tag:blogger.com,1999:blog-1902993720458898699.post260152931933894901..comments2024-03-03T17:59:42.079+01:00Comments on WitBlauw: Succesvolle netwerkgebaseerde (leer)gemeenschappenRemko Boershttp://www.blogger.com/profile/01647633765612923117noreply@blogger.comBlogger2125tag:blogger.com,1999:blog-1902993720458898699.post-76790103222519208502013-12-04T16:59:19.816+01:002013-12-04T16:59:19.816+01:00Het gaat hier mijn inziens ook niet over de meerwa...Het gaat hier mijn inziens ook niet over de meerwaarde van het gebruik van een digitale samenwerkingsomgeving. Waar het om gaat is dat deze drie factoren bijdragen aan het antwoord op de vraag hoe je ervoor zorgt dat zo'n omgeving gaat werken.<br />Jouw constatering dat het IRL net zo werkt, is inderdaad een goede vaststelling. Aardig om te zien is dat de tools dan verder niet zoveel uitmaken.<br />Als je van de meerwaarde van een digitale omgeving gebruik wil maken (zoals tijd- en plaats-onafhankelijk kunnen werken), dan zul je dus wel moeten voldoen aan oude 'sociale' regels.<br /><br />Bedankt voor je reactie!Remko Boershttps://www.blogger.com/profile/01647633765612923117noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1902993720458898699.post-7386463593115596672013-12-04T09:21:18.925+01:002013-12-04T09:21:18.925+01:00Opmerkelijk dat die criteria in deze context worde...Opmerkelijk dat die criteria in deze context worden aangehaald.<br />Als ik naar een ‘ouderwetse’ groepsopdracht kijk, waar de deelnemers elkaar IRL tegenkomen, dan zie ik het volgende:<br />1. Nadruk op groeps- in plaats van 1-op-1-communicatie<br />* De uitvoering van de opdracht is het resultaat van een gezamenlijke inspanning. Overleg is voortdurend, in ieder geval op geregelde basis, nodig.<br />2. Helder omschreven doelen of taken<br />* Iedereen moeten weten wat het einddoel is en de taken (tussendoelen) dienen voor elke deelnemer duidelijk te zijn.<br />3. Expliciete inspanningen om groepsinteractie te faciliteren<br />* Je moet een goede plek hebben om bij elkaar te komen: bijvoorbeeld in de mediatheek, in een stil hoekje in de klas, bij iemand thuis, in een horecagelegenheid. Daarnaast wordt van iedere deelnemer een gelijkwaardige inspanning verwacht: niemand loopt de kantjes eraf!<br /><br />Oude wijn in nieuwe zakken. De enige extra dimensie die aan de geschetste situatie wordt toegevoegd is dat de communicatie via ict-gerelateerde middelen verloopt. Daardoor kan men tijd besparen en het proces soepeler laten verlopen. Dat aspect zie ik in de drie genoemde punten niet terug. Het ‘sleutelen’ aan een werkstuk kan een aanwijsbaar gezamenlijke (online) inspanning zijn, waardoor meer aandacht op de inhoud en minder aandacht op het proces komt te liggen. <br />Binnen het proces kost schrijven meer tijd dan praten (ook via de telefoon). Het is dus een uitdaging om naar de winstpunten te zoeken.<br />Conclusie: niets nieuws onder de zon. Dat is geen verwijt maar een constatering. Die constatering is tegelijkertijd ook een handvat voor digibeten of digifoben. Er is veel mogelijk en zo heel veel ‘anders dan vroeger’ is het allemaal niet. Wees niet bang. Grijp die kansen.Albert Lubberinkhttp://techinonderwijs.wordpress.com/noreply@blogger.com