donderdag 20 augustus 2009

Cognitieve overbelasting (2)


Bij leren is er altijd het gevaar van cognitieve overbelasting. Dan moeten je hersenen meer verwerken dan dat ze aankunnen. En dan wordt er dus niet of nauwelijks geleerd...

In mijn vorige blogpost beschreef ik waar het onderzoek van Mayer op gebaseerd is. In deze blogpost beschrijf ik de suggesties om cognitieve overbelasting te verminderen bij het gebruik van multimedia voor leren.

Aan de hand van 5 problemen die kunnen optreden bij leren met multimedia geeft Mayer 9 suggesties om daar iets aan te doen. Hij beschrijft steeds eerst het probleem en geeft dan bij ieder probleem 1 of 2 suggesties om het op te lossen.

Probleem 1:
Het visuele kanaal wordt overvraagd door 'essential processing'.
Oplossing:
1. Verminderen: verschuif visuele input naar het auditieve kanaal. Zorg bijvoorbeeld voor gesproken taal bij beeld in plaats van tekst bij beeld.

Probleem 2:
Beide kanalen worden overvraagd door 'essential processing'.
Oplossing:
1. Verdeel in stukken: geef de leerling de controle over wanneer hij begint aan het volgende stuk.
2. Zorg voor voorkennis: geef leerlingen eerst les in belangrijke begrippen m.b.t. de leerstof.

Probleem 3:
Een of beide kanalen worden overvraagd door zowel 'essential processing' als 'incidental processing' veroorzaakt door niet terzake doend materiaal.
Oplossing:
1. Snoeien: verwijder interessant, maar niet terzake doend materiaal.
2. Wijs de weg: voorzie het materiaal van signalen over wat belangrijk is en wat niet.

Probleem 4:
Een of beide kanalen worden overvraagd door zowel 'essential processing' als 'incidental processing' veroorzaakt door warrige presentatie.
Oplossing:
1. Uitlijnen: lijn beeld en tekst logisch uit. Zorg dat corresponderende informatie dicht bij elkaar staat.
2. Verwijderen van overbodige delen: vermijd bijvoorbeeld het aanbieden van identieke regels van gesproken en gedrukte tekst.

Probleem 5:
Een of beide kanalen worden overvraagd door zowel 'essential processing' als 'representational holding'.
Oplossing:
1. Synchronisatie: presenteer gesproken tekst bij een animatie zoveel mogelijk gelijktijdig. Hierdoor wordt er minder een beroep gedaan op het (kort) onthouden van informatie.
2. Individualiseer: zorg dat leerlingen getraind raken in het (kort) onthouden van informatie.

Bovenstaande suggesties kunnen van belang zijn bij het ontwerpen van digitaal leermateriaal.


(plaatje van rotary.nl)

Meer lezen:
Wikiwijs... in het onderwijs
Herschreven: talent behouden
Dyslexie lettertype

Of abonneer je via RSS of email
>>> Wat is rss?

3 opmerkingen:

Antoine van Dinter zei

Interessante post en eveneens een interessant artikel van Mayer. Wanneer je ook meer wilt weten over de werking van het geheugen en hoe dit eventueel te verbeteren, dan raad ik dit boek aan: Your memory, how it works and how to improve it, van K. Higbee. Het is een boek dat een goede balans biedt tussen theorie (alles wordt ondersteund door bewijs) en praktijk.

Remko Boers zei

@Antoine:
Dank voor het compliment.

Het is inderdaad interessante materie. Op kennislink.nl is er ook veel over te vinden.

Michel van Ast zei

Over geheugen gesproken...
G. Westhoff: Leren overdragen of het geheim van de flipperkast. Nummer 7 (februari 2009) van de reeks Onderwijsvernieuwing. ISSN: 1876-0872. Te bestellen via info@mesoconsult.nl
Zeer de moeite waard!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...