vrijdag 16 oktober 2009

Hoeveel tijd krijgt een ICT-coördinator op een basisschool?


Interessante vraag die gesteld werd op de scholenlijst.

Nou heb ik het voor mezelf op mijn school wel aardig geregeld. Ik ben ooit begonnen als ICT-coördinator toen ik ook een LIO-er begeleidde. En het jaar erna weer, en daarna weer. In de tijd dat de LIO-er voor de klas stond, had ik tijd genoeg voor ICT. (Ik had overigens ook andere taken.)
Daarna kwam de vraag hoeveel tijd ik daadwerkelijk nodig had puur voor ICT. We hebben dat toen vastgesteld op 1 dagdeel in de week. En dat blijkt in de praktijk voor mij goed te werken, maar dat komt ook omdat mijn overige taken ook RT taken bevatten en daardoor kan ik goed schuiven met mijn tijd.
Want als een digibord het niet doet, kan dat geen dagen duren, zeg maar. Men verwacht onmiddellijke actie. En dat is nou eenmaal onmogelijk als je zelf voor de klas zou staan. (Of niet?)

Van collegascholen binnen onze stichting weet ik dat er op iedere school anders mee omgegaan wordt. Dat hangt vaak af van wie de ICT-er is (en wat ie op ICT gebied in huis heeft aan (technische) kennis), wie de directeur is en wat het beleid met betrekking tot extra taken op een school is.

Ik vind de vraag interessant omdat de ICT tegenwoordig op iedere school wel werkt. (Toch?) Maar tegelijk blijft vrijgeroosterde tijd voor de ICT-coördinator hier en daar een discussiepunt.

Hoe wordt daar door jullie over gedacht?


(plaatje van relatie-geschenken.nl)

Meer lezen
ICT Trends voor de basisschool
ICT op een basisschool
[Postvak In]: vraag over elo

Of abonneer je via RSS of email
>>> Wat is rss?

2 opmerkingen:

  1. Beetje laat maar goed. Ik heb de woensdagochtend 1 keer in de twee weken. Dit staat ook vast. Ik word dus niet voor andere taken of invallen gevraagd. Dit bevalt goed en als er een bord uitvalt dan maak ik dat zo snel mogelijk. Ook doe ik nog wel eens wat ict taken er tussendoor.

    Groet André
    Lkr Groep 8 Basisschool

    BeantwoordenVerwijderen
  2. @André:
    Het ziet er naar uit dat je het dan goed geregeld hebt. Ik ken ook ICT coordinatoren die helemaal niet vrijgeroosterd zijn, of voor wie invalwerk altijd voor gaat.

    BeantwoordenVerwijderen