"Om ICT goed toe te kunnen passen in het onderwijs moet voor docenten duidelijk zijn over welke competenties en vaardigheden zij dienen te beschikken. Kennisnet neemt de regie bij het gezamenlijk met de relevante partijen vaststellen van ICT competenties en ondersteunt de lerarenopleidingen bij de integratie van ICT-competenties in het curriculum. Om ervoor te zorgen dat alle docenten aan dezelfde eisen voldoen wordt er gestreefd naar opname in het Lerarenregister en aansluiting bij de Wet BIO.
Resultaat: In 2011 is er een gedeeld beeld van de ICT-competenties waar docenten over moeten beschikken."
(bron: kennisnet)
Op de Onderwijsdagen 2011 ben ik bij een sessie geweest over dit onderwerp onder leiding van Anita Vlonk en Maartje de Reus van Kennisnet. Het was duidelijk een soort feedbacksessie waarin aan de aanwezigen de bruikbaarheid van een concept-voorstel gevraagd werd. Dat vond ik jammer, omdat ik verwacht had dat het voorstel wel zo goed als klaar zou zijn en we de resultaten te zien kregen. Dat was dus niet zo.
In het kort werden er zes elementen genoemd die in die ict competenties zouden terug komen. Die zes zouden dan zijn:
1. Professionele houding
2. Mediawijsheid
3. Arrangeren
4. Onderwijzen (Stimuleren van leren)
5. Monitoren
6. Toetsen
Op ieder onderdeel waren dan indicatoren geformuleerd op drie verschillende niveaus: startbekwaam, ervaren en expert.
Vooral over die indicatoren werd uitgebreid van mening gewisseld. Sommige indicatoren die bij expert stonden, leken volgens de zaal eerder bij startbekwaam te horen en andersom.
Het werd tijdens de sessie in ieder geval duidelijk dat er nog een hoop moet gebeuren voordat er een 'gedeeld beeld' (zoals hierboven geciteerd) ligt.
Toen ik even zocht op de site van kennisnet vond ik deze publicatie en dat lijkt het voorwerk te zijn geweest voor het traject dat ze nu in januari hopen af te ronden. In deze publicatie zijn allerlei modellen die de ict competenties al (deels) beschrijven naast elkaar gezet. Naar aanleiding van de aanbevelingen uit dit rapport wordt nu dan dus een competentieset ontwikkeld die uiteindelijk opgenomen moet gaan worden in het lerarenregister. Tenminste, dat is de conclusie die ik hieruit trek.
Als dat anders is, dan verwacht ik wel een reactie op deze blogpost.:-)
Ik ben benieuwd wat er in januari op tafel komt.
(bron plaatje)
Meer lezen
8 manieren om je digibordbekwaamheid te vergroten
8 manieren waarop technologie ons onderwijs verbetert
10 manieren om mindmaps in te zetten
Of abonneer je via RSS of email >>> Wat is rss?
Door de social media en internet, studeren online, zullen we allemaal onze competentie dienen te vergroten. Uiteraard op de eerste plaats de competentie van onze leerkrachten.
BeantwoordenVerwijderenJa, daar ontkomen we niet aan. Sterker nog, ik denk dat leraren hun vak niet meer kunnen uitoefenen als ze niet ICT competent zijn.
BeantwoordenVerwijderenDe vraag wordt nu wel welke eisen we stellen aan deze ICT competenties.