De opdracht is voorlopig om je stagebedrijf te bekijken in het kader van bedrijfsinrichting. Mijn stagebedrijf is CSA Het Middenland in Maasland. Maar ik kan de theorie ook prima toepassen op Voedselbos Vlaardingen waar ik secretaris ben, of op de Maatwerk Moestuin waar ik als coördinator ingehuurd wordt vanuit mijn bedrijfje Groendoenerij.
Het vak bedrijfsinrichting wordt gegeven door Joke Bloksma. En zijn heeft een interessante manier bedacht om naar een bedrijf in al zijn facetten te kijken. Zij leert ons kijken alsof het een organisme is. De eerste opdrachten gingen over het vinden van het 'hart' van het bedrijf, en het beschrijven van de 'huid' van het bedrijf.
Hart
Bij het hart gaat het om de plek waar de dingen samenkomen. De plek die ritme verzorgt. Waar dingen naar toe komen, en weer weggaan. Een centraal deel. De plek waar overleg gevoerd wordt. Of waar ideeën en goede gesprekken over het leven plaatsvinden.
Bij mijn stagebedrijf is er sprake van twee harten, denk ik. De eerste is de plek waar we koffie drinken en samenkomen met alle medewerkers en vrijwilligers van Boerderij Landlust waar Het Middenland van pacht. Daar wordt van alles uitgewisseld. En de pauzemomenten zorgen voor het ritme.
Een tweede plek is de winkel van Landlust. Daar stromen de producten naar toe en vinden een weg naar buiten. En daar komen de mensen van buiten naar binnen. De winkel heeft een ritme van openingstijden. Open op woensdag en zaterdag. Woensdag en zaterdag. Iedere week weer.
Huid
De huid van een bedrijf is de schil die er om heen ligt. Bij een boerenbedrijf vind je dat het makkelijkst terug in de vormen van omheining. Dat kan een draad zijn waar het vee niet doorheen durft. Of een heg die de wind afschermt. Een sloot die ongewenste bezoekers buiten houdt. Een hek. Een bomenrij. Een schutting. In die huid zitten ook openingen. Een poort, een bruggetje. De huid laat het één wel door, en het ander niet. Die huid is soms dik en soms heel dun. En soms ook beschadigd en moet dan gerepareerd. De huid heeft ook met het uiterlijk te maken. En de uitstraling van het bedrijf. Behalve een fysieke huid, kan er ook een virtuele huid zijn. Hoe is je bedrijf online te vinden? Door welke openingen is er contact met de buitenwereld?
Allemaal zeer interessant om over na te denken.
En ik denk dus dat dit niet alleen voor een boerenbedrijf goed is om eens te bekijken. Dit kun je ook toepassen op een onderwijsorganisatie. Of een huishouden bijvoorbeeld.
Stofwisseling
De theorie gaat nog verder met de stofwisseling van een bedrijf. Ook erg boeiend, maar dat voert hier misschien te ver. Meer informatie kun je vinden in het Werkboek Gezond Landbouwbedrijf. Voor als je het leuk vindt om er dieper op in te gaan.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten