zondag 19 december 2021

Leestips week 50: over kerstbomen, samenwerken met microben, weidevogels, trofische cascade, wolven, raven en QR-codes in het bos

Dit jaar geen kerstboom, hebben we besloten. Heel veel meerwaarde heeft zo'n stervend stuk hout in de woonkamer eigenlijk niet. En zeker als je je realiseert wat er nodig is om die boom te kweken voordat hij bij jou in de woonkamer staat.

Ik snap wel dat je blij kan zijn met een boom overigens. En als je het feestelijk wil maken dat je daar dan versieringen in hangt. Of wensen. Dat snap ik. En dat je geniet van de geur. En dat een wintergroene boom wel zo leuk is. Dat je rond een boom samen komt. Dat snap ik ook.
En zo zal het ook ooit wel begonnen zijn. Buiten. Met een levende boom. Die ieder jaar ouder werd.

Maar eigenlijk is het heel gek dat we in een tijd waarin we schreeuwen om levend bos in ieder huishouden in Nederland ieder jaar een dood boompje neerzetten. We geven daar 20, 30 of 40 euro aan uit. Geld dat mijn inziens beter besteed kan worden. Het gaat om ongeveer 2,7 miljoen dode bomen. In Nederland dus. Zet dat eens tegenover de plantactie die Staatsbosbeheer in het plantseizoen 2019-2020 deed in het kader van de bossenstrategie. Ze stopten toen 1,6 miljoen bomen in de grond.
Wat mij betreft zouden dat er veel meer moeten worden. Heb jij al een boom in je tuin bijvoorbeeld?

Overigens wil ik wel gezegd hebben dat ik hiermee geen oordeel uitspreek over andermans keuzes. Ieder kiest zelf. En dat is goed. Ik geef alleen aan wat mijn keuze is. Waar ik wel waarde aan hecht is dat je nadenkt over waar je voor kiest.

Deze week heb ik uiteraard ook weer wat leestips verzameld. 
Veel leesplezier.


--


Zou hier ook iets in staan over het toestaan van bomen in weidevogelgebied? De patrijs heeft bijvoorbeeld behoefte aan variatie in het landschap. In Midden-Delfland ligt er vooral grasfalt.

Ik ben echt fan van de berichtgeving van ARK Natuurontwikkeling. Dit artikel geeft een inkijkje in de rol die de wolf speelt in het ecosysteem. Raven en wolven horen bij elkaar.
Leerzaam.

Interessante recensie van een Engelstalig boek over voedingsmiddelen die dreigen te verdwijnen. Eén van de hoofdstukken is hier integraal vertaald. Dat gaat over kaas uit een Franse bergstreek die met veel ambacht gemaakt wordt. Interessant daarbij vind ik het verhaal over de goede microben die de slechte microben de deur wijzen zodat steriliseren niet nodig is. Dat is pas samenwerken met de natuur.

De volgende keer dat ik zo’n stapel hout in het bos zie liggen, ga ik dat label zeker eens bekijken. Goed dat Staatsbosbeheer op deze manier inzichtelijk probeert te maken waar het hout voor gebruikt gaat worden.

En de kijktip van deze week is een filmpje uit 2014. Wolven werden in Yellowstone geherintroduceerd. En dat bracht een hele serie van opeenvolgende gevolgen op gang die er samen voor zorgden dat het hele ecosysteem verbeterde. Trofische cascade heet dat.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten