zondag 31 mei 2015

Onze school wil op Facebook. Leuk?

Steeds meer basisscholen gaan er toe over om Facebook op de één of andere manier in te zetten. Waar moet je op letten als je Facebook gebruikt als school? Deze blogpost gaat daarover en vertelt daarna welke keuze je hebt voor de inrichting.

Er is een aantal beperkingen waar je rekening mee moet houden. Die hebben te maken met de privacy, beschikbaarheid en toegankelijkheid.

1 Geen accounts door leerlingen
Ten eerste is het voor personen onder de 13 jaar niet toegestaan om een Facebookaccount te hebben. Dat stelt Facebook zelf in hun voorwaarden. Gebruik door en voor leerlingen is voor een basisschool dus niet aan de orde. In het kader van voorbeeldgedrag m.b.t. mediawijsheid vind ik het ook niet verstandig om dit als school 'oogluikend' toe te staan.

2. Verwerking persoonsgegevens
Ten tweede geldt dat een school voor veel verwerkingen van  persoonsgegevens gebonden is aan de wet bescherming persoonsgegevens. In die wet staat dat je voor het plaatsen en verspreiden van foto's toestemming moet hebben van de ouders van de leerlingen. Als een ouder geen expliciete toestemming heeft verleend, kun je als school geen foto's (of andere sets van persoonsgegevens) plaatsen op Facebook.

3. Facebookgebruik door doelgroep
Hoewel het lijkt of de hele wereld Facebook gebruikt, is dit niet het geval. Je moet voor de grap maar eens je eigen vriendenlijst af en eens in 'reallife' vragen wanneer ze voor het laatst op Facebook hebben gekeken. Er zijn veel accounts die niet echt als actief kunnen worden aangemerkt. Daarnaast zijn er ook mensen die de dienst niet willen gebruiken. Als je Facebook wilt inzetten als oudercommunicatiesysteem heb je daar terdege rekening mee te houden. Dat is dus het derde aandachtspunt.

4. Exitstrategie
En tenslotte is het vierde punt er één van de lange termijn. Want wat doe je met je geplaatste data (foto's en nieuwsberichten) als je weer van Facebook af wilt. Er kan een moment komen dat je van Facebook af wilt. Kun en wil je de data er dan weer vanaf halen?

Hoe inrichten?
Stel je hebt over voorgaande vier punten nagedacht en dat vormt verder geen belemmering meer om Facebook te gaan gebruiken. De vraag is dan hóe je Facebook inricht. Daarvoor heb je grofweg twee mogelijkheden. Pagina's en groepen.

1. Facebookpagina
Een pagina is geschikt voor het verspreiden van nieuwsberichten en foto's door middel van een soort zendfunctie. Het is mogelijk om automatisch berichten door te plaatsen vanaf bijvoorbeeld de schoolwebsite. Dat kun je handmatig doen, maar ook door gebruik te maken van rss-funcitonaliteit of een dienst zoals IfThisThenThat. De beheerder van de pagina kan met zijn privé-account berichten plaatsen zonder dat dat account per se zichtbaar is voor bezoekers van de pagina. Iedereen kan de pagina 'leuk vinden' en daardoor op de hoogte blijven van wat daar geplaatst wordt. Een pagina is vooral handig als je wilt zenden en de controle wilt houden op de berichtgeving op de pagina.

2. Facebookgroep
Met het aanmaken van een groep creëer je een virtuele community. Dat houdt in dat de leden van de groep ieder afzonderlijk berichten kunnen plaatsen, die vervolgens zichtbaar zijn voor de hele groep. Je kunt de groep als open of besloten instellen. Mensen die op de hoogte gehouden willen worden, moeten lid worden van de groep. Dat maakt dat je bij 'groepen' meer controle hebt over de doelgroep (maar minder controle hebt over de berichtgeving in de groep) dan bij 'pagina's'. Je kunt het zo instellen dat de beheerder bepaalt wie er wordt toegelaten tot de groep en wie niet.

Kortom:
Denk goed na voordat je Facebook gaat gebruiken. Verzin oplossingen voor de beperkingen en stem daar je gebruik op af.
Een groep maak je aan als het doel is om overleg en samenwerking te faciliteren. Een pagina maak je aan als je nieuws wilt kunnen zenden.

Wat zijn jouw ervaringen met Facebookgebruik door de school?

zaterdag 30 mei 2015

Wat een fiets zegt over veranderen en ontleren

Door een facebookvriend werd ik gewezen op dit filmpje.

Mooi voorbeeld. Het laat heel duidelijk zien waarom veranderen zo moeilijk is. Dat zit hem niet zozeer in het leren van het nieuwe. Dat zit 'm echter veel meer in het loslaten van het oude. En dat is dus makkelijker gezegd dan gedaan.


Wat mij betreft is dat niet alleen van toepassing op het leren fietsen, zoals de maker van dit filmpje laat zien. Ik denk dezelfde processen een rol spelen bij ingewikkelde verandertrajecten zoals het implementeren van ict-toepassingen in het onderwijs. Daar spelen (eeuwen)oude structuren een vrij grote rol. En dat zijn dus de logische paden om te volgen. En daar 'trappen' we steeds weer in. Denk daar maar aan als je - als vooruitstrevende ict-coördinator - weer eens iets vernieuwends verwacht van je collega's. :-)

vrijdag 29 mei 2015

Leestips t/m 29 mei 2015

De week begon met een lang pinksterweekend, maar voor mijn gevoel is dat al weer een hele tijd geleden.
Het is alweer tijd voor de leestips van deze week.

Deze keer berichten over Office 365 en Microsoft, een interessant artikel over ouderbetrokkenheid, en een donker kijkje in de toekomst.
De PO-raad kwam met een bericht over het privacy-convenant. Kennisnet kwam met een mening over toetsen, en bracht een boek uit met scholen om van te leren.
Het was het weekje wel.

Fijn weekend alvast. En veel leesplezier.



De robots vernietigen ons, of niet? - Roel van der Heijden op Kennislink
"Niet alleen in spannende sciencefictionfilms wordt de mensheid met uitroeien bedreigd. Ook vooraanstaande wetenschappers, technologie-ondernemers en uitvinders voorspellen dat kunstmatige intelligentie zorgt voor het einde van de mensheid. Moeten we bang worden van deze voorspellingen?" Lees verder...

Microsoft test ctrl-c met cloud-functie - Nu.nl
"Microsoft zou een klembord met cloud-functie testen, waarbij alles wat gebruikers kopiëren met de cloud en andere apparaten wordt gesynchroniseerd. Dat blijkt uit de app Oneclip, als bètaversie beschikbaar voor Microsoft-medewerkers." Lees verder...

Invloed van videogames op het brein - Wilfred Rubens op te-learning.nl
"Menig gamer besteedt zo’n 10.000 uur aan videogames voordat hij of zij 21 jaar is. Wat doet dat met hun brein, en daarmee met het vermogen om te leren?" Lees verder...

Veel losse nieuwe berichten - Maurits Knoppert op Office 365 in het Onderwijs
"Een aantal weken geleden heeft Microsoft de Ignite gehouden. Dit was de plek om aanwezig te zijn om alles te weten te komen om op de hoogte te zijn van alle nieuwe ontwikkelingen binnen oa Office365. Veel is er geschreven over de verdere ontwikkeling van groepen. Dit zal echt de plaats gaan worden voor digitale samenwerking. Veel losse functies vanuit Office365 zullen hier gaan samenkomen. Ook het Officeblog is een goede plek om alles te weten te komen. Hieronder een greep vanuit de laatste artikelen." Lees verder...

Inloggen in Windows 10 met je Office365 gegevens - Maurits Knoppert op Office 365 in het Onderwijs
"Sinds de komst van de preview builds van Windows 10 komen ook steeds meer de nieuwe opties naar boven. Eén van de interessante opties in Windows 10 is dat je straks met je Office365 account in kan gaan loggen." Lees verder...

De invloed van ouders op schoolprestaties - Kris van den Branden op Duurzaam Onderwijs
"Dat ouders een invloed hebben op het schoolsucces van leerlingen werd al in vele studies aangetoond. Maar hoe werkt dat dan precies? Welke aspecten van oudergedrag en -participatie zijn dan cruciaal? In een recente meta-analyse van Castro en anderen werden 37 recente studies onder de loep gelegd in een poging om nog een tip van de sluier op te lichten. De factoren met de sterkste effecten op de onderwijsprestaties van de kinderen waren de volgende:" Lees verder...

Hoe oldskool is de Altschool? - Edwin van der Zalm op Expanding Visions
"Het Amerikaanse Altschool positioneert zich als het bedrijf dat het onderwijs gaat opschudden zoals Uber dat met de taxiwereld deed en Airbnb met de hotelwereld. Van die bedrijven zijn er meer geweest, toch zijn er redenen eens nader te onderzoeken wat er van Altschool te verwachten (of te vrezen) valt." Lees verder...

Heroriëntatie op rol toets is op zijn plaats - Sandra ter Horst op Kennisnet (Column)
"De toets- en examenperiode is weer in volle gang. Alle leerlingen van groep 8 hebben hun eindtoets er inmiddels op zitten en de uitslagen zijn bekend. En in het voortgezet onderwijs zijn de eindexamens van start gegaan. Een spannende periode, met de afsluiting van een schoolperiode en de opmaat naar een nieuw begin. Sandra ter Horst (specialist digitaal toetsen Kennisnet) stelt dat een heroriëntatie op de rol van toetsen op zijn plaats is, nu er nieuwe mogelijkheden zijn om de ontwikkeling van leerlingen vast te stellen." Lees verder...

Onderwijs en uitgeverijen maken afspraken over beschermen leerlinggegevens, reacties zijn welkom - PO-Raad
"Digitale leermiddelen en ondersteunende digitale systemen zijn in het onderwijs niet meer weg te denken. Bij het gebruik daarvan moet de privacy van leerlingen goed geborgd zijn. De PO-Raad, VO-raad en aanbieders van dit type diensten en producten hebben een convenant privacy opgesteld waarin zij samen afspraken maken over hoe zij veilig met leerlinggegevens zullen omgaan. Dit convenant is nu ter consultatie beschikbaar." Lees verder...

Een nieuw boek: Scholen om van te leren - Karin Winters op KarinBlogt
"Het nieuwe boek van Kennisnet (wat mij betreft van Frans Schouwenburg ): “Scholen om van te leren” dwong me de studie even terzijde te leggen en het even door te bladeren. In het voorwoord pakte mij de zin: “zou niet ieder bestuur minstens een locatie moeten hebben, waar men net als de scholen in dit boek een ander concept realiseert?" Lees verder...

Microsofts scan-app Office Lens nu te downloaden voor Android - Nu.nl
"Microsoft heeft zijn scan-app Office Lens officieel uitgebracht voor Android.
De app is per direct te downloaden in Google Play.(...) Bij Office Lens kan de gebruiker de camera van zijn of haar toestel op een document, kassabon of whiteboard richten, waarna de app er een scan van maakt." Lees verder...

Why Is The University Still Here? - Danny Chrichton op Techchrunch
"Universities are supposed to be dead. These bastions of higher learning have been on Silicon Valley’s hit list for much of the past decade, and disruption phasers targeting the industry have certainly been set to kill in the years since the global financial crisis." Lees verder...

Gratis diensten op het internet: hoe je 'free lunch' betaald wordt - Erno Mijland op Alles kan altijd beter
"Facebook, Google, LinkedIn en nog duizenden andere, gratis diensten op het internet. Geweldig, maar... luidt het gezegde niet: ‘There is no such thing as a free lunch’? Reclame, zegt u? Zeker, maar dat is lang niet het hele antwoord." Lees verder...


donderdag 28 mei 2015

Favoriete edublogsters - vrouwen om te volgen

Toen ik een tijdje geleden een lijstje maakte van mijn favoriete edubloggers, kreeg ik van Willem van Karssenberg de opmerking dat de vrouwen daar toch wel een beetje in misten. Of ik niet ook zo'n lijstje kon maken met vrouwelijke edubloggers. Uiteraard. Dat kan ik.


Bij deze. Dit zijn mijn favoriete vrouwen om te volgen. Is het niet via hun blog of website, dan wel op Twitter, Pinterest of Eduapp. In willekeurige volgorde:


Linda Humme
Juf, bronnenverzamelaar, grote deler en energiek. Zij houdt een uitgebreide yurls bij, doet workshops over van alles en nog wat dat met onderwijs en ict te maken heeft. Ze is erg praktisch van aard. Te volgen via Twitter

Karin Winters
Ook al genoemd in mijn vorige lijstje. Zij is voor mij de moeder van de edubloggers in Nederland. In de vrouwenversie van het lijstje mag zij dus niet ontbreken. Zij blogt op KarinBlogt.nl en op KarinWinters.nl 

Tessa van Zadelhoff
Bekend van het reisbureau 'Beartravel' dat zij ooit oprichtte met haar klas. Digibordenspecialist, werkt ook voor Kennisnet. Stond aan de wieg van BoekTweePuntNul. Een vrouw met veel kennis - die ze gelukkig ook deelt - en een groot netwerk.
A.k.a. Warempel.

Amber Walraven
Onderzoeker op het domein van gebruik van ict in het onderwijs. Werkt bij Radboud Universiteit/ITS. Zij heeft een eigen blog en laat vooral van zich horen via Twitter. Enthousiast, open en vriendelijk, is hoe ik haar zou typeren.

Hilde Vorsselmans
Juf Hilde doet verslag van activiteiten met haar klas op haar blog 'Juf groeit'. Zij ging bijvoorbeeld in een vrij vroeg stadium met haar groep aan de slag met Flipping the Classroom en later met iPads. Dat is op zich al bewonderenswaardig, maar zij deelde het ook nog eens. Ervaringen rechtstreeks uit de Vlaamse praktijk. Verder is ze te vinden op Pinterest en Twitter.

Ilse Meelberghs
Ik volg Ilse pas sinds kort. Pas sinds heel erg kort. Eigenlijk pas sinds ik van Karin de vraag kreeg om mijn persoonlijke why te formuleren. Maar wat ik op haar blog vind, vind ik de moeite waard. Wat zij precies voor werk doet, is mij nog niet helemaal duidelijk. Ze is docent bij Zuyd Hogeschool. En imker en tuinier. En iets met duurzaamheid. Mooie combinatie. Zeker als je daar ook over blogt. Zie www.delerendedocent.com.

Maike Douglas
Zij is kleuterjuf van de nieuwe stempel. Ook ict-coördinator, en altijd nieuwsgierig om iets te leren. Haar partner is prentenboekenmaker. En dat vind ik een leuke combinatie. Zij schrijft over haar klas, haar eigen leren en haar thuis. Te vinden op haar website, op Twitter en Pinterest.

Eveline Kaleveld
Ook kleuterjuf en ict-minded ingesteld. Zij geeft trainingen Gynzy (ook prima te gebruiken in een kleuterklas) en is, zoals ze het zelf zegt, een fanatiek eduapper. De berichten op haar website zijn vaak reviews van ict-producten die ze in de praktijk in haar klas heeft uitgeprobeerd. En dat deelt ze dan. Te volgen via www.kleutersdigitaal.nl en Eduapp.


Wat is jouw lijstje van favoriete vrouwelijke edubloggers?

woensdag 27 mei 2015

Tip voor Office: meldingen uitzetten

Ik ben een groot voorstander van het gebruik van technologie. Maar dan wel technologie die je helpt de dingen beter, sneller of handiger te doen. In de praktijk zie ik veel mensen die daar een beetje onhandig mee omgaan. Neem nou notificaties. *Ting*, *Tweet*, *Klebeng*.
Notificaties kunnen heel handig zijn. Maar in veel gevallen storen die notificaties alleen maar en halen mensen uit de flow van hun werkzaamheden.
Ik zat van de week op een terrasje en hoorde ik het ene standaard-iPhonegeluidje na het andere. En ze kwamen allemaal uit de mobiel van een jongen achter ons. Ze stonden echt allemaal aan, zo leek het. Ik denk dan: waarom doe je daar niets aan?

Zo hoorde ik laatst een collega verzuchten dat ze het zo irritant vond dat Outlook bij ieder nieuw mailtje dat ze binnenkreeg, een popup vertoonde en een belletje liet rinkelen. Het was niet in haar opgekomen dat je dat ook uit kon zetten. (Ik heb het haar maar verteld. Ze is er nog steeds blij mee.)

Omdat ik het vermoeden heb dat er nog veel meer mensen rondlopen die datzelfde verzuchten, schrijf ik deze blogpost. Niet omdat jij, als lezer van mijn blog, niet weet dat je dat uit kunt zetten... Tuurlijk weet je dat, én heb je dat allang geregeld. Nee, ik schrijf dit voor al die collega's, vrienden en bekenden van jou die dat nog niet weten. Je bent hierbij van harte uitgenodigd om dit bericht te delen met hen.

Hoe zet je die vervelende geluidjes van Outlook uit? Hoe zorg je ervoor dat er nooit meer een nieuw mailtje uit de systeemklok omhoog komt? Als volgt:

1. Start Outlook (ik neem als voorbeeld Outlook 2013, maar in Outlook 2010 werkt het hetzelfde)
2. Ga naar tabblad bestand
3. Ga naar opties
4. Ga naar email
5. Scroll een stukje naar beneden naar het kopje 'Ontvangst van bericht'. Haal de vinkjes in dat lijstje weg. Zie screenshot:
6. Klik op 'OK'.

Klaar is Kees. Prettige werkdag.

Oja, op je mobiel kun je meldingen en notificaties ook helemaal naar je hand zetten. Verdiep je er eens in. De apps op je telefoon horen niet te bepalen wat jij belangrijk of urgent vindt. Dat ben jij zelf. Je leven wordt er een stuk rustiger van.


dinsdag 26 mei 2015

Gebruik je iPad als digibord met deze 5 apps

In twee eerdere posts ging ik in op het gebruik van het digibord. In deze blogpost maakte ik een lijstje van 11 mogelijke smaken digibordsoftware en in deze post ging ik in op 9 gebruiksmogelijkheden van het digibord. Die twee posts passen erg bij een normale configuratie die je in de meeste klassen tegenkomt: een pc die verbonden is met een beamer en bord of met een touchscherm. Maar het kan ook anders.

Je kunt ook een scherm in de klas ophangen dat je verbindt met een iPad. Daarmee maak je de touchinterface van het grotere scherm zelf ineens minder belangrijk, want je bestuurt het allemaal op je iPad. En wat je op de iPad toont, komt ook op het grotere scherm te staan. Dan heb je geen touchscherm meer nodig, maar een gewone televisiemonitor. Én dan heb je een digibord-app nodig. En gelukkig zijn die er. En bovendien heb je ook nog wat te kiezen. Hieronder een greep van 5 uit tal van mogelijkheden.

Explain Everything
Met Explain Everything krijg je niet alleen een interactief whiteboard op iPad formaat. Maar het is tegelijkertijd ook een screenrecorder. Dus je kunt een uitleg op je bord ook gelijk opnemen en voor later gebruik beschikbaar maken. De app is beschikbaar voor Windows, iOS en Android. Hij is niet gratis, maar kost voor de iPad-app bijvoorbeeld €2,99. Meer info.

Educreations
Met Educreations krijg je een app die qua functionaliteit erg lijkt op Explain Everything. Maar het verdienmodel erachter verschilt. Zij bieden de app gratis aan als toegang tot de clouddienst die het eigenlijk is. En die dienst kent een freemiummodel. Dat betekent dat het basisgebruik gratis is, maar als je meer functies wilt, of meer opslag o.i.d. dan moet je ervoor gaan betalen. Meer info. Alleen beschikbaar voor iOS.

Screenchomp
Deze app is gemaakt door TechSmith, de makers van onder andere Snagit, Jing, Coach's Eye en Camtasia. Het levert een simpel whiteboard op waarachter je een foto kunt plaatsen (waarop je dus kunt annoteren). Er zit een record-tool op, zodat je je uitleg beschikbaar kunt maken voor een later moment. De app is gratis en alleen beschikbaar voor iOS. Meer info.

Doceri
Deze app is er in twee smaken. Een iPad-app en een Windows-app. En daarnaast hebben kun je ook gebruik maken van Doceri Desktop. Als je dat programmaatje installeert op je pc, kun je met je tablet-app van Doceri de pc overnemen en vanaf je tablet je pc besturen. De app zelf levert ongeveer hetzelfde als de bovenstaande varianten, namelijk een whiteboard met tools en een opnameknop. Apart detail is wel dat de iPad-app gratis is, en de Windows-app bijna 5 dollar kost.
Meer info.

Prowise Presenter
Prowise is digibordsoftware die via de browser werkt. Maar op een iPad doet flash het niet. En daar heeft Prowise wat op gevonden. Want ze hebben van hun cloudsoftware gewoon een app gemaakt. En die is gratis beschikbaar. Ze leveren een whiteboard-app met tools zoals je ook in de webbased versie kunt terug vinden. Je hebt er wel een Prowise account voor nodig. En dat werkt volgens het freemium model. De basisfunctionaliteit is gratis. Als je meer wilt, ga je betalen.
Meer info.


Gebruik jij je iPad al voor instructie op je bord? Hoe dan?

maandag 25 mei 2015

3 apps waarmee je telefoon een scanner wordt

Voor het scannen van een document of een visitekaartje had je vroeger een apparaat nodig ter grootte van een flinke schoenendoos, of groter. Dan stuurde je dat naar een computer die er met en beetje geluk bewerkbare tekst van kon maken.
Tegenwoordig heeft (bijna) iedereen een scanner op zak, maar vaak realiseren mensen zich dat niet. Het enige wat je daar nog voor moet doen, is het installeren van de software die jouw telefoon omtovert in een scanner. Mét tekstherkenning. Die software noemen we tegenwoordig 'apps'. Ik ken er drie die hun werk goed doen.

Office Lens
Dit is technologie van Microsoft. Werkt goed samen met OneNote en zal op ieder apparaat beschikbaar komen. Het is er al voor Windows en iPhone. Voor Android is alleen een preview beschikbaar op dit moment. Meer info via OfficeBlogs.
Gratis voor Windows. voor iPhone en iPad en voor Android (preview)

Evernote Scannable
De makers van de notitie-app 'Evernote' hebben ook een scan-app uitgebracht. De bedoeling is natuurlijk dat die scan-app je helpt om al je notities te digitaliseren zodat je nog meer in Evernote gaat stoppen. Je kunt vanuit Scannable echter ook de scans naar andere bronnen sturen. Meer info via de website van Evernote.
Gratis voor iPhone en iPad.

Prizmo
Een app van Belgische makers met de naam Creaceed. Deze app is niet gratis. Ik vind hem zelfs fors qua prijs. Je kunt er mee scannen. Er zit OCR (Optical Character Recognition) op waardoor je teksten uit foto's bewerkbaar maakt. Maar dat kunnen de bovenstaande gratis apps eigenlijk ook. Prizmo bestaat al wel een tijdje langer. Het is de oudste van de drie. Naast scannen zitten er nog meer functies in de app, zoals vertalen, voorlezen en uitvoer naar meerdere bestandsformaten. Meer info via de website van Creaceed.
€9,99 voor iPhone en iPad.


zondag 24 mei 2015

6 dimensies die scholen typeren

Jos Cöp en Albert Rouschop zetten in januari van dit jaar online een artikel online met de titel 'leren in 2020'. Zij gaan in dat artikel in op de onderwijsvernieuwingen die op dit moment langzaam gaande zijn onder invloed van ICT en digitalisering.
Om het denken daarover wat handen en voeten te geven, typeren zij scholen aan de hand van zes dimensies. Die zes dimensies zijn:

1. Pedagogiek
Is dat strak leidend (autoritair) of meer loslatend en zelf keuzes laten makend (laissez-faire)?

2. Didactiek
Is de gehanteerde didactische aanpak gesloten en volgend (zoals instructie en daarna verwerking van de instructie) of is die open en interactief (groepswerk, projectonderwijs)?

3. Organisatievorm
Is die leraargestuurd of leerlinggestuurd?

4. Differentiatie
Wordt er convergent of divergent gedifferentieerd? Convergent houdt in dat iedereen met dezelfde stof bezig is, maar er gewerkt wordt met bijvoorbeeld drie niveaus. Divergent houdt in dat leerlingen ieder hun eigen pad volgen en op verschillende momenten aan verschillende doelen werken.

5. Leerstof
Biedt de school vooral gestandaardiseerde leerstof aan, of maakt het ook eigen keuzes of laat het leerlingen zelf kiezen wat ze willen leren?

6. Leermiddelen
Is de drager van de leermiddelen vooral papier of wordt er (ook) gebruik gemaakt van digitaal leermateriaal?

Na het beschrijven van de zes dimensies (wat de auteurs veel uitgebreider doen dan ik hierboven), gaan ze in op drie verschillende soorten schoolconcepten. Dat zijn 'traditioneel', 'modern volgend' en 'modern innovatief'.

Ik vind het een verhelderend artikel. Volgens mij kan het wel van nut zijn als je met je team wilt nadenken over wat voor school je bent, en wat voor school je wilt zijn. Het splitst het denken over je onderwijs in verschillende onderdelen die voor je gevoel vrij dicht bij elkaar liggen, maar net een andere invalshoek hebben. Ik vind bijvoorbeeld 'autoritair' en 'leraargestuurd' vrij dicht bij elkaar liggen, maar het zijn wel echt anderen begrippen. En dat wordt hier mooi benoemd.

Een aanmerking die ik kan maken op het artikel gaat over de plaatjes die zij hanteren. Ze maken gebruik van de 'sliders' om de drie verschillende scholen te typeren. En in de uitleg vooraf geven ze aan dat het gebruik van ICT en de digitalisering op zichzelf neutraal zijn. En ook dat scholen echt niet allemaal richting 'modern innovatief' hoeven te gaan. Maar bij de 'sliders' wordt er vervolgens gebruik gemaakt van kleurtjes. En de kleurtjes van de traditionele school zijn rood en die van de modern-innovatieve school zijn groen. Kun je daaruit dan toch filteren dat de auteurs vinden dat scholen maar eens aan de slag moeten met digitalisering en ict?


Hoe staat jouw school er eigenlijk voor? En is dat de school die de school wil zijn?





zaterdag 23 mei 2015

Persoonlijk Waarom

Karin Winters nodigde mij vorige week via Twitter uit om een persoonlijk waarom te schrijven. Aangezien ik me heb voorgenomen om een hele maand iedere dag te bloggen, wilde zij meedenken. Ze dacht zeker dat ik onderwerpen tekort kwam... ;-)

De uitdaging leek me leuk en vandaag had ik tijd om daar eens even voor te gaan zitten. Als ik het goed begrepen heb, komt de vraag oorspronkelijk ergens bij Ilse Meelberghs vandaan die weer geïnspireerd werd door het verhaal dat Simon Sinek ooit hield over de golden circle. Je persoonlijke why is je missie, je doel, je bestemming, het grotere-waarom-je-doet-wat-je-doet. Het gaat erom waar je voor staat.

Nou goed, die opdracht kreeg ik dus van Karin. Of eigenlijk die uitdaging. Ilse verwees naar het boek en de bijbehorende website van Remco Claassen waar je geholpen kan worden met het schrijven van je persoonlijke why. Daar noemen ze het je mission statement.
Zo gezegd, zo gedaan. Die website is een handig hulpmiddel. Het vraagt eerst naar je energiewoorden. Dat zijn woorden als 'eerlijkheid', 'verantwoordelijkheid' en 'plezier' en dergelijke. Daarna helpt het je een shortlist te maken van die energiewoorden. Er worden er steeds twee naast elkaar gehouden en dan moet je kiezen welke van de twee belangrijker voor je is. En daar hou je dan een top-5 aan over. Op basis van die top-5 van energiewoorden krijg je dan de opdracht om je mission statement te schrijven. Dat mission statement begint met "Ik, [voornaam] [achternaam]", en bestaat uit ongeveer vijf regels. Twijfelwoorden zoals 'wil', 'hoop' en 'ga' mogen niet gebruikt worden.

Het kiezen van de energiewoorden vond ik niet zo moeilijk. Het deed me een beetje denken aan de kernkwaliteiten uit het gedachtegoed van Fred Korthagen. Tijdens de Master Leren en Innoveren die ik vorig jaar probeerde, hebben we daar toen aandacht aan besteed. Mijn top-5 aan energiewoorden werd uiteindelijk:

  1. behulpzaamheid, 
  2. bescheidenheid, 
  3. onafhankelijkheid, 
  4. integriteit en 
  5. vertrouwen.

Op basis van die woorden heb ik mijn persoonlijke why geschreven. Dat vond ik eerlijk gezegd nog niet eens echt meevallen. Ik heb mijn best gedaan en onderstaande tekst is daarvan het resultaat. Misschien besluit ik later nog eens om daaraan te sleutelen. Voor nu is het goed genoeg.

"Ik, Remko Boers, ben behulpzaam en bescheiden.  Ik geef geen richting, maar ik schotel opties voor. Ik ben geen leider die gevolgd wil worden, maar hooguit een gids die anderen wil helpen kiezen. Ik kies wat míj juist lijkt, en dat verwacht ik ook van een ander.
Ik ben een onafhankelijke geest die zich niet laat bepalen door het gedrag en de regels van anderen. Daarin ben ik integer en laat mijn geweten werken. Er zijn echter altijd manieren om de regels om te buigen of te omzeilen, en soms is dat nodig. 
Ik geef vertrouwen aan de mensen om mee heen omdat ik weet dat ik zelf ook vertrouwen nodig heb van hen, om te worden wie ik zou kunnen zijn."

En dan iets wat ik best een beetje spannend vind, maar waar ik stiekem ook benieuwd naar ben. Willen mensen die mij kennen (reallife, niet virtueel), eens laten weten of ze mij hierin herkennen?

Andere bloggers die een persoonlijk waarom schreven:
Frans Droog
Ilse Meelberghs
Karin Winters


vrijdag 22 mei 2015

Leestips t/m 22 mei 2015

Er is afgelopen week weer genoeg moois geschreven op het internet. Zoals jullie van me gewend zijn, hieronder een selectie uit de blogs en artikelen die ik ben tegengekomen.

De onderwerpen zijn deze keer effectieve leerstrategieën, afleiding, het onderhouden van een leernetwerk als je wat verlegen in elkaar zit, wat nieuws over educatieve apps en tools, en publicaties over de inzet van digitale middelen.

Fijn pinksterweekend!



Video's niet beter dan hoorcollege - e-Learning.nl
"‘Het bekijken van video’s is niet beter (of slechter) dan het doorsnee hoorcollege’, schrijft Lorena A. Barba op de website van edSurge. Zij is ervaringsdeskundige; zij volgde een MOOC over statistiek. Barba – gepromoveerd in Luchtvaarttechnologie – was een gemotiveerde cursist, omdat zij de kennis nodig had. Toch moest ze constateren dat zij twee weken later veel was vergeten en een maand later nog meer. Zij schrijft:" Lees verder...

10 effectieve aanpakken voor in de klas - Pedro De Bruyckere op X, Y of Einstein?
"Duidelijk geïnspireerd door het werk van Hattie, maar onderschrijf de vraag om hier naar te kijken wars van ideologie." Lees verder...

Shy? Going to a Conference? - Try These Strategies to Connect - Richard Byrne op Free Technology for Teachers
"As the summer nears some of us will be thinking about attending a conference for professional and or personal growth. I tend to think of myself as a shy person and I have to work at making connections at conferences. Nearly five years ago I got some great tips from Sacha Chua on making connections at conferences when you feel shy. If you feel the same way, review  her tips in the Slideshare presentations below." Lees verder...

Excellence is not the only point of education - Stephen Downes op Stephen's web
"Doug Belshaw points toward this item from The Conversation in his weekly newsletter. The argument is that we should not allow business words, like 'excellence', to seep into education." Lees verder...

Moeten we mobiele telefoons toch maar uit ons onderwijs bannen? - Wilfred Rubens op te-learning.nl
"The Guardian schreef het afgelopen weekend over een recent onderzoek waaruit blijkt dat het verbannen van mobiele telefoons uit het onderwijs leidt tot betere leerprestaties. Vooral leerprestaties van lerenden die minder goed leren. Hoog tijd om deze apparaten uit ons onderwijs te bannen? Mwa." Lees verder...

CBP: Snappet overtreedt wet niet langer bij verwerking leerresultaten - Nationale Onderwijsgids
"Snappet, een organisatie die tablets met ingebouwde apps verhuurt aan bijna 1.000 basisscholen, heeft maatregelen getroffen om overtredingen van de Wet bescherming persoonsgegevens (Wbp) te beëindigen. Het College bescherming persoonsgegevens (CBP) constateerde in september 2014 meerdere overtreding. Omdat Snappet maatregelen heeft getroffen volgen er geen handhavende maatregelen van het CBP, zo meldt het College." Lees verder...

Letterschool nu ook beschikbaar voor Android - Vives
"LetterSchool heeft hun app nu ook gelanceerd voor Android. De educatieve app, waarmee kinderen van 3 tot 7 jaar spelenderwijs leren schrijven, is vanaf nu ook te downloaden in de Google Play Store." Lees verder...

Now You Can Add Images to Plickers Questions - Richard Byrne op Free Technology for Teachers
"Plickers is one of my favorite new tools of the last year. It has been a hit with every group that I have demonstrated it to." Lees verder...

Wat je kunt leren van het ICT in onderwijs-debacle van het Los Angeles Unified School District? - Wilfred Rubens op te-learning.nl
"Eind 2013 baarde het Los Angeles Unified School District opzien met een grootschalige implementatie van iPads met Pearson-curricula. Inmiddels is men $ 1,3 miljard armer, en veel teleurstellende ervaringen rijker. Een recent ‘Wired-artikel’ over deze casus bevat wijze lessen ten aanzien van de implementatie van ICT in het onderwijs." Lees verder...

Toeterverbod rond scholen voor betere prestaties - Erno Mijland op Alles kan altijd beter
"Leerlingen presteren beter als we alles dat voor afleiding zorgt verbieden of weren uit de school.
Dus hopla, posters, poppetjes, planten en andere visuele prikkels naar de prullenbak. Weg met die veel te mooie meisjes (...)" Lees verder...

Encourage Growth Mindsets in your Students - Nigel Lane op Class Dojo Blog
"How frequently do we praise our students for their effort? And how often do we praise their intelligence? There is an important distinction between these two, and doing both can have surprising impacts on students." Lees verder...

Bruikbaar paper over differentiëren met digitale leermiddelen - Wilfred Rubens op te-learning.nl
"De afgelopen week werd ik geattendeerd op een paper over digitale leermiddelen, Differentiëren met digitale leermiddelen. Eén van de  auteurs was benieuwd wat ik er van vond. Samenvattend vind ik het een erg bruikbare publicatie, waar ik enkele elementen in mis." Lees verder...


donderdag 21 mei 2015

2 apps voor het maken van mindmaps

Even een kort postje vandaag over Mindmappen.

Mindmaps kun je gebruiken om ideeën te structureren. Over het hoe en waarom van mindmaps wil ik het nu niet hebben. Wel over twee tooltjes die je ervoor zou kunnen gebruiken.

Fluent Mind Map
Sinds kort gebruik ik af en toe een app op mijn iPad om een mindmap te maken. Ik weet niet meer hoe ik op de app stuitte, maar het gaat om Fluent Mind Map. Dat is een gratis app die beschikbaar is voor iPhone en iPad. In de app kun je verschillende mindmaps tegelijkertijd actief hebben. Iedere mindmap kun je een eigen stijl geven. Dat houdt in dat je een bepaalde kleurencombinatie toepast op de mindmap. 
Als je je mindmap gemaakt hebt, kun je hem mailen, delen via dropbox of gewoon lekker voor jezelf houden.
De makers lijken bezig om er een volledig crossplatform programma van te maken. Maar dat heeft waarschijnlijk zijn tijd nodig. De volgende stap die ze nu aan het zetten zijn, is het programma beschikbaar maken via de browser.

Coggle.it
Een andere mogelijkheid om mindmaps te maken is Coggle.it. Dit is een webadres waar je een account kunt aanmaken. En met dat (gratis) account kun je vervolgens mindmaps maken op die website. Ik heb deze dienst nog niet uitgeprobeerd, maar zo te zien is het gratis. En het werkt op ieder apparaat doordat het via de browser werkt. Je mindmap zal dan ook wel in je account opgeslagen worden en dat heeft dan weer als voordeel dat je op ieder apparaat ermee verder kunt.


Hoe maak jij je mindmaps?

woensdag 20 mei 2015

2 gratis manieren om je scherm te delen

Soms kan het handig zijn om je scherm te delen met iemand op een andere locatie zodat diegene kan meekijken met wat er op jouw scherm gebeurt. Of andersom; dat jij met de ander kunt meekijken.
Ik heb daar vaak mee te maken als een helpdeskmedewerker van onze netwerkbeheerder een gebruiker wil helpen met instellingen die onder dat gebruikersprofiel gemaakt moeten worden. Onze netwerkbeheerder gebruikt daarvoor GoToAssist. Het nadeel daarvan is dat het (na een proefperiode van 30 dagen) een betaalde licentie vereist. Voor een professionele helpdesk een vereiste, maar niet voor iedereen.

Als je sporadisch een keer met iemand wil meekijken, kun je ook gebruik maken van gratis alternatieven. Ik ken er twee die voor dat doel voldoen.

Screenleap
Op screenleap.com kun je een sessie starten. Er verschijnt een groene rechthoek op je beeldscherm en alles wat binnen die groene rechthoek valt, wordt getoond op het scherm van degene die met je meekijkt. Als je de sessie start, zie je een code die je kunt delen met degenen die met jou mee mogen kijken. Met screenleap kun je niet de besturing van de pc overnemen, maar je kunt (tot een half uur lang) wel gratis met iemand meekijken.

Join.me
Via Join.me kun je met iemand meekijken, en diegene kan ook de besturing van zijn pc overgeven aan jou. Deze dienst is een beetje uitgebreider dan screenleap en kan zich in de betaalde versie meten met GoToAssist. Online meetings waarbij verschillende deelnemers na elkaar hun scherm kunnen delen, zijn in de betaalde versie ook mogelijk. Maar de basis (gratis) versie is een prima tool om af en toe mee te kunnen kijken op een scherm.


Ben jij wel eens in de situatie dat je je scherm wilt delen? En hoe regel je dat dan?


dinsdag 19 mei 2015

4 typen van teamwork, afgekeken van de natuur

Een effectief team werkt samen door afwisselend gebruik te maken van vier modaliteiten van teamwork. Een belangrijke boodschap voor het onderwijs. Want het meeste onderwijs dat gegeven wordt, wordt gegeven door teams. En daarnaast willen de meeste scholen ook dat de leerlingen goed leren samenwerken. Dan is het wel handig om een idee te hebben over hoe dat samenwerken er dan uit moet zien. De theorie die ik vond op www.bioteams.com kan in dit kader gebruikt worden om je gedachten erover te scherpen.

De auteurs hebben goed gekeken hoe teamwork zich manifesteert in de natuur. En daar hebben ze vervolgens een model uit afgeleid. Het effectief samenwerken in een team bestaat volgens hen uit de volgende vier modaliteiten: Solowork, Crowdwork, Groupwork en Teamwork. Ze hebben geobserveerd dat leden van een team soms dezelfde taken en soms verschillende taken moeten doen om tot het resultaat te komen. En dat de leden soms tegelijkertijd en soms onafhankelijk van elkaars tijdstip taken moeten volbrengen.
In schema ziet het er dan uit zoals in de begeleidende afbeelding bij deze blogpost.

Solowork bestaat uit taken die verschillend zijn van de taken van de rest van het team. En je kunt ze ook op individuele tijdstippen volbrengen. Het gaat dan uiteraard wel om taken die voor het hele team van belang zijn.

Crowdwork is daar ongeveer het tegenovergestelde van. Want daarbij gaat het om dezelfde taken die tegelijkertijd gedaan moeten worden. Dit is dan het idee van 'vele handen maken licht werk', denk ik.

Groupwork bestaat uit taken die voor iedereen hetzelfde zijn, maar die op verschillende tijdstippen gedaan worden. Een voorbeeld uit het onderwijs kan je buitenwacht zijn. Iedereen is een keer aan de beurt, maar dat moet zeker niet tegelijkertijd.

Teamwork gaat om verschillende taken die op hetzelfde tijdstip moeten gebeuren. In de natuur komt zuiver teamwork bijna niet voor, naar het schijnt. Deze modaliteit zie je daar alleen in crisissituaties, bijvoorbeeld als de bijenkorf wordt aangevallen door een beer.

Een effectief team zou volgens de auteur op het juiste moment moeten schakelen tussen deze modaliteiten van teamwork. In het onderwijs (en misschien in andere organisaties ook) zie je dat soms onvoldoende gebeuren. Bijvoorbeeld tijdens een vergadering waarin vooral mededelingen gedaan worden. Dan is er gekozen voor een zelfde tijd / zelfde taak modaliteit (crowdwork), maar zou een zelfde taak / ander tijdstip modaliteit (groupwork) ook volstaan of misschien zelfs effectiever zijn.

Stof tot nadenken bij de volgende keer dat je een teamactiviteit uitvoert of laat uitvoeren.




maandag 18 mei 2015

3 sites die helpen om al je online bronnen te organiseren

"Waar had ik die website met dat leuke knutselidee nou ook alweer gevonden?" Als je zoiets wel eens verzucht, is het tijd om verder te lezen.

Het internet staat bol van de goede ideeën, leuke oefensites en relevante bronnen. Maar om daar handig gebruik van te maken, is het wel nodig om daar voor jezelf een beetje overzicht in aan te brengen. Je kunt dat natuurlijk doen door een leuke website toe te voegen aan de favorieten in je browser. Dat is hartstikke handig als je altijd op dezelfde computer werkt, en als die computer vervolgens ook nooit kapot gaat. Kortom, het kan handiger. We leven immers in 2015.

Je kunt je favoriete websites namelijk veel beter online opslaan met verschillende tools die zich daarin gespecialiseerd hebben. Je kunt er dan altijd bij en als je computer kapot gaat, blijft je verzameling bronnen gewoon bewaard.

Deze drie worden in het basisonderwijs veel gebruikt:

1. Yurls
In de begindagen van internet waren zoekmachines nog niet zo goed als nu. En als je dan iets wilde vinden, ging je in Nederland naar Startpagina.nl. Yurls heeft daar qua layout wel wat van weg. Je kunt een eigen yurls-pagina maken en je bepaalt zelf welke links daarop komen te staan. De pagina kun je indelen in verschillende tabbladen en ieder tabblad kun je weer voorzien van verschillende boxen. Als links kun je gewone hyperlinks opnemen, maar je kunt ook video's, afbeeldingen of presentaties embedden.
Voor een voorbeeld, klik hier. Aanmelden voor een account op Yurls.net.

2. Symbaloo
Deze dienst lijkt nog het meest op een scherm met apps, zoals op een telefoon. Voor iedere link die je wilt bewaren, zet je een blokje op het scherm. Het blokje kun je een kleurtje en een pictogrammetje geven. Ook kun je verschillende tabbladen aanmaken. Die tabbladen kun je dan weer apart delen met andere gebruikers van de dienst.
Voor een voorbeeld, klik hier. Aanmelden voor een account bij Symbaloo.

3. Pinterest
Deze dienst wordt ook wel onder de sociale netwerken geschaard, zoals facebook en twitter. Maar ik zie het persoonlijk meer als een erg visueel werkende bookmarkingsite. Als je een account aanmaakt, kun je daarbinnen borden aanmaken over een specifiek onderwerp. En op zo'n bord 'pin' je vervolgens de sites die je wilt bewaren voor later gebruik. Pinterest leent zich vooral voor onderwerpen zoals knutselideeën, werkbladen en recepten.
Voor een voorbeeld, klik hier. Aanmelden voor een account bij Pinterest.


Op welke manier organiseer jij je bronnen?

zondag 17 mei 2015

Tip voor Office: afdruk samenvoegen

Stel je voor: je gaat op kamp met groep 8. En je hebt bedacht dat je (om de kosten te drukken ofzo) aan iedere leerling vraagt om een broodbeleg mee te nemen. Maar om nou te voorkomen dat iedereen hagelslag en pindakaas meeneemt, wil je dat een beetje coördineren. Een voor de hand liggende manier om dat te doen is om op de kampbrief van iedere leerling te vermelden welk broodbeleg er van hem of haar verwacht wordt. Dan staat het mooi tussen de paklijst die toch ook al op die brief stond.
Dat kun je natuurlijk op de brief met de hand erbij schrijven nadat je ze allemaal uitgeprint hebt.

Maar er is een slimmere manier. Je laat de technologie een handje helpen. En dan komt 'afdruk samenvoegen' van pas. Een optie die gewoon in Office zit ingebouwd en helemaal niet moeilijk is. Deze blogpost laat je zien hoe je dat doet. Ik ga hierbij uit van Office 2013, maar in Office 2010 werkt het vergelijkbaar. (Aan het eind ga ik in op andere voorbeelden waarvoor je deze functionaliteit kunt gebruiken.)

Je hebt er twee bestanden voor nodig. Een lijst in Excel en een brief in Word. Het Exceldocument bevat twee kolommen, één voor de naam van de leerling en één voor het broodbeleg dat je die leerling wilt laten meenemen. Het Worddocument bevat de kampbrief waarin je bijvoorbeeld een uitgebreide paklijst beschrijft.

Die lijst in Excel ziet er dan zo uit:
naam broodbeleg
Daan hagelslag
Emma aardbeienjam
Ties pindakaas
Ilse kokosbrood
Desiree smeerworst
Nadat je het exceldocument af hebt, sla je het op. En je onthoudt waar je het opslaat.

Daarna open je de brief in Word en gaat op de Ribbon naar het tabje 'verzendlijsten'. 


Daar kies je voor 'Afdruk samenvoegen starten'. Helemaal onderin dat menu zie je de optie 'Stapsgewijze wizard Afdruk samenvoegen...'. Klik daarop. Rechts in beeld verschijnt een balk waarin je de stappen verder doorloopt.

Stap 1. Je kiest voor 'brieven'

Stap 2. Je kiest voor 'huidige document gebruiken'

Stap 3. Je kiest voor 'een bestaande lijst gebruiken' (dit is namelijk je excellijst die je al had). Als je nu op volgende stap klikt, vraagt de computer om een bestand aan te wijzen. Je gaat nu het Exceldocument koppelen aan het Worddocument. Kies hier als bestand de Excellijst met de gegevens over wie welk broodbeleg mee moet nemen. De computer wil vervolgens weten op welk tabblad van het exceldocument hij moet kijken voor de gegevens. Bij mij is dat Blad1. Zie onder. Ik klik op OK.


Daarna volgt een dialoogvenster waarin de volledige lijst met gegevens getoond wordt. Je kunt hier eventueel leerlingen aan- of uitvinken. Als je wil dat iedere leerling een brief krijgt, laat je ze allemaal aan staan. Klik op OK.



Stap 4. Je gaat nu je brief schrijven. Daarbij is het belangrijk dat je zogenaamde 'samenvoegvelden' gaat opnemen in je brief. Boven in je Ribbon vind je de knop 'samenvoegvelden invoegen'. Als je daarop klikt, verschijnt er een menuutje waarin de titels van je kolommen uit je Exceldocument staan. In mijn voorbeeld zijn dat 'naam' en 'broodbeleg'.

Ik schrijf mijn brief en was begonnen met 'Beste...' en voeg daarna het samenvoegveld 'naam' in. In je brief toont Word dat als <>. In de paklijst verderop in de brief neem ik het samenvoegveld <> op.
Daarna is mijn brief klaar.


Stap 5. Deze stap laat het briefvoorbeeld zien. Je ziet het samenvoegveld <> veranderen in Daan, en het samenvoegveld <> in hagelslag. Boven in de Ribbon kun je de gegevens uit een andere rij uit het Exceldocument in je brief laten tonen door het driehoekje naast de 1 aan te klikken. De 1 verandert dan in een 2 en je krijgt Emma en aardbeienjam te zien. Zie screenshot:


Stap 6. In deze stap ga je de samenvoeging voltooien. Je krijgt nu de keuze tussen het direct afdrukken van de brieven of het bewerken van de brieven voordat je ze afdrukt. Als je voor die laatste kiest, kun je de afzonderlijke brieven in één Wordbestand opslaan. Dat kan handig zijn als je een brief later nog een keer moet uitdraaien. Als je denkt dat je dat niet nodig hebt, kun je ook kiezen voor afdrukken.


In dit voorbeeld heb ik een uiterst simpel ideetje gegeven dat je kunt gebruiken om zelf de functionaliteit afdruk samenvoegen een keer te oefenen. Maar er kan veel meer met de functionaliteit. Op deze manier kun je ook cijferlijsten aan rapportdocumenten koppelen bijvoorbeeld. Voordat Esis en consorten al die online rapportmodules hadden ontwikkeld, gebruikten we dit al op de school waar ik toen werkte om de rapporten digitaal te 'schrijven'. 
Je kunt dezelfde functionaliteit ook gebruiken om gepersonaliseerde emails te maken. Nadat je brief dan af is, verzend je ze met Outlook. Het is dan wel nodig dat je de emailadressen waar de mails naartoe gestuurd moeten worden, opneemt in een kolom in de Excellijst. En je kiest in plaats van 'brieven' voor 'emails' in stap 1. 
Wij hebben de gepersonaliseerde al een aantal keer gebruikt binnen de projectgroep Office 365 om medewerkers op een vrij efficiënte manier van tijdelijke wachtwoorden van hun Office365-account te voorzien.

Het is een handigheidje in Office dat ik zeer waardeer, maar dat de gemiddelde gebruiker meestal niet kent. Daarom leek het me goed om het eens te delen op mijn blog.

Waar zou jij dit voor kunnen gebruiken? Of gebruik je het al?


zaterdag 16 mei 2015

9 gebruiksmogelijkheden van het digibord

In een vorige blogpost ging ik in op de verschillende smaken digibordsoftware die er zijn. Met het risico open deuren in te trappen wil ik vandaag aandacht besteden aan de gebruiksmogelijkheden van het digibord in je onderwijs. Ik pretendeer allesbehalve volledig te zijn. Mocht je aanvullingen of kritische opmerkingen hebben, dan hoor ik dat gaarne.

Leren doe je immers samen.

Multimedia
De eerste en makkelijkste verdienste van een digibord tot je beschikking hebben, is het feit dat je meteen toegang hebt tot een groot aantal vormen van media. Je kunt filmmateriaal afspelen, infographics en animaties laten zien, geluidsopnamen afspelen en interactieve modellen gebruiken die je instructie positief kunnen ondersteunen.
Bronnen daarvoor zijn youtube, methodegebonden software, en bijvoorbeeld Pinterestborden (erg handig voor lessen beeldende vorming).

Oneindig gebruik van de ruimte
Een digitaal schoolbord geeft je een oneindig gebruik van de ruimte op je scherm. Sommige applicaties kunnen binnen modellen inzoomen en uitzoomen, andere applicaties geven een oneindig aantal "pagina's" (eigenlijk een term die er digitaal niet toe doet, maar die uit de analoge wereld komt), en er zijn applicaties die het schrijfoppervlak oneindig uitbreiden. De wisser van het bord is hiermee gereduceerd tot gum die je gebruikt als je een schrijf- of tekenfoutje maakt. Je hoeft nooit meer je bord volledig te wissen.

Plaatsonafhankelijk voorbereiden, opslaan en delen van lessen
De traditionele digibordsoftware werd lokaal op een pc geïnstalleerd en werkt met een eigen bestandsformaat. Als je het pakket ook op je computer thuis installeert (of elders) dan kun je een les op die andere computer voorbereiden en hem op je klascomputer weer inladen. Ook kun je de losse bestanden via een gedeelde schijf, een dropbox of via mail delen met collega's van binnen en buiten je school.
De komst van online, cloudbased digibordsoftware (zoals Gynzy en Prowise) maakt die mogelijkheid nog laagdrempeliger. Want alles wat je nodig hebt, is een browser met toegang tot internet om het te laten werken. De bestanden worden binnen de cloudapplicatie opgeslagen en zijn vanaf iedere computer toegankelijk.

Opnemen van lesonderdelen voor later gebruik
Met zogenaamde screencapture software kun je je les die je geeft (of onderdelen daarvan) opnemen en ter beschikking stellen aan de leerlingen zodat ze het later nog eens kunnen terugkijken. Voor dat terugkijken kun je ze in de gelegenheid stellen tijdens vervolglessen, of je zet het online en dan kunnen ze er thuis nog eens naar kijken, bijvoorbeeld tijdens het maken van het huiswerk. In dat laatste geval werk je een beetje toe naar een werkvorm die flipped classroom heet.

Verbinding met buitenwereld
Met online collaboration tools zoals Skype, Padlet, of Twiddla kun je de buitenwereld in de klas halen, of de klas naar de buitenwereld toe brengen (net vanaf welk perspectief je het bekijkt). Kennisnet heeft ooit een project gedraaid dat 'expert op afstand' heette. Ik weet niet of dat nog ergens te vinden is. Ik heb er ooit over geblogd.
Verder maken die tools dat (langdurig) zieke leerlingen de lessen mee zouden kunnen volgen. Ze kunnen met de juiste tools zelfs meekijken met wat er op het bord gebeurt.

Terugkijken van lessen
Een steeds terugkerend onderdeel in je lesgeven zal ongetwijfeld zijn dat je terugkijkt op eerdere lessen om te zien wat je toen geleerd hebt. En daarmee maak je dan de aansluiting tussen twee of meerdere lessen. Door de aantekeningen erbij te pakken die toen op het bord stonden, maak je het teruggrijpen op de eerdere les nog weer wat makkelijker. Je kunt letterlijk laten zien waar je het toen over gehad hebt.

Realtime samenwerken
Sommige tools (zoals RealtimeBoard en Scribblar) geven je de beschikking over een whiteboard dat je vanaf ieder apparaat met internettoegang via de browser kunt delen. Als je leerlingen over genoeg apparaten beschikken, maakt dat brainstormsessie wel heel eenvoudig. Maar je zou ook een werkvorm kunnen bedenken waarbij je samen met een andere klas (de parallelklas of een klas van een andere school) laat samenwerken aan bepaalde opdrachten.

Polling
Steeds meer digibordsoftware heeft functionaliteit in zich om polling mogelijk te maken. De leerlingen hebben dan wel iets van een apparaat nodig om hun stem of antwoord in te geven. Bij Activboards zat die functionaliteit bijvoorbeeld al heel vroeg ingebouwd, maar daarvoor moet je dan aparte hardware aanschaffen (stemkastjes) om daarvan gebruik te kunnen maken. Bij de software van Prowise zit een module die ProConnect heet. Het voordeel van dit module is dat het met ieder apparaat met internettoegang werkt. Je kunt afbeeldingen, tekst en meerkeuze vragen naar het apparaat van de leerlingen toesturen en zij kunnen dan ieder individueel antwoorden. Het vergroot de betrokkenheid ten opzichte van het traditionele beurten geven enorm, omdat je van ieder leerling een antwoord verwacht. Daarnaast kun je in veel gevallen ook de antwoorden van de leerlingen opslaan, zodat je achteraf een analyse zou kunnen doen op die resultaten. Je krijgt daardoor veel meer feedback over of je les is aangekomen en of je je doelen gehaald hebt.

Gebruik zoals traditioneel krijtbord / whiteboard
En als laatste kun je een digibord uiteraard gewoon gebruiken als traditioneel krijtbord of whiteboard. Alles wat zo'n bord kon, is ook mogelijk op je digibord. En meer... zoals hierboven blijkt.


vrijdag 15 mei 2015

Leestips t/m 15 mei 2015


Blogsgewijs was dit het weekje wel. Voor degenen die het gemist hadden: ik ben deze maand een uitdaging aangegaan: iedere dag bloggen. Tot nu toe lukt het aardig. De uitdaging loopt tot 5 juni.
Waarom? Nou gewoon omdat het kan. En omdat ik nieuwsgierig ben of het iets uitmaakt. Een beetje experimenteren kan nooit kwaad.

De lijst met leestips is deze week overigens best lang. De eerste twee berichten nemen het gegeven, dat LinkedIn Lynda.com heeft overgenomen, als startpunt. Grappig om te zien dat ze daar andere conclusie aan verbinden.
Verder berichten over maakonderwijs, over Office 365, Skype en Windows 10, over leren, leerprocessen en tools daarvoor, over RSS (als je niet weet wat dat is, wordt het tijd dat je er achter komt...), en tot slot een verzameling van praktijkvoorbeelden van het gebruik van smartphones in de les gemaakt door Ashwin Brouwer en Willem Karssenberg.

Fijn weekend en veel leesplezier!


LinkedIn neemt Lynda.com over: online leren wordt mainstream - Arjen Klijs op Frankwatching
"Een paar weken geleden werd bekend dat het zakelijke sociale netwerk LinkedIn één van ‘s werelds belangrijkste online leerplatformen koopt: Lynda.com. LinkedIn legde hiervoor 1,5 miljard dollar op tafel. Deze overname is veelbetekenend en benadrukt het toenemende belang van permanent, digitaal en flexibel leren." Lees verder...

Video niet zo'n effectief leermiddel? - Harm Weistra op eLearning.nl
"LinkedIn koopt Linda.com, een opleider die gebruik maakt van video-tutorials. Onderwijs en opleidingen lijken in de ban van flipped classroom, waarbij de uitleg niet meer door een docent in de klas plaatsvindt, maar vaak wordt vervangen door online video’s. Kortom, de video als leermiddel lijkt niet meer te stuiten en lijkt de panacee voor alle problemen die we bij face-to-face opleidingen denken waar te nemen. Maar de Australische promovendus Derek Muller komt in zijn onderzoek tot een genuanceerdere conclusie. Hij trekt in twijfel of video wel zo’n effectief middel is." Lees verder...

'Om zeven uur moeten we ze het lokaal uit schoppen' - Vives.nl
"(...) De leerlingen maken zulke leuke dingen, dat je eigen handen ervan beginnen te kriebelen. Ik wilde ook iets maken en bij collega’s bleek diezelfde behoefte te bestaan. Dus zijn we dat acht jaar geleden gewoon gaan doen. Ongeveer gelijk met de opkomst van de ‘makermovement’ zijn wij zelf gaan knutselen.”" Lees verder...

New Office 365 features appease the cloudwary - Serdar Yegulalp op Infoworld
"To overcome emotional barriers to cloud computing, cloud providers often give customers complete control over their data, including encryption keys. Microsoft has been unveiling features in that vein for Azure, and yesterday, the company took a few more steps in that direction with Office 365.
The features are about more than customer control of data, though. They also address a long-standing problem among most cloud providers: How can the customer be sure the provider doesn't mess with user data -- and what happens when the provider has no choice but to do so?" Lees verder...

Learning Modalities - Nicholas Meier op Progressive Educator
"First I want to be clear on what learning modalities are and are not. They are basically the receptive modes of taking in the world—most commonly aural (hearing,), visual (seeing), and kinesthetic (feeling, touching). These are not to be confused with learning styles (of which there are many versions such as field dependent or independent, liking to work alone or with others, risk-avoidant or risk-taker, introverted, extroverted). Nor is it to be confused with Gardner’s seven or eight Intelligences, which are ways of understanding, and really more the active side than the receptive side." Lees verder...

10 Habits of the World's Greatest Learners - Saga Briggs op informED
"History is filled with people called autodidacts, or individuals who teach themselves about a subject or subjects in which they have little to no formal education. Benjamin Franklin was an autodidact. So were Jorge Luis Borges, Eileen Gray, Gustave Eiffel, and Frida Kahlo. Modern-day autodidacts might include Julian Assange, Paul Keating, and Bill Gates. The original “self-directed learners,” autodidacts possess intrinsic motivation, self-determination, and a true passion for learning. We’ve all known at least one person who fits this description." Lees verder...

Tips om Inoreader te gebruiken - Wilfred Rubens op te-learning.nl
"(...) Ik was dan ook direct geïnteresseerd toen Marjolein Hoekstra mij wees op op haar uitgebreide Inoreader Notebook. Deze Engelstalige ’notitieblok’ bevat onder meer algemene informatie over RSS, een introducerend onderdeel, informatie over features van Inoreader (bijvoorbeeld over de zoekopties binnen Inoreader), informatie over de integratie van Inoreader in je browser, reviews van deze applicatie en een overzicht van apps voor diverse besturingssystemen. Bepaalde onderdelen zijn overigens nog niet ingevuld.(...)" Lees verder...

RSS is (gelukkig) nog niet helemaal dood. Google+ wel bijna? - Pierre Gorissen op ICT&OnderwijsBLOG
"Het was een voorbeeld van een absoluut niet representatieve steekproef met te weinig reacties om ook maar enigszins representatief te zijn voor welke populatie dan ook. Maar ik misbruik hem toch maar even heel schaamteloos om duidelijk te maken dat Google het zichzelf extra moeilijk maakt door ook de nieuwe “Collections” functionaliteit van Google+ niet van RSS te voorzien. Net als Flipboard kiezen ze voor een systeem waarbij je als gebruiker wél content toe kunt voegen aan het online platform van (in dit geval) Google, maar jezelf en andere gebruikers geen andere manier hebben om die content te benaderen dan via de website zelf." Lees verder...

Cito-toetsen te koop op internet - Nieuws uit Brandpunt op kro.nl
"Alle Cito-toetsen van het Leerlingvolgsysteem, waarop deels het schooladvies van basisscholieren wordt gebaseerd, zijn via het internet te koop. Dat toont het KRO-NCRV programma Brandpunt vanavond in de uitzending aan." Lees verder...

Live vertalingen voor Skype beschikbaar voor alle Windows-gebruikers - Nu.nl
"Microsoft heeft de Skype Translator beschikbaar gemaakt voor alle Windowsgebruikers. De Translator kan gesprekken via Skype live vertalen, zelfs als er gesproken wordt in plaats van getypt." Lees verder...

Leer me dan! - Frans Droog op Droog's leren delen
"In Belgie wordt gewerkt aan een grote hervorming van het vervolgonderwijs. Hieronder de bijdrage van een leerling, Alice Elliot, aan het debat hierover. Het is een beschrijving van een gedreven persoon met een oproep aan het onderwijs. Het is niet de standaard maar het geeft zeker te denken. Het betreft de situatie in Belgie maar is misschien niet zo heel veel anders in Nederland. Zien docenten hun leerlingen wel vaak genoeg zoals zij thuis doen? Zijn docenten zich bewust van de druk die leerlingen voelen? Durven docenten na te denken over het doel van onderwijs als leerlingen dit soort meningen delen en dit soort vragen stellen?" Lees verder...

Introducing Windows 10 Editions - Tony Prophet op Windows.com
"Windows 10 is coming this summer in 190 countries and 111 languages. Today, we are excited to share more details on the Windows 10 Editions." Lees verder...

e-Boek over gratis Edu Technology - eLearning.nl
"Een nieuwe editie van The Free Education Technology Resources eBook is uitgekomen. Met bijna 200 gratis software applicaties, staat deze nieuwe update vol met gratis tools en levert het inzicht hoe deze te gebruiken." Lees verder...

Smartphones in de les: Praktijkvoorbeelen uit het onderwijs! - Willem Karssenberg op Trendmatcher.nl
"Met trots presenteren Ashwin Brouwer en ik een nieuwe uitgave:" Lees verder... of kijk hieronder:


donderdag 14 mei 2015

Digibordsoftware in 11 verschillende smaken

Digiborden zijn er inmiddels in veel soorten en maten. Ik was in januari op de NOT en daar stonden stands vol met de hardware. Het ene scherm nog groter dan het andere. En de één met een nog betere lichtopbrengst dan de ander. Maar dat ging vooral over de hardware.
Terwijl de software het gebruik van een digibord pas interessant maakt. Want de software bepaalt uiteindelijk welke mogelijkheden je uit je gebruik kunt halen. Deze post gaat over digibordsoftware in verschillende smaken. Laten we maar beginnen met het meest simpele dat je met een bord kunt: schrijven.

Whiteboard
Het meest simpele stukje software dat je voor je digibord kunt gebruiken, is standaard aanwezig op iedere windows-pc. Het is eigenlijk een tekenprogrammaatje. Wat je krijgt, is een wit doek en een potloodtooltje waarmee je kunt schrijven. Dit is de functionaliteit die in alle digibordsoftware nog het meest gebruikt wordt. Een leraar wil iets op het bord kunnen schrijven. En daarvoor hebben we:



Hardware en software die bij elkaar hoort
Iedere leverancier van interactieve whiteboarden leverde naast zijn hardware ook software mee waarmee het digitale schoolbord gebruikt kon worden. In de software zaten ook de drivers voor het bord zelf en daarmee creëerden ze het idee dat het een pakketje was dat bij elkaar gebruikt moest worden. Een aanschaf van een bord (de hardware) hield automatisch een licentie in voor het gebruik van de software. Heb je geen bord, dan betaal je licentiekosten. De software bestaat uit een gewone whiteboardfunctionaliteit; er zijn veel kant-en-klare gereedschappen beschikbaar, en bieden de mogelijkheid om een mediabibliotheek te gebruiken en uit te bouwen. Ik noem hier drie van die smaken.



Online onafhankelijke digibordsoftware
Een tweede categorie digibordsoftware kwamen pas op het toneel toen de touchschermen kwamen. Die schermen kwamen veelal zonder digibordsoftware en door het ontbreken van die schermeigen alternatieven kwam er dus vraag naar onafhankelijke bordsoftware. Tegelijkertijd kwam cloudcomputing steeds meer in zwang en daar speelden deze twee spelers handig op in. Zij bieden online digibordsoftware. Je hoeft dus niets te installeren, want het werkt direct vanuit de browser. Bijkomend voordeel daarvan is dat je vanaf iedere plek met internet je lessen kunt voorbereiden, ook thuis dus. Deze software komt in twee smaken.


Het verschil tussen deze twee zit 'm in een paar dingen. De belangrijkste verschillen:
1. Gynzy heeft geen stemtool en Prowise wel: Prowise Connect.
2. Gynzy heeft een huiswerkmodule met educatieve spelletjes (Gynzy Kids) en Prowise niet.
3. De licentievorm is anders. Prowise werkt met een freemium model en verkoopt daarnaast ook hardware. Bij Gynzy betaal je een periodiek bedrag per bordlicentie en zij focussen op software.


Gratis volwaardige alternatieven?
Tijdens mijn 'research' voor deze blogpost kwam ik een opensource pakket tegen dat ik verder nog niet kende. Op de website valt te lezen dat het een  gratis alternatief is voor de gewone bordafhankelijke software. De website is beschikbaar in het Frans en Engels en er is een aantal tutorials (in het Frans) te zien. Er lijkt een community achter schuil te gaan.
In de categorie gratis alternatief doet Microsoft nog een duit in het zakje. Want binnen het Officepakket hebben zij OneNote ontwikkeld. Dat is eigenlijk een notitieprogramma, maar het heeft inmiddels behoorlijk omvangrijke functionaliteiten. En dat zorgt ervoor dat je het prima als digibordsoftware zou kunnen inzetten. Er zitten geen specifieke gereedschapjes ingebouwd, maar je hebt wel een oneindige ruimte en kan makkelijk informatie uit verschillende bronnen integreren op je schrijfvlak. Daarnaast kun je de notities heel makkelijk delen met leerlingen.



Web2.0 whiteboardtools
En dan is er nog de categorie van web2.0-tools. (Lang geleden dat ik die term gebruikte). Het zijn online programmaatjes die vaak gratis te gebruiken zijn. Onderstaande drie smaken geven je een whiteboard waarop je tekeningen, tekst, plaatjes en documenten kunt zetten. En je kunt het whiteboard delen met iemand op een andere locatie. Diegene kan dan live met je meekijken.

woensdag 13 mei 2015

Favoriete edubloggers

De uitdaging die ik mezelf gesteld heb, is om een maand lang iedere dag een blogpost te schrijven. Ik ben (heel slim vind ik zelf) in de vakantie begonnen, want ik heb nu gewoon meer tijd. Dat geeft me een vliegende start en dat maakt de kans groter dat ik mijn doelstelling haal. Volgende week wordt het pas echt een uitdaging, als ik het moet gaan combineren met al mijn andere werkzaamheden en bezigheden. Op 5 juni zullen we weten of het gelukt is.

Aan onderwerpen heb ik in ieder geval geen gebrek. Ik heb, geloof ik, nog ongeveer 400 notities in mijn Evernote staan met ideetjes voor blogpostjes. De inspiratie haal ik vaak bij andere bloggers vandaan. Op edubloggers.nl vind je een mooi overzicht van wat er aan Nederlandstalige blogs beschikbaar is. Die blogs volg ik lang niet allemaal. Dat zou wat veel van het goede zijn. Een aantal blogs springt er wat mij betreft echt uit. En die wil ik hieronder delen. Stuk voor stuk personen die hun sporen wat mij betreft in edublogland al lang verdiend hebben.

Ze staan overigens in willekeurige volgorde, het is geen ranglijst.


Wilfred Rubens - te-learning.nl
Als ik als edublogger een Meesterblogger zou mogen aanwijzen, dan zou dat wat mij betreft absoluut Wilfred zijn. Hij blogt dagelijks en het niveau van zijn bijdragen is hoog. Hij ontsluit de serieuzere publicaties op het gebied van technologie en leren. Er zit veel leesvoer tussen dat ik interessant vind. Daarnaast heb ik van hem ook veel geleerd over het inzetten van technologie voor je eigen leerprocessen en je eigen ontwikkeling. Wat mij betreft een groot voorbeeld voor bloggers en mensen die hun eigen leren ter hand willen nemen.

Willem Karssenberg - Trendmatcher.nl
In mijn ogen fungeert hij als 'vader' van alle edubloggers. Toen ik in 2008 begon met bloggen, werd ik door hem gespot. Mijn bezoekcijfers stegen pas echt toen ik een keer door hem genoemd werd op zijn blog. Later maakte hij samen met Karin een overzicht van alle edublogs in het Nederlands taalgebied. De berichten op zijn blog gaan vaak over nieuwe toepassingen die hij een zinvolle bestemming geeft voor gebruik in het onderwijs. Zijn enthousiasme, energie en vriendelijkheid maken hem prettig om te volgen.

Karin Winters - KarinBlogt.nl
Als Willem de vader is, is zij de 'moeder' van alle edubloggers. Zij houdt scherp in de gaten wat er in edublogland gebeurt, en bundelt initiatieven waar dat nodig of zinvol is. Zij blogt over van alles en nog wat, geeft vaak ongezouten haar mening en heeft bovenal een hart voor onderwijs. Zij is open-minded, niet commercieel ingesteld (ook al is ze inmiddels ZZP-er) en heeft iets van een  'wereldverbeteraar' in zich dat ik erg waardeer.

Pierre Gorissen - ICT&OnderwijsBLOG
Hij is ook een edublogger van het eerste uur en blogt nog steeds heel regelmatig. Hij werkt bij Fontys. Pierre heeft soms een wat technische insteek in onderwerpen, maar dat is dan vaak ook weer verhelderend. Hij maakt technische ontwikkelingen (vooral op het gebied van het gebruik van video en leren) toegankelijk. Zijn nuchterheid en humor vallen bij mij goed. Daarnaast is hij to the point zonder kortaf te zijn.

André Manssen - Vanaf de Zijlijn
Voorheen meester op een basisschool, maar inmiddels met pensioen. In het basisonderwijs ongetwijfeld de grootste blogger (denk ik). Vanaf de zijlijn blogt hij nu toch nog vrij regelmatig over het gebruik van ict in het basisonderwijs. André deelt graag praktische tips en verwijst vaak naar andere bronnen waar je dan weer verder kunt leren. Ook al is hij met pensioen, hij blijft een echte meester.

Hartger Wassink - De Professionele Dialoog
Hij weet op een heldere manier te verwoorden hoe moeilijk het vak van leraar is. Op zijn blog deelt hij berichten over professionaliteit en de morele verantwoordelijkheid die je hebt als leraar, en hoe dat zich verhoudt tot je 'mens-zijn'. Hartger weet woorden te geven aan zaken die de meeste leraren wel voelen in hun dagelijks handelen, maar die niet altijd even duidelijk zijn uit te leggen.
Ook over toezicht op het onderwijs deelt hij relevante informatie en standpunten. Daarnaast is hij aanspreekpunt voor één van de transitiepaden van United4Education. Zijn sterke punten: helderheid van zijn betogen.

Frans Droog - Droog's leren delen
Ik heb hem wel eens horen vertellen dat hij vroeger wetenschapper was en nu leraar. De vaardigheden die hij als wetenschapper heeft ontwikkeld, gebruikt hij nu in zijn onderwijs. Hij experimenteert graag met nieuwe vormen van onderwijs. Hij is constant aan het leren, gebruikt daar veel technologie bij en deelt dat graag. Dat delen doet hij in veel bredere zin dan alleen op zijn blog. Hij is mede-organisator van de EdcampNL, neemt deel in the Crowd, schrijft af en toe op het Blogcollectief Onderwijsonderzoek en is aanspreekpunt voor één van de transitiepaden van United4Education.
Hij formuleert krachtig, helder en kort en laat zien hoe het allemaal ook anders kan. Openheid, en 'samen beter willen worden' zijn zijn sterke punten.

Jeroen Bottema - Leervlak.nl
Hij werkt aan Hogeschool InHolland bij de faculteit Educatie, ondermeer in de master Leren & Innoveren. Hij houdt zich veel bezig met de ontwikkeling van de kennisbasis ICT (via Velon) en met de duurzame implementatie van ict in het onderwijs (via het lectoraat). Hij schrijft niet heel veel (meer) op zijn blog, maar de berichten die hij plaatst zijn de moeite van het volgen waard.
Naast zijn blog houdt hij verschillende Scoop.its bij. Ook daar verschijnen vaak interessante verwijzingen.
Hij schrijft op een prettige, rustige en serieuze toon en heeft op zijn blog een wat academische insteek.


Wie zijn jouw favoriete edubloggers?

*update*
Willem Karssenberg maakte naar aanleiding van deze post een Google Presentatie. Bekijk hem via zijn blog.