zaterdag 28 februari 2009

Herschreven: Talent behouden


Begin december verscheen er in Computable een artikel met de titel: Talent behouden in crisistijden: 10 tips. Het artikel is toegespitst op bedrijven die last hebben van de economische tegenwind. Maar het leek me een leuk idee om het artikel te herschrijven voor 'gebruik' in het basisonderwijs.

Een artikel met een knipoog dus:



"Kwaliteit van het onderwijs is de laatste tijd een veelbesproken item. Slechte scholen moeten leren van goede scholen. Er worden taal- en rekenpilots gestart. Maar hoe zorg je als basisschooldirecteur nou dat het met jouw school goed gaat? (Alsof ik dat weet... ;-) )

1. Hou sleutelfiguren binnen
De ene meester/juf is de andere niet. De een kan net zijn eigen klas aan. Een ander neemt het 'leed' van de hele school op zijn schouders, en is daar succesvol in. Er zijn gewoon meesters/juffen die meer taken aankunnen dan anderen. Die mensen heb je nodig. Weet als leidinggevende wat ze ambiƫren en zorg dat de beloning daarbij past.

2. Train en mobiliseer bestaande talenten
Er zullen in je school ook ongetwijfeld ongebruikte talenten rondlopen. Stimuleer die talenten door op het juiste moment scholing of coachingstrajecten aan te bieden. Bied veiligheid, geef waardering en maak talent het mogelijk zich te laten zien.

3. Smeer de interne motoren
Verbeter de werkprocessen. Meesters/juffen zijn veel tijd kwijt aan administratieprocessen, terwijl ze er eigenlijk moeten zijn voor hun leerlingen. Geef meesters/juffen de gelegenheid hun tijd in de juiste zaken te steken. Denk aan ict-toepassingen, maar ook aan goede werkafspraken.

4. Kijk naar binnen
Maak ruimte voor meer focus op de leerlingen door de genoemde interne efficiƫntie. Alleen door te weten wat de leerling nodig heeft, weet je als school waar je je op moet richten, waar je wat minder je best hoeft te doen en wie daarvoor intern nodig zijn.

5. Luister, communiceer en bouw aan vertrouwen
Meesters/juffen hebben een sterke behoefte aan informatie. Vooral als het zaken betreffen die hun eigen klas raken. Leidinggevenden moeten laten zien dat de school een duidelijk communicatiebeleid voert. Het gaat niet alleen om wat, maar ook om hoe zaken gebracht worden: persoonlijk, interactief en eenduidig.

6. Beoordeel en beloon op een andere manier
In het kader van competentiebeleid moet iedere meester/juf een bekwaamheidsdossier onderhouden. In dat dossier worden doelen bepaald. Maar ook in ieder leerjaar wordt een bepaalde vooruitgang van de leerlingen verwacht. Focus op de doelen zelf in plaats van op beoordelingen. Meet en beloon prestaties objectief zodat toptalenten worden erkend.

7. Ontwerp opvolgingsplannen
Hou de huidige toptalenten en hun opvolgers vast en neem afscheid van middelmatige en slecht scorende meesters/juffen als dat kan. Betere interne vooruitzichten verbeteren ook het werk van dit moment.

8. Hou vast aan langetermijnstrategie
Slimme scholen formuleren een langetermijnstrategie. Meesters/juffen die de school verlaten zonder goede opvolgingsplanning maken gatenkaas van een school, zeker op groepsleerkrachtniveau.

9. Let op de centen maar ook op het moraal
Als er op budgetten gelet moet worden, laat het dan de juiste budgetten zijn. Beoordeel of kostenbesparingen mogelijk zijn op terreinen zoals administratie en externen. Bespaar in geen geval op de koffie.

10. Ontwijk valkuilen
Trap niet in valkuilen als: primaire reacties, stilzwijgen, verlamming, onderbuikmanagement, achteroverleunen, besparen op trainingen en stekeligheden."


Lees hier het originele artikel



Meer lezen
Tijdtheorie
6 manier om 'ja' te krijgen
Brain rules oftewel brein regels

Of abonneer je via RSS of email
>>> Wat is rss?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten