lijstje tegen de kennis en input van anderen aan. Dank voor het meedenken!

    Groet,
    Remko

    BeantwoordenVerwijderen