dinsdag 14 oktober 2008

Het beste topografiespel


Kaj Rietberg stelde in een artikel op een van zijn blogs een interessante vraag. "Wat is het beste online topografie spel?"

Ik reageerde met:
"Ik weet niet hoe hoog je ambitieniveau is?
Maar als je gaat kijken naar goede online spellen, kom je uiteraard uit bij Blizzard: de maker van Starcraft en World of Warcraft. Zij snappen wat een goed spel nodig heeft: genoeg uitdaging op ieder niveau en een heel goede (intuïtieve) spelbesturing.

Laatst las ik een artikel (heb jij vast ook al gelezen) over het laatst genoemde spel: Wat leer je nou eigenlijk van World of Warcraft?
Ik heb het eerlijk gezegd nooit gespeeld, alleen een enkele keer even bekeken bij een vriend die het graag speelt. (StarCraft heb ik overigens ‘grijs’ gespeeld..)
Nouja, lees het artikel en trek daar je conclusies uit over je online topospel. Ik denk dat topo dan valt onder het kopje: feitenkennis.
Als je het beste topospel wilt maken, zul je de topografie ten dienste van een ander doel moeten stellen, denk ik."


Vervolgens kreeg ik van Kaj weer de vraag:
"Remko, waar denk je aan als je het ten doel stelt aan een ander doel?"

Ik kan me zo voorstellen dat je een spel bedenkt waarbij er veel gebruik wordt gemaakt van kaarten waarop iets opgezocht of genavigeerd moet worden. Of dat er puzzels in het spel zitten die opgelost moeten worden, en die puzzels zijn dan topografie opdrachten. Beetje vaag klinkt het wel, dat erken ik.
Topografie leren via een 'community' werkt misschien wel als de leden van de community over de te leren kaart verspreid wonen. (Het is leuk om te weten waar Eindhoven ligt als je online vriendje daar woont..) En daarbij kan rekening gehouden worden met de vier elementen die genoemd worden door weetwatzegamen.nl:
- Binding en verbondenheid
- Invloed
- Behoeftebevrediging (kan per deelnemer in een communitie verschillen)
- Gedeelde ervaringen

Zijn er nog lezers op dit blog met ideeën die Kaj verder kunnen helpen?


Meer lezen?
ShiftHappens NL-versie
Het beste digibord idee
Fotografeer je droom

Of abonneer je via RSS of email
>>> Wat is rss?

3 opmerkingen:

  1. Hoi Remko,

    Ik snap wat je bedoelt met een puzzeltje maken. Je speelt een spel, maar om een level verder te komen maak je dan een puzzel, volgens mij hebben verschillende nintendo spelen dat ook, zoals Mario.

    Maar dan krijg je dezelfde soort spelen die er nu al zijn,maar dan verwerkt in een ander soort spel. Klinkt goed, maar dan heb je toch nog het oude soort spel. Alhoewel dat niet erg is. Maar volgens mij moet er ook wel iest anders kunnen. Ik denk dan aan iets met Google Maps of Earth en dan een soort detective spel waarbij je bijvoorbeeld steeds verschillende plekken op moet zoeken om een nieuwe sleutel te vinden om verder te kunnen.
    Dit schiet me nu opeens te binnen wat ik hier schrijf. Dat is toch wel een leuk idee.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. @Kaj:
    Laat ik dan wat verder brainstormen. (Eigenlijk vanmiddag op de terugweg in de auto stiekem zitten doen... dus ik hoop dat ik het nog weet..)

    Wat dacht je van een soort reis-om-de-wereld-achtig spel. Dus ze moeten een bepaalde route afleggen, maar die route wordt pas gedurende de weg duidelijk. Steeds zoeken waar je naar toe moet.
    En daar kun je nog een soort community-element in inbouwen, zodat spelers met elkaar moeten overleggen om achter de goede route te komen.

    Helemaal leuk wordt het om bij de moeilijkere niveaus een mol in te bouwen die ze de verkeerde kant opstuurt. Maar daardoor leren ze dan wel weer meer topografie. :-)

    Ach, misschien draaf ik wel door.

    Wat wil jij eigenlijk met de ideeën gaan doen?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. @Remko;
    Het lijkt me juist leuk om naast mijn www.topowerkbladen.nl een online topo website te hebben, maar dan wel iets vernieuwender en anders dan wat er al is. Lijkt me juist leuk om iets te doen met Google Maps.

    Jouw idee is ook erg leuk.

    BeantwoordenVerwijderen