Op zijn blog (ICT in education) geeft Terry Freedman een aantal redenen om op je school te zorgen voor een blogteam. Hij begint zijn betoog met de simpele mededeling dat het verzorgen van relevante, recente content op een blog gewoon veel tijd kost. In ieder geval altijd meer tijd dan dat je van te voren ingeschat had.
En daarom kun je beter zorgen dat er meer mensen bij betrokken zijn. Hetzelfde geldt uiteraard voor het bijhouden van de website van de school.
Hier zijn aanvullende redenen om te willen werken met een blogteam. (Op menig school zou het de blogcommissie gaan heten, ben ik bang.) Het gaat er hierbij vooral om dat je het werk verdeelt en de juiste mensen (talenten) bij de juiste taken zet.
1. Genereer makkelijker ideeën om over te schrijven
2. Bespreek de ideeën alvorens te schrijven of te publiceren
3. Zorg voor afbeeldingen
4. Bedenk een goed bijschrift bij de afbeelding
5. Vind goede bijpassende links om naar te verwijzen
6. Schrijf de tekst
7. Lees de tekst na
8. Publiceer, en denk na over via welke kanalen je wilt publiceren
9. Verder noemt hij nog wat andere voordelen
Hij gaat er in zijn toelichtingen bij deze punten trouwens van uit dat je een blogteam opzet waarin ook leerlingen deelnemen. Dat is mij om het even. Met alleen collega's zou het ook moeten werken.
Gezien de status van veel websites van basisscholen heeft hij zeker een punt. Hoe vaak komt het niet voor dat het laatste nieuwsbericht op de site van maanden geleden is...?
Vraag blijft echter wel of je dat met het instellen van een blogteam alleen, oplost.
(bron plaatje)
Meer lezen
Drie webteams in de klas
Het Nieuwe Werken niet voor iedereen handig
Website bouwen? Klik en klaar
Zie ook mijn andere profielen Of abonneer via Email Rss
Geen opmerkingen:
Een reactie posten