zondag 22 november 2015

Leestips t/m 22 november 2015

De leestips van deze week vormen samen een compacte lijst. Interessant leesvoer vind je terug bij Wilfred Rubens, Kleutergewijs en Frankwatching.

De artikelen van Frankwatching gaan over online samenwerken en communitymanagement. Zijn er onder mijn lezers mensen met ervaring in het primair onderwijs hiermee? Daar zou ik gewoon nieuwsgierig naar zijn. We zijn bij onze stichting bezig om alle scholen aan te sluiten op dezelfde Office365-omgeving. Het doel daarvan is om de samenwerking tussen de scholen mede te bevorderen. Qua toegang is straks in maart alles voor alle gebruikers ingericht. Maar ik heb het gevoel dat het dan pas begint.
Wie kan daar iets over zeggen? Reacties welkom.

In ieder geval veel leesplezier.



6 redenen waarom jouw online community gedoemd is te mislukken - Peter Staal op Frankwatching
"Ik kom ze zo vaak tegen: online communities die op sterven na dood zijn. Niemand lijkt er meer vertrouwen in te hebben, op een handjevol halsstarrige believers na. Als net ingevlogen communitymanager moet je alles weer vanaf nul opbouwen, vertrouwen terugwinnen van gebruikers die er al jaren geleden op zijn afgeknapt. Dit is geen onmogelijke, maar wel een erg lastige klus. Eentje die vele malen kostbaarder is dan het direct de eerste keer goed doen. En ja, helaas, ik denk inderdaad ook dat jouw community in dit rijtje past. Waarom?" Lees verder...

Nieuw bij Edutrainers: leerpad OneNote, maak en deel aantekeningen online - Vives.nl
"maak en deel aantekeningen online bevat talloze tips en tricks om het meeste uit OneNote te halen. Daarnaast geeft spons.nl didactische tips om in de klas te werken met OneNote. Zélf uitproberen? Je kunt een account aanmaken op  spons.nl/edutrainers en probeer het leerpad over OneNote de komende twee weken gratis uit!" Lees verder...

Potentie van synchroon online leren - Wilfred Rubens op te-learning.nl
"We beschikken over steeds meer mogelijkheden om plaatsonafhankelijk, maar tijdgebonden, te leren. Dit zogenaamde synchrone online leren kan beperkingen van zogenaamde vormen van asynchroon leren helpen ondervangen." Lees verder...

Is onderzoekend leren niet effectief? - Wilfred Rubens op te-learning.nl
"De fameuze metastudie van prof. dr. John Hattie laat zien dat ’inquiry-based learning’ maar een gering effect zou hebben op leren. Moeten we deze manier van leren dus maar niet meer toepassen?" Lees verder...

Handig: Reader-weergave van webpagina opslaan als PDF in iBooks - Pierre Gorissen op ICT&Onderwijsblog
"Het kan zijn dat ik zo meteen een reactie krijg dat “dit er al jaren in zit” (dat betwijfel ik overigens), maar het was een feature die ik nog niet kende. Natuurlijk wist ik van de optie om op iOS PDF aan te maken. Dat was voor mij ook niet nieuw. Maar wat ik nu tegen kwam was een extra optie zodra ik in Safari (ik zie het niet in Chrome) overschakel naar de “reader” weergave. Dat is de weergave waarbij Safari alle extra zooi op een pagina verwijderd." Lees verder...

Working Out Loud: zo werk je slimmer samen - Bert Vries op Frankwatching
"In de klassieke betekenis betekent ‘door de wol geverfd’ dat iemand 'zeer ervaren is op een bepaald gebied'. Op Twitter zie je steeds vaker de hashtag #WOL,  het acroniem van 'Working Out Loud'. Het groeiend gebruik van #WOL loopt parallel aan een groeiende interesse van organisaties ten aanzien van het gedachtegoed dat ‘Working Out Loud’ vertegenwoordigt. Waarom is Working Out Loud nu ineens een hot topic?" Lees verder...

Sociale media: hoe houd je de regie? - Erno Mijland op Alles kan altijd beter
"Bijna een vijfde van de jongeren van 12 tot 25 jaar zegt verslaafd te zijn aan sociale media. Het is een van de headlines vanuit het gisteren gepresenteerde verslag van een onderzoek door het Centraal Bureau voor de Statistiek. Het rapport is hier te downloaden. Bij het onderzoek ging het om de beleefde positieve en negatieve ervaringen met sociale media. Het is dus niet zo dat een van de vijf jongeren verslaafd is aan sociale media." Lees verder...

Klap-pen in let-ter-gre-pen: overbodig en zelfs hinderlijk volgens recent onderzoek - Lieve van Severen op Kleutergewijs
"Juf Sarah: Hoeveel stukjes hoor je in Sinterklaas? Sin-ter-klaas … drie, juf!
Meester Sam: Hoeveel stukjes hoor je in Piet? p-ie-t … drie, juf!
Waarom is de instructie van meester Sam beter dan deze van juf Sarah? Het onderzoek van Teresa Ukrainetz en collega’s geeft een antwoord." Lees verder...


Geen opmerkingen:

Een reactie posten