The National Council on Teacher Quality (uit de VS) geeft in een recent rapport aan dat het bij klassenmanagement eigenlijk om 5 dingen gaat.
1. Regels:
Leer de leerlingen regels om verwachtingen rondom gedrag duidelijk te maken.
2. Routines:
Biedt stuctuur en stel routines vast om leerlingen houvast te bieden in verschillende situaties.
3. Prijzen:
Versterk positief gedrag door te prijzen en op andere manieren.
4. Misdragingen:
Zorg altijd voor consequenties bij misdragingen.
5. Betrokkenheid:
Koester en onderhoud leerlingenbetrokkenheid door interessante lessen te geven en gelegenheid te bieden voor actieve leerlingenparticipatie.
Daar kunnen digitale middelen bij helpen. Denk bijvoorbeeld aan een tool als Classdojo. Daar heb ik eerder al uitgebreid over geschreven.
Laatst kreeg ik een mailtje van Classcharts of ik eens aandacht wilde besteden aan hun dienst. Bij deze noem ik ze. Ik heb de site niet uitgebreid kunnen bekijken. Wat zij bieden is een tool waarmee je op basis van klassenplattegronden je klas in kaart kunt brengen. Zij noemen dat gebruik maken van data-intensieve plattegronden. Je kunt op de plattegronden bijvoorbeeld registreren welke leerlingen op welk niveau zitten bij een bepaald vak, maar je kunt ook gedragspunten uitdelen. En dat maakt deze dienst zeer handig om te gebruiken voor klassenmanagement.
(Beide diensten bieden nuttige tools. Als je het over privacy aspecten van deze tools gaat praten, is voorzichtigheid geboden. Het is mogelijk privacygevoelige gegevenssets van leerlingen in deze webdiensten te gaan registreren. Sterker nog, daar gaat het ze zo'n beetje om. De diensten zijn echter gratis én hebben een oorsprong in de VS. Daar is op zich niets mis mee, maar dat zorgt er wel voor dat je moet nagaan of de diensten voldoen aan de Nederlandse (privacy)wet. En wat zij precies doen met de gegevens, want gratis is nooit gratis...
Beide checks heb ik nog niet losgelaten op deze diensten. Waarschijnlijk heb je bijvoorbeeld toestemming van de ouders van je leerlingen nodig om de diensten te mogen gebruiken volgens de Nederlandse wet. Gebruik dus geheel op eigen risico. Binnen onze stichting zijn deze tools (nog) niet goedgekeurd voor gebruik.)
Praktische ideeën om je klassenmanagement te verbeteren vind je trouwens ook hier bij Juf Deborah.
(bron plaatje)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten