zondag 7 maart 2010

2 keer coachen met hulp van techniek


In de tijd dat ik begon als ICT coordinator werd ik vrijgeroosterd voor mijn ICT taken doordat een LIO-student mijn klas gedeeltelijk overnam. Dat betekende uiteraard ook dat ik haar moest begeleiden. Dat deed ik dan door vooraf en achteraf gesprekken met haar te hebben. En dat werkte prima. In vaktermen heet dat a-synchrone coaching. (Zo leer je weer eens wat..)

1. Coachen met een oortje
Maar alles kan altijd beter. Dat moeten ze bij de Fontys Hogeschool ook gedacht hebben. Daar hebben ze een project gedaan waarbinnen er geëxperimenteerd is met 'coachen met een oortje'. Het project heet: Active Audience. In de rapportages noemen studenten en docenten de voordelen van het werken met synchrone coaching.

"Studenten:
Bij de evaluaties van de pilots bleek dat studenten de directe feedback als zeer
waardevol hadden ervaren. De directe feedback geeft studenten de mogelijkheid
direct bij te sturen. Sommige studenten rapporteerden dat het oortje hun het
veilige gevoel gaf dat ze er niet alleen voor stonden: het oortje fungeerde als
“vangnet”. (...)"

"Docenten:
De docenten zijn positief over hun ervaringen met oortje want door middel van
de directe feedback kan de docent de student helpen kansen tijdens de les te
benutten. Docenten vinden dat het oortje leidt tot verbetering van de kwaliteit
van de les. (...)"
(Bron)

Toen ik het las, moest ik een beetje denken aan het opvoedprogramma met die supernanny. Daarin coachen ze soms ouders met een oortje. En in dat programma gaat dat dan vrij succesvol.

Onderwijsvanmorgen.nl en Wilfred Rubens hebben er ook over geschreven.

2. Chatcoachen
Wilfred Rubens schrijft een tijdje later ook over een andere vorm van coachen. Chatcoachen noemt hij dat. Hij schrijft daar een uitgebreid bericht over met een aankondiging van een seminar op 26 maart. Dat ga ik hier dus niet dunnetjes overdoen.

Ik heb in totaal 3 LIO-ers begeleid. Met 1 van die studenten heb ik ook regelmatig gechat tijdens de begeleidingsperiode. Ik weet niet of je het dan gelijk chatcoachen mag noemen. Het was in ieder geval een vorm die ons beiden aardig lag. Het onderzoek ernaar is volgens mij dus nog maar net begonnen. Ik ben benieuwd of we hier meer van gaan horen.


Als je ervaring hebt (als begeleider of student) met één van deze vormen van coachen, ben je hierbij uitgenodigd om het in de reacties te delen.


(plaatje van www.kei-coaching.nl)

Meer lezen
8 manieren om je digibordbekwaamheid te vergroten
2 oplossingen voor een intranet
3 webteams in je klas

Of abonneer je via RSS of email
>>> Wat is rss?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten