maandag 28 januari 2013

Op zoek naar geschikte apps?

Vlak voor de NOT verscheen op heel veel plekken op het internet het bericht dat eduapp.nl gelanceerd werd. Het is een intiatief van Marieke van Osch over wiens lijsten ik al eens eerder blogde. Er is nu dus een doorzoekbaar platform beschikbaar voor als je op zoek bent naar educatieve apps. Gezien haar expertise zou dit wel eens dé plek kunnen worden waar onderwijsmensen hun apps gaan zoeken. Ik ben benieuwd hoe dit zich gaat ontwikkelen.

Naast eduapp.nl zijn er nog wat andere tablet/app-dingetjes te noemen.

Wat te denken van Snappet.org? Vier vaders hebben deze stichting opgericht om tabletonderwijs beschikbaar en betaalbaar te maken. Ze zijn begonnen met de vier meestgebruikte methodes (voor rekenen en taal) van groep 4 om te zetten naar gebruik op een (goedkope) androidtablet. Het idee hierbij is dat de school de schriften en werkboeken niet meer hoeft aan te schaffen, maar dat je de leerlingen op de tablet laat werken. Ik heb me laten vertellen dat vanaf ongeveer maart 2013 ook de leerstof van groep 5 beschikbaar is. En volgend schooljaar wordt dat verder (naar boven) uitgebouwd.
De school krijgt de tablet in bruikleen zolang de apps van de methode worden afgenomen. De tablets worden beheerd door de stichting, dus je bent niet vrij om zelf nog apps toe te voegen.
Zeker een ontwikkeling om in de gaten te houden. Ik vind het een fris idee om niet meteen naar de iPad te grijpen. Of dit gaat brengen wat de vier vaders ervan verwachten, weet ik niet. Het lijkt in ieder geval betaalbaarder dan de inzet van iPads op deze schaal.

Verder heb je uiteraard nog tabletportaal.nl, van de makers van schoolbordportaal.nl. Zeker ook een mooie startsite als je op zoek bent naar educatieve apps.

Waar haal jij je informatie vandaan over het gebruik van educatieve apps?


Meer lezen
6 experts basisonderwijs en ICT
Ik ben een Edublogger
Op bezoek bij iPadschool

Geen opmerkingen:

Een reactie posten