maandag 5 november 2012

Programmeer of wordt geprogrammeerd


In onderstaande video pleit Ryan Henson Creighton ervoor om kinderen zo vroeg mogelijk te leren programmeren. Hij vertelt het verhaal van het maken van een computerspel samen met zijn 5-jarige dochter. Hij besluit zijn verhaal met de uitspraak: 'program or be programmed'.



Als we onderwijs voor het gemak even verengen naar de cognitieve ontwikkeling van kinderen, valt er wat voor te zeggen dat er een vrij belangrijk vak ontbreekt in ons huidige onderwijssysteem, namelijk: programmeren. Als kinderen leren programmeren, schijnt dat ook op andere vlakken een positieve uitwerking te hebben.
Zo las ik laatst over een onderzoek dat uitwees dat leerlingen beter gingen spellen omdat ze hadden geleerd hoe programmeercode werkt. Als je namelijk een foutje maakt in de code, functioneert de code niet of niet goed. Kinderen die werkende code willen maken, krijgen dus een beter spellingsbewustzijn. (Ik had graag gelinkt naar het artikel waarin ik dit las, maar helaas, ik kan het niet meer vinden...)
Voor het schrijven van code moet je ook een zekere logica hanteren. In die zin stuurt het werken met code de manier waarop je nadenkt, of hoe je over de dingen denkt.

Wilfred Rubens schreef naar aanleiding van de SurfNet Relatiedagen 2012 ook een blogpost met dit onderwerp als thema. Hij geeft aan dat het van belang is dat mensen zich bewust worden van het feit dat we 'voorgeprogrammeerd' worden door internettechnologie. Hoe weten LinkedIn en Facebook bijvoorbeeld welke mensen jij waarschijnlijk kent? Snappen mensen dat de vragen in Stemwijzer voorgeprogrammeerde versimpelingen van partijprogramma's zijn? Zijn mensen zich bewust van het feit dat ze in hun eigen (internet)bubble leven?

Hoe belangrijker internet- of computertechnologie in ons leven wordt, hoe belangrijker het wordt om zoveel mogelijk mensen een zo breed mogelijke basis hierin te geven. En die taak zou het onderwijs op zich moeten nemen, denk ik. Leren programmeren zou van die basis wel eens een belangrijk onderdeel kunnen zijn.
Het is een proces dat vergelijkbaar is met de alfabetisering van de samenleving. Toen is ook op zeker moment besloten dat iedereen moest leren lezen en schrijven. Hetzelfde zou je kunnen zeggen over programmeren; over het begrip van de technologie die alomtegenwoordig is.

Maar voorlopig lijkt het er niet op dat dit idee landt. Helaas vinden we in onze samenleving nog veel te veel digisaurussen. Mensen die niet weten wat een browser is en nog nooit gehoord hebben van een URL, zijn talrijker dan je denkt. En omdat de online geörienteerde mensen vooral online geörienteerde mensen opzoeken (eigen bubble), wordt de groep digisaurussen voor ons wellicht steeds minder zichtbaar. Zijn of worden dit dan de nieuwe kansarmen?


(bron plaatje)

Meer lezen
Kritisch over 21st century skills, mag dat?
Programmeren kun je leren, op de Codecademy
Filterbubbles niet gewenst


Geen opmerkingen:

Een reactie posten