zondag 27 december 2020

Gaat het goed met ons? (1) - BBP en RIVM

 


Dit is een grafiek van de economische groei van het CBS. Steeds breed in het nieuws uitgedragen als belangrijkste signaal van hoe goed het met ons gaat. En als je die grafiek zo bekijkt, is het dramatisch gesteld. Want onder deze grafiek ligt ook de aanname dat die lijn altijd van linksonder naar rechtsboven moet gaan. De verstoring die we nu zien, is ongekend. Als je aan dit beeld moet afmeten hoe goed het met ons gaat, dan kun je niet anders concluderen dan dat de groei omhoog moet. Zo snel mogelijk terug naar het oude niveau.




En de grafiek hierboven is van het RIVM. Deze geeft het aantal doden weer als gevolg van de pandemie. Dramatische cijfers. Zeker als je ze op individueel niveau probeert voor te stellen. Hier ligt veel leed onder. Als je hieraan af moet meten, hoe goed het met ons gaat, kun je niet anders concluderen dan dat die sterftecijfers naar beneden moeten.

Een hele tijd geleden ben ik gestopt met het volgen van het nieuws. Dat had positieve effecten, en als je daar nieuwsgierig naar bent, verwijs ik naar de link uit de vorige zin. Dit jaar is in veel opzichten anders. En ook mijn nieuwsconsumptie is weer toegenomen. Helaas eigenlijk. Want als ik het nieuws bekijk, zie ik een beeld van onze samenleving dat niet fijn is om naar te kijken. En dat komt ook mede doordat de teneur van het nieuws wordt bepaald door de grafieken hierboven. Kommer en kwel. 

De vraag die de laatste tijd in mijn hoofd zit, is de vraag of we wel naar de juiste dingen kijken om te zien of het goed met ons gaat. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten