maandag 8 december 2008

We gaan een school bouwen!


Onze school staat al jaren op de nominatie om nieuwbouw te krijgen. Omdat dit een proces is dat je niet zo vaak meemaakt in je onderwijscarrière, heb ik meteen vanaf het begin al gezegd dat ik er zo veel mogelijk bij betrokken wil worden. Ik heb mezelf dus opgegeven voor de net opgerichte nieuwbouwcommissie.

Vanmiddag een eerste gesprek gehad met de architect, de huisvestingsmensen van het bestuur en de andere partijen die ook een plek krijgen in het nieuw te bouwen gebouw. Het is namelijk de bedoeling dat ook kinder(dag)opvang en de voorschool (peuterspeelzaal) mee gaan doen.

Alles goed en aardig, maar nu moeten we dus een programma van eisen gaan neerleggen. In een programma van eisen staat kortweg wat je belangrijk vindt in een nieuwe school. Het is een soort checklist in het ontwerpproces waar de architect zijn ideeën mede op vormt. Een en ander moet natuurlijk wel financieel haalbaar zijn. Maar dat is niet mijn hoofdpijn.

De komende tijd is de opdracht voor mijn school dus: maak een programma van eisen. Ik heb al even zitten googlen. En daaruit kwamen al wat aanknopingspunten over wat handig is.

Tot nu toe heb ik in ieder geval onderstaand lijstje:
- lokalen rondom een centrale ruimte
- genoeg ruimte voor computerwerkplekken in of bij de klas
- geen verborgen nisjes, hoeken of doodlopende gangetjes
- goede zonwering indien nodig (in verband met de digiborden)
- verdiepte kabelgoten
- alles moet redelijk hufterproof zijn
Deze lijst gaat véél langer worden, dat weet ik nu al.

Maar dit blog kan ik natuurlijk ook misbruiken om handigheidjes te ontfutselen aan mijn lezers. Waar moet je volgens jou nou rekening mee houden bij een nieuw te bouwen school? Brand maar los als je (goede) ideeën hebt. :-)



(plaatje via steunpunthoeveproducten.servicepuntagra.be)

Meer lezen:
Klasverlichting en digibord
Klaslokaal in de 21e eeuw
Wet van de remmende voorsprong

Of abonneer je via RSS of email
>>> Wat is rss?

2 opmerkingen:

  1. Beste Remco,

    Gefeliciteerd met het feit dat er een nieuwe school gebouwd mag worden.
    Hier op het eiland Texel 'krijgt' de scholengemeenschap van 970 leerlingen een nieuwe school en dat proces volg ik als ouder. Ik zit er dus wel een beetje 'in'.

    Een mooi instrument voor het verzamelen van tips is een Google Formulier

    Er is een uitgebreid voorbeeld te zien op onderstaande link.
    https://spreadsheets.google.com/viewform?key=pmviDlNziPM7Rm2xZ20JEdA

    Benodigdheden:
    een google account (heb je al volgens mij omdat je een blogger weblog hebt)

    de tijd nodig om een Google Form te maken.
    Help pagina: http://docs.google.com/support/bin/answer.py?answer=87809&topic=15166


    Groeten,
    Corina Bakker, Jacob Daalderschool in Oosterend

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Veel succes scholing is toch essentieel, laten we er met zijn allen toch extra fondsen voor vrijmaken.

    Kantoormeubilair voor een gezonde en efficiente werkplek!
    Burostoelen voor uw kantoorinrichting. Kantoormeubelen voor een goede projectinrichting. http://www.Kantoorinrichter.nl voor: burostoel, kantoormeubel, volledige kantoorinrichting en veel meer..

    BeantwoordenVerwijderen