Onderwijs is belangrijk. Onderzoek is belangrijk. Onderzoek naar onderwijs is daarmee ook belangrijk. Het is een van de manieren om het onderwijs te verbeteren.
Maar het zijn soms twee werelden die elkaar te weinig spreken. Kort door de bocht lijkt het zo te zijn dat onderzoekers te weinig in de praktijk komen. En dat onderwijzers vaak te weinig kaas hebben gegeten van onderzoek en onderzoeksmethoden.
Daarom juich ik de postings op het Blogcollectief Onderzoek en Onderwijs toe. Zij proberen onderzoek en de lespraktijk dichter bij elkaar te brengen. Het collectief bestaat (nu) uit 9 man van uiteenlopende pluimage. Wat ze gemeen lijken te hebben is de wil om onderzoek in de praktijk te laten landen. Maar dat brengen ze zelf veel beter onder woorden:
"Het blogcollectief verenigt geestverwante docenten in het primair en secundair onderwijs en onderzoekers aan hogescholen en universiteiten in Nederland en Belgiƫ. Het doel is academisch onderzoek te verbinden met het basis- en middelbaar onderwijs, met als zwaartepunt de praktijk. (...)
Daarbij laten we ons informeren door onderzoek, niet leiden."
Mooi initiatief. Gespot via Bits and History
Meer lezen
Flipping the Classroom, wat is dat?
Ik ben een Edublogger
Focus op schrijven
Zie ook mijn andere profielen Of abonneer via Email Rss
Geen opmerkingen:
Een reactie posten