maandag 14 januari 2013

Youtubefilmpjes downloaden e.a.

De laatste tijd verschenen er weer wat berichtjes in mijn Google Reader over het downloaden van youtubefilmpjes. Dat is bijvoorbeeld handig als je een filmpje wil gebruiken tijdens een presentatie op een locatie waar geen internet beschikbaar is. (Ja, die plekken bestaan nog...)

Omdat ik een keer in de zoveel tijd deze vraag ook van collega's krijg, en ik dan weer moet gaan zoeken hoe het ook weer zat, maak ik in deze post even een overzichtje van bronnen die vertellen welke tools er beschikbaar zijn.

Willem Groenendijk noemt een bijdrage van Kennisnet over FastesTube. Dit is een invoegtoepassing waardoor je vanuit de browser opties krijgt om het gekozen filmpje te downloaden. Met deze tool heb ik nog geen ervaring.

Op DutchCowboys werd een manier genoemd om filmpjes te downloaden door gebruik te maken van de weergave van Youtube voor SmartTV's. Deze manier lijkt echter niet te werken zoals in de blogpost genoemd wordt.
Wel is er iemand die reageert dat iLivid Download Manager op youtubedownloader.nl wel erg goed en handig werkt. Met die laatste tool heb ik wel ervaring. Je kunt daarmee het filmpje lokaal beschikbaar maken. Ik wilde het echter ook in een powerpoint kunnen invoegen. En daarvoor had ik nog een conversie programmaatje nodig om het in het goede formaat te kunnen zetten. Ik heb daarvoor toen het programmaatje Leawo gebruikt. Die zet het mp4 bestand om in AVI.


Andere youtube berichten die ik in mijn Reader vond, waren de volgende:

- ICT-idee 126: Vragen toevoegen aan Youtube-filmpjes
Herman van Schie heeft een helder blog over allerlei praktische ICT-toepassingen. In deze post legt hij uit hoe je vragen toevoegt aan fimpjes op youtube.
- Interactieve video's maken met Popcorn
Erno Mijland beschrijft hier een webdienst waarmee je filmpjes van zowel youtube als van bijvoorbeeld vimeo interactief kan maken. Je kunt zaken toevoegen als: een tekstballon, een foto, een Google Map, een Twitterstream, links en meer. Daarmee zou je een digitale les kunnen maken.
- It's all in the Cloud! op youtube, hoe kan dat nou?
André Manssen kwam in augustus tot de ontdekking dat er een youtubekanaal met de naam van zijn blog geopend was. Youtube genereert automatisch een speciale pagina met alle filmpjes die jij op je blog plaatst. Ik heb gelijk even gezocht naar mijn youtubepagina.


(bron plaatje)

Meer lezen
Overzicht videoconferencing met de iPad
Maak instructies met ScreenChomp (iPad)
Blended learning, wat is dat?

2 opmerkingen:

  1. Hoi Remko,

    Handig overzicht! Ik gebruik sinds een paar jaar de website http://keepvid.com/

    Hiermee kun je een url plakken van o.a. YouTube en Vimeo en vervolgens zet de pagina het om in verschillende formaten. Je kiest het formaat dat je wil en dan kun je dit downloaden. Snel en handig. Het werkt niet bij elke webpagina waar een video op staat maar wel bij de grote aanbieders.

    Hartelijke groeten,

    Marcel de Leeuwe

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ha Marcel,

    Dat is een handige tip. En ook handig dat je hem er hier bij zet. Dan is er zomaar kans dat ik hem terugvind als ik hem het nodig heb. :-)
    Bedankt.

    BeantwoordenVerwijderen