donderdag 27 maart 2008

Veranderen, hoe doe je dat...

Toen ik een paar jaar geleden de cursus ict-coördinator deed, hebben we ondermeer aandacht besteed aan veranderingsmanagement. In die tijd kwamen professionele netwerken (met een eigen server en voor alle collega's een eigen emailadres en dat soort zaken) net een beetje de basisschool in.
Het was dus erg nuttig om te bedenken hoe je al die veranderingen ging managen. En vooral hoe je ervoor ging zorgen dat iedereen meeging met die veranderingen.

Laatst las ik daar een boek over dat een vriend mij tipte:
'Help, onze ijsberg smelt'. Lifehacking.nl schreef er een tijdje geleden ook over. In dat boek wordt aan de hand van een parabel over een pinguïnkolonie een aantal leidende principes uitgelegd over veranderen. Die principes zijn volgens John Kotter (auteur van het boekje):
1. Creëer een gevoel van urgentie.
2. Verzamel een leidend team.
3. Ontwikkel een visie en strategie voor de verandering.
4. Communiceer om draagvlak en betrokkenheid te creëren.
5. Maak het anderen mogelijk om te handelen.
6. Genereer korte-termijnsuccessen.
7. Houd het tempo vol.
8. Creëer een nieuwe cultuur.


Laatst las ik een publicatie van ITS die ik via het blog van wrubens vond, een vijftal manieren om veranderingen te stimuleren.
1. de olievlekaanpak
2. de servicebenadering
3. het leernetwerk
4. verplichten
5. inspireren vanuit onderwijsconcept
Bij alle vijf de manieren staan de voor- en nadelen opgesomd. Als je er meer over wilt weten, verwijs ik naar de publicatie. Die gaat overigens over het invoeren van elektronische leeromgevingen.

De veranderingen rondom de server van destijds hebben zich met succes voltrokken. Email is uiteraard gewoongoed geworden in onze organisatie en sinds die tijd is een verdergaande digitalisering begonnen. Afgelopen voorjaarsvakantie is de server vernieuwd. En toen realiseerde ik me dat we echt niet meer zonder zouden kunnen.

De volgende grote verandering waar we nu mee bezig zijn is de opmars van het digitale schoolbord.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten