maandag 23 maart 2009

Gebarentaal in plain English

Het weblog 'speciaal onderwijs en ict' van kennisnet volg ik altijd met veel aandacht. Ze brengen berichten uit alle clusters over ict-gerelateerde zaken.

Twee berichten vingen mijn speciale aandacht.
- Sign Smith Studio 3.0 en Gestuire Builder 2.0
- Gratis gebarencursus voor MP4 spelers en via YouTube
Deze berichten hebben betrekking op cluster 2 (kort door de bocht: 'doof, slechthorend en spraak/taalstoornissen'). De berichten gaan over het leren van Nederlandse Gebarentaal (NGT) of het omgaan ermee.

Toen ik de pabo deed, dacht ik dat ik ooit nog wel eens gebarentaal zou gaan leren. Ik had ooit eens een kaartje gezien waarop het 'gebarenalfabet' stond. En ik dacht dat je die vingerspelling moest leren en dan kende je gebarentaal. Ik dacht dat gebarentaal internationaal afgesproken was. Want dat leek me handig. Dat soort dingen dacht ik.

Tot ik mijn vrouw tegenkwam. (Ze was toen mijn vrouw nog niet, overigens...) Mijn vrouw is best goed in gebarentaal.
Ik bleek vrij naïef in mijn ideeën over gebarentaal. Met die ideeën ging ik totaal voorbij aan het feit dat gebarentalen ook levende talen zijn, die een bepaalde historische ontwikkeling hebben doorgemaakt. Gebarentaal is niet 'ontworpen' zoals Esperanto, ofzo. Gebarentalen ontstaan. En dan heb je dus ook dialecten en compleet verschillende talen. En die talen hebben een eigen grammatica.

Ik bleef na het lezen van het eerste bericht met vragen zitten:
  • Amerikaanse Gebarentaal en Nederlandse Gebarentaal hebben elk een eigen lexicon. Het progamma gaat uit van Amerikaanse Gebarentaal. Hoe tijdrovend is het om NGT-lexicon te maken en te kunnen gebruiken?

  • Nederlands en Nederlandse Gebarentaal hebben elk een eigen grammatica. De volgorde van de woorden cq. gebaren is verschillend. Is dit hetzelfde als met Engels en Amerikaanse Gebarentaal? Hoe gaat het programma om met vertalingen uit het Nederlands?

  • Welke toepassingen hebben de makers van het programma voor ogen? En is dat in te passen in het Nederlandse (basis)onderwijs? Zijn andere (niet technische) oplossingen niet handiger?


  • Na het lezen van het tweede bericht bleef er nog maar 1 vraag over:
  • Waarom zou je zulke filmpjes met een avatar in beeld willen brengen als er blijkbaar zoveel mensen zijn die even voor een camera willen gebaren?



  • Als je overigens echt wilt genieten van een gebarenfilmpje, kijk dan hiernaar:



    - Oja, Karin, het bericht over ADHD bij meisjes is even opgeschort. -


    Meer lezen
    Bespreken educatieve software
    Snellezen
    Getalinstinct en rekenen

    Of abonneer je via RSS of email
    >>> Wat is rss?

    maandag 9 maart 2009

    Klad Blog


    Ik weet niet hoe andere bloggers het doen, maar ik doe het als volgt.
    Ik lees mijn rss-feeds. Ik lees artikelen in (vak)bladen. En ik luister naar mijn omgeving. En zo nu en dan denk ik: daar ga ik over schrijven op mijn blog.

    Dan maak ik per onderwerp een artikeltje aan. En het 'nieuws' rond zo'n onderwerp hou ik dan een tijdje in de gaten omdat ik dat dan eventueel mee kan nemen in de blogpost.

    Ik heb nu nog 6 items in het klad staan. Die onderwerpen ga ik nog publiceren. De blogposts zullen gaan over (in willekeurige volgorde):

    - Glasvezels
    - ADHD bij meisjes
    - Denken over eigendom
    - Expertise in de etalage
    - OLPC
    - Gebarentaal en de kennis van leken erover

    Welk onderwerp zou je het eerst willen zien verschijnen op dit blog? Laat maar horen...


    (plaatje via www.deprijskaart.nl)

    Meer lezen
    Doneren aan Klassetv?
    Feedburner naar Google
    Ik heb een vraag

    Of abonneer je via RSS of email
    >>> Wat is rss?

    dinsdag 3 maart 2009

    Doneren aan Klassetv?

    Betalen voor iets dat je ook gratis kan krijgen. Dat doe je toch niet?
    Maar er is toch een aantal scholen dat dat wel doet: ze doneren aan Klassetv.nl.

    Laat ik even voorop stellen dat we op mijn school geen Klassetv gebruiken, dus misschien verkondig ik hier wel het een en ander aan onzin. Maar ik ga er van uit dat ik dat dan van jullie hoor, oke?

    Ik heb altijd begrepen dat Klassetv gebruik maakt van de filmpjes van Teleblik en van de SchoolTV Beeldbank. Die twee zijn gratis. En Teleblik adverteert op hun site zelfs dat ze gratis blijven. En bij Klassetv ga je dan betalen.

    Ik denk dan: wat is de meerwaarde van Klassetv, dat ik er voor moet betalen? Dus ik heb eens gezocht. Op de site van Klassetv.nl. En zij schrijven:

    "Wat is het verschil tussen KlasseTV, Teleblik en SchoolTV Beeldbank?
    Teleblik en SchoolTV Beeldbank hebben uitgebreide archieven met mooi beeldmateriaal dat u kunt gebruiken bij het lesgeven. KlasseTV maakt soms gebruik van deze beeldbanken en een aantal andere beeldarchieven om een fragment uit een uitzending te koppelen dat nodig is bij een les uit de methode waarmee u werkt. KlasseTV versnijdt hiervoor het materiaal en zorgt ervoor dat het beeldmateriaal dat bij de les past direct te vinden is. Daarnaast ontwikkelt KlasseTV ook zelf clips die bij de lessen passen en kopen we beeldmateriaal bij Channel 4 Learning en BCC.
    Verder biedt KlasseTV digitale lespakketten, waarbij KlasseTV de focus legt op het behalen van de kerndoelen. Tevens vindt u op KlasseTV educatieve spellen op het gebied van taal, rekenen en milieu.

    Hoe maakt KlasseTV het voor de leerkrachten eenvoudiger om lesmateriaal te vinden bij de lessen?
    KlasseTV koppelt het beeldmateriaal één op één aan de lessen uit de methoden. Bij iedere les uit de methode is er een clipje. De indeling van de clipjes op de website is gelijk aan de indeling van de methode. De uitgeverijen (Zwijsen, Bekadidact, Wolters-Noordhoff, ThiemeMeulenhoff en Malmberg) accorderen de clips.

    Is het materiaal van KlasseTV educatief verantwoord?
    Jazeker, KlasseTV werkt samen met de vijf grootte uitgeverijen: Zwijsen, Bekadidact, Wolters-Noordhoff, ThiemeMeulenhoff en Malmberg. Zij accorderen de clipjes die op KlasseTV staan. Verder controleert de hoofdredactie van KlasseTV het materiaal."


    Samengevat komt het hier op neer:

    Voordelen
    - Ook eigen clips en materiaal van de BBC en Channel 4 Learning
    - Uitgevers van veelgebruikte methoden ondersteunen het initiatief van Klassetv
    - Ook lespakketten en spelletjes via Klassetv te krijgen
    - Eén op één koppeling van beeldmateriaal aan lessen, dus makkelijk in gebruik

    Nadelen
    - Toch login nodig voor Teleblik-filmpjes
    - Kosten, terwijl veel materiaal ook gratis te vinden is

    En over welke kosten praten we eigenlijk?
    Eenmalig €39,50 administratiekosten + €0,19 euro per leerling per maand. Je betaalt wel meteen voor de hele school.


    Waarom komen de uitgevers eigenlijk zelf niet met ondersteunende video's bij hun methodes?


    Meer lezen
    Bespreken educatieve software
    ICT Trends voor de basisschool
    Wat hebben YouTube, Sesamstraat en digibord met el...

    Of abonneer je via RSS of email
    >>> Wat is rss?

    zondag 1 maart 2009

    Bespreken van educatieve software


    Op dit blog wil ik wat vaker software bespreken die op basisscholen gebruikt wordt. Maar om daar geen brij aan informatie van te maken, zoek ik een lijst van punten (criteria, zo je wilt) waar ik de software langs kan leggen. Over die lijst gaat deze blogpost.

    In 2002 heb ik een cursus tot ICT-coördinator gevolgd. Op een van de cursusdagen kwamen we te spreken over het beoordelen van educatieve software. De documenten daarvan heb ik toen bewaard en het is wel grappig om die terug te zien. Bij type installatie staat bijvoorbeeld of je er op let of het netwerkgeschikt is. Dat was toen voor veel software vrij bijzonder. Tegenwoordig ga je eerder kijken of software webbased is.

    Voor het bespreken van software op dit blog heb ik dus een 'lees'lijst nodig. Na enig verzamelwerk kwam ik tot de volgende lijst:

    Gegevens sofware
    - titel
    - jaar van uitgave
    - uitgever

    Onderwijs
    - geschikt voor welke vakgebieden?
    - geschikt voor welke groep?
    - methodegebonden of methode-onafhankelijk?
    - type software? (digibord, instructievervangend, oefensoftware, remediërend, edutainment, naslag, leerkrachtadministratie)

    Administratieve verlichting
    - resultatenregistratie: opslaan en inzien van resultaten van leerlingen?
    - adaptiviteit: past het programma zich aan aan het niveau van het kind? Hoe?

    Gebruikersinterface
    - overzichtelijkheid
    - kleurgebruik
    - taalgebruik
    - gebruik van multimedia
    - eenvoud

    Budget
    - licentievormen en bijbehorende kosten?
    - bovenschoolse regeling?

    Installatie
    - type installatie (standalone, netwerk, webbased)
    - minimale systeemeisen
    - eventuele ondersteuning helpdesk? Hoe?

    Mezelf een beetje kennende zal ik hier en daar ook best mijn mening geven over wat beter kan in de software.

    Zijn er aanvullingen van lezers?


    Meer lezen
    Activsoftware Inspire Edition Preview tot 1 maart ...
    Deelbaar digibord
    Maatwerk Rekenen, een gebruikersverslag

    Of abonneer je via RSS of email
    >>> Wat is rss?