In de discussie over het internetgebruik van leerlingen op basisscholen zijn er grofweg twee uitersten op een glijdende schaal: de school wil het opvoedkundig aanpakken, of de school wil het technisch sturen.
Bij de opvoedkundige aanpak kunnen de kinderen overal bij op internet. Ook de ongewenste sites kunnen gewoon ingetypt en gevonden worden. De stelling is dan dat de leerkracht in de gaten moet houden wat de kinderen op internet doen. Hij of zij moet er dan altijd fysiek bij zijn als leerlingen achter de computer zitten.
Bij de technisch gestuurde aanpak zorgt het systeem ervoor dat kinderen niet bij ongewenste inhoud op internet kunnen komen. Ongewenste sites worden domweg geblokkeerd (blacklist). Of alleen de gewenste sites worden getoond (whitelist).
Op onze school hebben we geprobeerd de gulden middenweg te bewandelen. Wij hebben op onze server een tool geinstalleerd dat in de gaten houdt, wie wat doet op internet. Eén persoon op school kijkt de lijst van bezochte websites dagelijks na. En als daar rare dingen tussen zitten, wordt de betreffende leerkracht aangesproken. Die leerkracht zorgt dan dat het met de leerling(en) besproken wordt. Op deze manier kunnen leerlingen dus ongewenste sites bezoeken (vaak gaat dat per ongeluk), maar je leert ze dat het niet gewenst is om dat te doen.
Bij ons op school werkt het goed.
Meer info: www.internettoezichttool.nl
Geen opmerkingen:
Een reactie posten