dinsdag 9 september 2008

ShiftHappens NL-versie


Laat ik even voorop stellen dat ik het initiatief van Alex van Dal om ShiftHappens te vertalen helemaal niet verkeerd vind. Andere weblogs (Trendmatcher.nl, Computers in de klas)
hebben er de laatste dagen al over geschreven en de berichtgeving erover is alleen positief.

Een tijd geleden heb ik ook een bericht gepost over het filmpje Did You Know 2.0. Toen ik dat filmpje voor het eerst zag, zette het mij ook aan het denken. En het heeft er mede toe geleid dat ik met dit blog ben doorgegaan. (Je moet deze blog-wereld toch ook leren kennen, he.) De vraag die in deze filmpjes ook gesteld wordt, is onder andere wat we moeten met al de beschikbare technologie en informatie in ons onderwijs. En dat is een interessante vraag.

Waar ik alleen bang voor ben (soms), is dat we met betrekking tot ict, nieuwe media en 21e-eeuwse vaardigheden dezelfde fout gaan maken als met het rekenonderwijs. Het realistische rekenen was tot voor kort helemaal geweldig (ik zie mijn pabodocent nog enthousiast voor de klas staan praten over rijke contexten, getallenlijnen en gecijferdheid), maar nu wordt er ineens gezegd dat het vroeger allemaal beter was. (Waar ik het overigens niet mee eens ben, maar dat komt later nog wel eens.) Van het realistisch rekenen is nooit (van te voren) bewezen dat het een betere aanpak zou zijn. En dat wordt het Freudenthal Instituut nu ineens verweten. Zij hadden toch beter moeten weten.

Moeten wij als "ict-web-twee-punt-nul-nieuwe-media-21e-eeuwse-vaardigheden"-promotors nu ook niet oppassen dat we in ons enthousiasme niet allerlei zaken gaan beweren die later helemaal niet blijken te werken?

En hoe zit het met de informatie in het filmpje? Wat zijn de bronnen? Hoe weten we dat informatie in 2010 elke 72 uur verdubbelt? En wie zegt dat mensen 10-14 banen hebben voor een bepaalde leeftijd? (Om maar 2 voorbeelden te noemen.) Ik vind het ergens ook wel iets weghebben van zo'n doorfluisterzin die gedurende zijn weg door de kring compleet verandert. Dit filmpje heeft al heel wat remakes en spinoffs.

Nogmaals, het initiatief van Alex van Dal moedig ik aan. Sterker nog, toen ik het Engelstalige filmpje zag, dacht ik ook: als daar nou eens een NL versie van zou zijn. Maar een beetje kritisch wil ik ook zijn. Of ben ik nu niet positief genoeg?

Link naar het filmpje
website echtenest


Meer lezen op WitBlauw?
Rekenen, wat willen we nou?
Materiaal scannen voor het digibord
Vier in Balans Monitor 2008 gelezen

Of abonneer je via RSS of email
>>> Wat is rss?

4 opmerkingen:

  1. Mooie reactie Remko!
    En je ziet wat het filmpje bewerkstelligt, namelijk dat mensen (erover) gaan nadenken. Het is terecht dat je datgene wat beweerd wordt in twijfel trekt, maar het gaat wat mij betreft niet om de juistheid van de getallen, maar om het feit dat het (bijvoorbeeld deze) discussie losmaakt. Daarmee is wat mij betreft het doel al meer dan bereikt!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Shift Happens, een nasty filmpje, dat mensen bang maakt voor andere landen. Een soort van 'Turken pikken onze banen in', maar dan over India en China.
    De link die je legt naar rekenen vind ik een mooie. Shift Happens zegt dat je je curriculum tegen het licht moet houden, om te kijken of het nog nuttig is, met het oog op de toekomst. Het Freudenthal heeft inderdaad geprobeerd te kijken naar wat je aan rekenen tegenwoordig nog nodig hebt. Daarbij hebben ze gekozen voor inzicht en gebruik van rekenmachines.
    De rekendiscussie gaat op dit moment (volgens mij) niet meer over of Freudenthal het curriculum had mogen updaten, maar over het probleem dat kinderen minder goed worden in de oude vaardigheden, die zo nodig zijn als de supermarkt zonder stroom EN rekenmachines komt te zitten. Da's pas 'Shit happens'.

    En als je soms het gevoel bekruipt dat je computers hypet: iedereen kiest per geval of-ie stuur, rem of motor is. Als je maar geen passagier wordt.
    Blijf bloggen. (^_^)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Remco.

    Ik heb je post gelezen en vond hem erg treffend. In meerder opzichten. Ik denk ook dat je een zeer goed punt aansnijdt en dat heeft me aan het denken gezet. Op mijn blog heb ik een vrij lange reactie geschreven over jouw blogpost en de reactie van Elke. Ik hoop dat ik jullie mening goed begrepen heb.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. We kunnen altijd nog handleidingen maken over de manier waarop je een boek moet openen. Ook dit filmpje is vernederlandst vanuit een oorspronkelijk Engelse versie :-)

    http://www.youtube.com/watch?v=gNCyEToLyIk

    BeantwoordenVerwijderen