Om een beeld te vormen eerst dit filmpje:
Wat vind ik sterk aan Squla?
Beloningen. Het is duidelijk een omgeving met een aantal game invloeden. Dat zie je vooral terug in de beloningen die verdiend kunnen worden. Zoals in veel spellen, zijn er twee soorten beloningen te verdienen. Je kunt Squla points verdienen en Experience points.
De Squla points kun je (als je er genoeg hebt) omzetten naar Platinum points. En van die Platinum points kun je dan vervolgens echte 'goederen' kopen in een bijbehorende winkel. Je moet daar wel echt veel voor gespeeld hebben, voordat je genoeg Platinum points hebt verzameld. Maar het idee is erg sympathiek.
De Experience points bepalen in welke level je komt, maar het is mij niet echt duidelijk geworden wat je daar dan precies mee kan.
Prijzenkast. Verder zijn er naast deze points allerlei prijzen in een prijzenkast te winnen. Het aardige van die prijzen is dat je ook prijzen kunt winnen als je juist niet goed presteert op de onderdelen van de spellen. Dus iemand die alles alleen maar goed doet, krijgt niet alle prijzen. En iemand die vaak iets verkeerd doet, verdient dus ook gewoon prijzen. Dat vind ik een beetje vergelijkbaar met de spekkies van Meester Jaap. (Voor degenen die die boeken kennen, herkenbaar misschien.)
Sociaal spel. Je speelt het spel niet uitsluitend alleen, maar kunt het ook opnemen tegen anderen. Door de zoekfunctie in het systeem kun je snel klasgenoten vinden. Als er klasgenoten aanwezig zijn, heeft dit in mijn ogen meerwaarde.
Leerstof. Er is ruim aandacht voor de leerstof die beschikbaar is in de omgeving. Niet alleen taal en rekenen zijn vertegenwoordigd, maar ook voor vakken als topografie, geschiedenis en natuuronderwijs zijn quizvragen aanwezig. Bij iedere gespeelde vraag wordt ook weer een weetje gegeven, zodat je meer leert dan alleen die vraag.
Differentiatie. Je geeft in je profiel aan in welke groep je zit en daar zijn dan de spellen en vragen op aangepast. Als je nu een goed of juist minder presterende leerling bent, kun je in je profiel aangeven dat je vragen uit een andere groep wilt spelen. Daarmee kan het uitdagend en leerzaam blijven voor iedereen.
Wat vind ik minder sterk aan Squla?
Veel van hetzelfde. Dat klinkt misschien een beetje raar als je bovenstaande leest, want er is aandacht voor verschillende spelletjes en veel vakgebieden en niveaus. Maar uiteindelijk komen alle spellen op hetzelfde neer. Het zijn quizvragen. Kinderen die niet van triviantachtige spelletjes houden, vinden dit ook absoluut niet leuk, denk ik.
De spelletjes over topografie zouden volgens mij ook prima via een kaart gespeeld kunnen worden. En rond geschiedenis zou meer gedaan kunnen worden met tijdlijnen, die bijvoorbeeld goed gesleept moeten worden.
Voorleesfunctie ontbreekt. Kinderen die moeite hebben met de Nederlandse taal of gewoon met lezen an sich worden in deze omgeving niet gekend. Of ik heb de voorleesfunctie gemist.
Rapport bijwerken duurt lang. Voor ieder profiel wordt een rapport bijgehouden waarin de kinderen hun 'cijfers' voor de verschillende vakken kunnen zien. Maar het systeem geeft aan dat het bijwerken van de gegevens in je rapport tot wel een uur kan duren. Ik denk dat kinderen sneller hun overzichten willen zien.
Wat is de rol van cito?
Verder heb ik nog navraag gedaan naar de rol van Cito. Dit is het antwoord dat ik kreeg:
"Squla heeft een partnerschap met Cito gesloten, wat inhoudt dat Cito gebruikte vragen aan ons levert. Deze vragen plaatsen wij, zonder ze aan te passen, in onze Cito-module. Squla verzorgt wel zelf de wistjedatjes, die de kinderen na iedere gespeelde vraag te lezen krijgen.
Cito optimaliseert haar vragendatabank niet aan de hand van onze vragen. Wel hebben de onderwijsspecialisten uit de Squla-redactie een training bij Cito gevolgd.
Voor veel ouders van groep 8-leerlingen die vorig jaar lid zijn geworden is het keurmerk 'Cito' van belang geweest bij de keuze voor Squla. Inmiddels hebben wij ons aanbod dusdanig verbreed (groep 4,5, brugklas) dat Cito niet meer een dusdanig zwaarwegend argument voor aanschaf is."
Conclusie
Squla is een omgeving waar goed over is nagedacht. Ze laten zien dat ze de omgeving blijven ontwikkelen. Voor kinderen die van quizvragenspelletjes houden is dit een erg goede en veilige omgeving om uren plezier van te hebben. En het is nog leerzaam ook. De moeite waard dus.
Andere artikelen over Squla
DutchCowboys.nl: Vijf gouden regels voor het commercieel aanbieden van online
ICT&Onderwijs BLOG: De vijf gouden regels van Squla
ICT&Onderwijs BLOG: Leuker leren met Squla
Meer lezen op dit blog
Squla: bobo of khan academy
Digschrijven: juf-in-a-box
En hoe is het nou met... Sifteo
Of abonneer je via RSS of email >>> Wat is rss?
Ik heb nog een andere improvement voor SQULA. Ofschoon de kinderen wel snel Engelse woorden kunnen leren vertalen (schriftelijk) merk ik dat er wel degelijk behoefte is aan een phonetische versie. Mijn dochter vraagt namelijk vaak wat een Engels woord betekent en omdat ze het volledig fout uitspreekt begrijp ik haar vraag niet. Ik merk dat ze de woorden nu op hun eigen manier (foutief) gaan lezen en het zou echt helpen om gelijk de juiste uitspraak aan te leren.
BeantwoordenVerwijderenMvg,
Robby Pelssers
Dank! Goed punt! We werken vanaf dit jaar aan een module voor dyslectische kinderen, waar ook gebruik van gemaakt kan worden om de uitspraak van woorden in vreemde talen aan te leren.
BeantwoordenVerwijderenMvg,
Jouri Bakker
Team Squla
In een mail liet Jouri Bakker het volgende nog weten:
BeantwoordenVerwijderen"We proberen Squla zo aantrekkelijk mogelijk te houden door van tijd tot tijd nieuwe minigames aan te beiden. Quizzen blijven de hoofdmoot, maar daarnaast bieden we sinds vorig jaar een aanzienlijk aantal andere games. Nu kunnen kinderen met deze games allleen nog hun rekenvaardigheden oefenen, maar op korte termijn zullen hier ook spelling, grammatica en eventueel topgrafie aan toegevoegd worden.
We zullen dit jaar beginnen met de ontwikkeling van een module voor dyslectische kinderen. Een dergelijke module kan dan ook gebruikt worden door kinderen die moeite hebben met lezen en/of met de uitspraak van woorden uit vreemde talen.
Zoals je hebt gemerkt worden spelers beloond met de virtuele achievements. Sommige achievements worden onverwacht behaald, andere kunnen gepland worden behaald. Hierdoor blijven we de kinderen motiveren. Door een paar keer per week (of iedere dag) terug te komen, worden meer achievements voor in de prijzenkast behaald én kan de voortgang (o.b.v. rapportcijfers) goed worden gevolgd. "
Waardeloos!!!
BeantwoordenVerwijderenIk heb het, met grote spijt, besteld voor mijn kinderen. Het is verschrikkelijk. Geen cent waard. Zonde van het geld.
@Anoniem:
BeantwoordenVerwijderenHet zou je sieren als je daarvoor ook een argumentatie aangeeft. Smaken verschillen, en daar valt niet over te twisten. Maar geef eens aan waarom je het een waardeloos product vindt. Daar leren anderen dan misschien van.