Het Rathenau Instituut publiceerde in mei 2012 een rapport over de roboticarevolutie (pdf). De wát? De RO-BO-TI-CA-revolutie. Het gaat hier niet om robots die de macht grijpen (nog niet.. ;-)), maar om het feit dat robots voor steeds meer taken beschikbaar zijn.
In het rapport - dat inmiddels dus al weer anderhalf jaar oud is, dus echt recent kun je het niet noemen op dit gebied.. - is een aantal taken benoemd waarvoor robots ingezet kunnen (gaan) worden.
1. Thuisrobot - huishouden en amusement
2. Zorgrobot
3. Robotauto
4. Politierobot
5. Militaire robot
Op nu.nl zag ik een tijdje geleden filmpjes van looprobots die voor het Amerikaanse leger ontwikkeld worden. Vrij indrukwekkend vond ik de stand van die techniek. Het bedrijf Boston Dynamics is daar verantwoordelijk voor. In december 2013 kwam trouwens het nieuws naar buiten dat Google het bedrijf heeft opgekocht (en nog zes andere soortgelijke bedrijven..)
Moet je kijken waartoe ze nu (al) toe in staat zijn:
In december vond er een wedstrijd plaats waarbij softwaremakers zulke robots konden programmeren. Het doel ervan was om ze bepaalde autonome taken te laten uitvoeren. De robots zouden ingezet moeten worden bij reddingsacties bijvoorbeeld.
Maar zijn robots ook inzetbaar in het onderwijs? Dat is de vraag waar de schrijver van deze blogpost zich over buigt. Hij noemt onder andere het pilotproject uit Zuid-Korea waarbij een lesrobot werd ingezet om kinderen van de lagere school Engelse les te geven. Het ging om de EngKey, die je in onderstaand filmpje ziet op een school in de Filipijnen.
De EngKey is ontwikkeld door het Korea Institute of Science and Technology. Er was daar een tekort aan Engelssprekende docenten en door de inzet van die robots hoopten ze dat tekort op te lossen. Op die manier konden ze leraren Engels uit omringende landen 'een lichaam' geven in de klassen in Korea. Het project heeft 4 maanden gelopen en is daarna afgeblazen. In een artikel in Groove wordt hier het volgende over gezegd:
"“They are a gimmick, and a poorly implemented one at that, with results ranging from ineffective to embarrassing,” Deutsch said about the robots, which he had lambasted in 2010 when they first made news. “I think they were created to show it could be done, that manufacturers had the technology to produce them, with no real thought to whether they would have a real effect in the classroom."" (bron)
Hoewel experimenten met onderwijsrobots niet erg succesvol genoemd kunnen worden, en het nut ervan (nog) niet is bewezen, lijkt het niet onverstandig om een zekere oriëntatie op de mogelijkheden te ontwikkelen.
De toekomst waarin onze kinderen moeten functioneren zal er één zijn mét robots. In die zin is het verstandig om ze voor te bereiden op die toekomst. Hoe? Wie het weet mag het zeggen...
Les in programmeren is misschien een begin?
Geen opmerkingen:
Een reactie posten