woensdag 18 juni 2008

Rapporten en cijfers


Margreet van den Berg schreef een bericht over cijfers. Kort door de bocht zegt ze: je moet geen cijfers geven, want dat zijn momentopnamen die de ontwikkeling van een leerling slecht weergeven. Maar je moet proberen om juist de ontwikkeling van leerling te vangen in de verslaglegging naar ouders.

Wat velen zich wellicht niet realiseren is de hoeveelheid werk dat een goed systeem voor becijfering met zich meebrengt. En daar zat ik laatst even een beetje over na te denken. (Je moet wat tijdens de rit van school naar huis.)
Wij gebruiken voor de becijfering van pluspunt (rekenmethode) registratiebladen in Excel. In die Excelbladen zijn alle toetsen geprogrammeerd. Meer info hier.
Mijn gedachten gingen over het feit dat we het alleen voor rekenen op dit moment zo geregeld hebben. Maar we hebben dat nog niet voor taal, spelling, schrijven, en andere vakken.
Wat zou het mooi zijn als we de toetsgegevens van de methodes zouden invoeren en dan het rapport gewoon kunnen uitprinten. Nu wordt dat nog allemaal door de leerkracht berekend, gewikt en gewogen en met de hand geschreven.

Hoe doen andere leraren/scholen dat?
Is er iemand met slimme tips?


(plaatje via chalmers.web-log.nl)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten