zondag 29 november 2009

Klassenverkleining en ruimte


We zitten met onze school in een nieuwbouwproject. Onze school wordt een brede(re) school. De peuterspeelzaal en de kinderdagopvang waar we nu al mee samenwerken, komen in hetzelfde gebouw te zitten. Volgens planning moet dat rond mei 2012 klaar zijn.

Voorlopig is het definitieve ontwerp nog niet af. Maar dat staat binnenkort wel gepland om af te zijn. En er is iets raars aan de hand.

Wij zijn een reguliere school, maar toch ook wel weer een beetje speciaal. We hebben namelijk een opvangklas voor anderstalige kinderen. We hebben ook een hulpklas voor kinderen met een lagere intelligentie of grote achterstanden. En we hebben sinds dit jaar ook een schakelklas in groep 4. In een schakelklas zitten kinderen die baat kunnen hebben bij extra taalondersteuning. Woordenschatproblemen, problemen met taalontwikkeling, achterstanden met lezen e.d.
In de praktijk betekent het dat we drie klassen extra gebruiken ten opzichte van ons reguliere deel van de school. En voor die drie klassen krijgen we ook formatie in de vorm van extra gelden. Zodoende hebben we ook juffen die voor die klassen kunnen staan. Die klassen hebben uiteraard ook lokalen nodig om les in te krijgen.

En dat is nou het rare.

In onze nieuwbouwplannen krijgen we geen ruimte om die klassen te huisvesten, terwijl we de lokalen nu wel hebben. Sterker nog. De lokalen die we nu hebben, zijn groter en we hebben er, zoals gezegd, meer.

De overheid geeft dus wel subsidie om je personeel goed te regelen, zodat je een juf (of meester) voor de klas kunt zetten. Maar extra ruimte krijg je niet. Moeten we dan in het trappenhuis gaan zitten met die kinderen?

En dan dit bericht op Helikon. Fons maakte mij attent op het rapport van de AOB. Hoewel ik het niet helemaal eens ben met hem, heb ik wel mijn vraagtekens bij de genoemde cijfers in het rapport. Want als het gaat over klassenverkleining wordt er steeds gerekend met een leerling/leraar-ratio. Dat is leuk en aardig. Maar als er in de geldstromen alleen geld is om de leraar te regelen, wordt het niets met die klassenverkleining.

Ik pleit voor meer ruimte. Je zet toch geen 24 kinderen in een hokje van 7 bij 7 meter. Oja, dat doen we wel... En als het uitkomt, moeten daar 'gewoon' 32 kinderen in. Moet je eens proberen met volwassenen in een kantoor....


(plaatje van vervlogentijden.nl)

Meer lezen
Cloud Computing voor de basisschool
We gaan een school bouwen (2)
Motorisch ontwikkeling van jonge kinderen en ICT

Of abonneer je via RSS of email
>>> Wat is rss?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten