maandag 24 augustus 2015

Slim lesgeven en Star Teachers

Bij Frans Droog op zijn blog vond ik een postje met de titel '9 manieren om te checken of je slim lesgeeft'. Hij vertaalde het weer uit een andere bron.

Samengevat zijn die negen manieren de volgende:
1. Je maakt veel kleine aanpassingen.
2. Je geeft geen les, je ontwerpt.
3. Je plant achterstevoren.
4. Je doet niet wat er gezegd wordt.
5. Je bent een feedback machine.
6. Je prioriteert continu.
7. Je verandert.
8. Je ziet leerlingen individueel.
9. Je leerlingen veranderen, allemaal.

Voor de toelichting per punt moet je toch echt even bij Frans gaan kijken. Het is de moeite waard om even te lezen. Als je als leraar beter wilt worden in je vak, dan helpen dit soort beschrijvingen volgens mij enorm.

Via HetKind kwam ik op een artikel uit dat ging over een lezing en een boek over 'Star Teachers of children in poverty'. Ik vind Star Teachers wel een mooie naam, overigens. Beter dan excellente leraren. Star Teachers klinkt als iets dat in de donkerte schittert en hoop geeft. Iets dat heel klein is, maar toch ook heel groot. Iets dat in zijn eentje niet zoveel voorstelt, maar die met zijn allen geweldig zijn.
In dat artikel legt de auteur uit dat een Star Teacher vooral één ding heel goed doet: hij maakt contact met zijn leerlingen. Hij zorgt dat hij ze kent. En daarmee onderscheiden Star Teachers zich van anderen. Hoe? Dan moet je dat artikel maar even lezen.

Het schooljaar is deze week (of vorige week, of volgende week) weer begonnen. Ik hoop dat veel leerlingen les gaan krijgen van leraren die het beste uit hen willen halen. En daarmee bedoel ik niet dat ze ze heel goed leren rekenen, of heel snel leren lezen. Dat is ook belangrijk. Maar ik hoop dat de leraren er voor zorgen dat die leerlingen zichzelf en hun mogelijkheden steeds beter gaan leren kennen. Zodat ze zichzelf kunnen worden. Als dat je lukt, geef je slim les en ben je wat mij betreft een Star Teacher.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten