zaterdag 9 januari 2016

3 kleine notities over OneNote

Een bijdrage op het blog van Richard Byrne (Free Technology for Teachers) gaat over OneNote. Het gaat om een gastblog van Beth Holland met de titel 'Digital Note-Taking with OneNote'. Een waardevolle bijdrage wat mij betreft.

Hoewel ik aardig ingevoerd ben in de functionaliteiten van Office365 - waar OneNote ook onderdeel van is -, heb ik (nog) niet zo veel ervaring met OneNote. Ik gebruik zelf al jaren Evernote. Maar Beth beschrijft dat OneNote op een aantal punten toch echt verschilt van (de gratis versie van) Evernote.
Ik had me bijvoorbeeld niet gerealiseerd dat:

  • je in OneNote realtime kunt samenwerken.
  • je in OneNote vanaf meerdere devices (maar vanuit hetzelfde account) in hetzelfde notebook kan werken. Beth beschrijft daarbij het voorbeeld dat je foto's van je telefoon kunt toevoegen terwijl je de OneNote applicatie op je bord open hebt staan. Daarmee wordt OneNote ook geschikt voor een simpele vorm van bestandsoverdracht.


Daarnaast kun je OneNote gebruiken als pdf-bewerkingstool. Dat is natuurlijk handig voor vergaderstukken als je op je eigen 'papiertje' wilt kunnen droedelen.

Bovenal is OneNote gratis op elk device voor de volledige functionaliteit. Dat is ook onderscheidend ten opzichte van Evernote. Die werken met een gratis basisplan, maar voor realtime samenwerken moet je bijvoorbeeld betalen, naar ik meen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten