zondag 18 oktober 2015

Leestips t/m 18 oktober 2015

Dit weekend in de leestips aandacht voor onderwerpen als programmeren (computing) op de basisschool, mediawijsheid en e-learning.
Pierre Gorissen en Remco Pijpers schrijven over een rapport dat Kennisnet heeft uitgebracht over computing in het Britse onderwijs. En wat we daarvan kunnen leren voor het Nederlandse onderwijs.
Willem Karssenberg en Erno Mijland stippen het thema mediawijsheid aan, vooral rondom het bepalen van de betrouwbaarheid van informatie die op internet gepubliceerd wordt.
En op Frankwatching verschenen twee interessante artikelen rondom e-learning. Eén daarvan gaat in op verdienmodellen voor uitgevers, de ander op learning analytics.
Verder is ook het vermelden waard dat de A.A.P. nieuwe richtlijnen gaat formuleren voor het gebruik van tablets bij jonge kinderen. De eerdere richtlijnen gingen uit van een tijdslimiet die je 'moest' stellen aan het gebruik van schermen bij jonge kinderen. Maar dat vinden ze nu achterhaald. Het maakt wel degelijk uit wát je de kinderen tijdens hun schermtijd laat doen. En daar gaat hun advies op gebaseerd worden.
En vergeet het artikel van Kennislink niet te lezen. Dat gaat over lopend onderzoek met eyetracking software om het stillezen bij leerlingen met dyslexie in kaart te brengen.

Veel leesplezier. En fijne herfstvakantie.



Rapport: Computing-onderwijs in de praktijk - Wat kunnen we leren van de Britten - Pierre Gorissen op ICT&Onderwijsblog
"Kennisnet heeft, mooi getimed met de Codeweek 2015, een rapport opgesteld waarin ze stil staan bij de vraag op welke manier we in Nederland in het primair onderwijs en voortgezet onderwijs aandacht zouden moeten besteden aan “programmeren” of “digitale geletterdheid”. Om een richting voor een antwoord op die vraag te kunnen geven zijn ze gaan kijken bij onze buren in het Verenigd Koninkrijk. Daar is in september 2014 een nieuw onderwijscurriculum ingevoerd voor alle scholen van primair en voortgezet onderwijs (voor zover ze door de overheid betaald worden) met een grotere nadruk op “computing”. Daarbij is het nadrukkelijk niet het doel om van elke Britse scholier een programmeur te maken, (...)" Lees verder...

Wat wij kunnen leren van computing-onderwijs in de Britse praktijk - Remco Pijpers op Kennisnet.nl
"Steeds meer Nederlandse scholen zijn bezig met programmeren. Sommige willen het zelfs in hun onderwijs integreren. Hoe je dat kunt doen, lees je in het rapport 'Computing-onderwijs in de praktijk - wat kunnen we leren van de Britten?'" Lees verder...

9 verdienmodellen & voorbeelden voor online leren - Bas Verhoeven en Marie-Louise Kok op Frankwatching
"Een leven lang leren is haalbaar voor iedereen. Of je nu consument, professional, werknemer, docent of student bent. Online leren neemt een enorme vlucht. Waar liggen de kansen om een leerproduct of -dienst toe te voegen aan jouw portfolio? Biedt online leren extra omzet? Welk verdienmodel past bij welke uitgave in online leren? Leer van inspirerende uitgeefvoorbeelden." Lees verder...

Skip the "Say Hello" Tweet - Richard Byrne op Free Technology for Teachers
"Over the years I’ve sat in many presentations about the benefits of being a connected educator. Many of those presentations focus on connecting through Twitter. The standard demonstration of “the power of Twitter” is for the presenter to Tweet something like “please say hello to teachers learning about Twitter at #awesomeedtechconf.” I’ve done that myself. But lately I’ve been thinking that sending out the “say hello” Tweet really isn’t all that helpful to people attending the presentation. The presenter in this situation has an advantage that the attendees do not have, a network and a following." Lees verder...

Echt, je moet niet alles geloven wat ik roep! - Willem Karssenberg op Trendmatcher.nl
"Het begon vanmorgen met deze tweet van Koen Olmer die kennelijk bij een event van KPN zat en een foto maakte van een presentatie. 'Die afbeelding ken ik' dacht ik bij mezelf ' (...) En toen werd ik een beetje stout..." Lees verder...

Snel lezen is niet altijd slim - Stefanie Kraanen op Kennislink
"Slimme, dyslectische kinderen blijven vaak onopgemerkt omdat ze hun hiaten uitstekend compenseren. Maar vroeg of laat vallen ze door de mand. Taalwetenschapper Linda de Leeuw van de Radboud Universiteit ontdekte dat zwakke lezers moeite kunnen krijgen met tekstbegrip als ze te snel (in stilte) lezen." Lees verder...

Richtlijnen tabletgebruik jonge kinderen wordt aangepast - Anton Mous op TabletGuide.nl
"De American Academy of Pediatrics (AAP), het kennisinstituut voor Amerikaanse kindergeneeskunde, meent dat het advies omtrent tabletgebruik onder jonge kinderen ouderwets en achterhaald is. Medewerkers gaan komend jaar aan de slag met het opstellen van nieuwe richtlijnen." Lees verder...

Learning analytics: hoe gaan scholen om met gepersonaliseerd leren? - Wietse van Bruggen op Frankwatching
"Niet langer eindeloze rijen woordjes stampen, maar alleen die woordjes voorgeschoteld krijgen die je steeds vergeet. Geen toetsen meer verknallen, maar beoordeeld worden op je voortgang door het hele jaar heen. Met learning analytics en adaptief onderwijs is het mogelijk. Daarvoor wordt wel privacygevoelige data verzameld. Hoe moeten scholen daarmee omgaan?" Lees verder...

Websites waar een luchtje aan zit: SMELL - Erno Mijland op Alles kan altijd beter
"Als je zoekt op het trefwoord 'aspartaam' in Google vind je bij de eerste tien resultaten websites die stellen dat deze zoetstof erg gevaarlijk is voor onze gezondheid. En websites die stellen dat de stof volledig veilig is. Wie moet je nu geloven? Aan welke bron zit een luchtje? Het is het nadeel van het voordeel dat we zoveel informatie tot onze beschikking hebben: er is veel kaf tussen veel koren. Om betrouwbare van minder betrouwbare bronnen te kunnen scheiden, is het handig snel een analyse te kunnen maken op basis van een aantal richtvragen. Ik vond een handig ezelsbruggetje" Lees verder...


Geen opmerkingen:

Een reactie posten