zondag 16 augustus 2015

Orde en chaos #blimageNL nr.2

Mijn vorige blogpost was het antwoord op de uitdaging die ik van Frans Droog kreeg. Maar Karin Winters daagde mij in de zomervakantie ook uit. Met drie andere foto's.

Daar zat een foto tussen met de toepasselijke naam: 'zooi':


Nou vind ik deze zooi nog wel meevallen, eerlijk gezegd. Ik heb wel erger gezien. Maar dat neemt niet weg dat ik niet zo goed functioneer met te veel zooi. Ik hou van orde en opgeruimdheid. Het lukt me niet altijd, maar ik hou er wel van.

Maar goed. Mijn persoonlijke mening is niet meteen een onderwijsverhaal. En dat is wel de bedoeling van de uitdaging. Hieronder de poging om het aan onderwijs te relateren.

Er bestaat een zeker spanningsveld tussen orde en chaos. Volgens mij functioneren mensen het best ergens op een continuüm tussen deze twee.

Chaos
Als er complete chaos bestaat, hebben mensen de neiging om te gaan opruimen. Een moment in het jaar waarop je dat leuk kunt aanschouwen is wanneer op een willekeurige basisschool de rommelpiet is langs geweest. De kinderen komen binnen in de troep en een bijzondere energie maakt zich meester van de groep. Als een soort mierenkolonie begint de zwerm kinderen aan het opruimen. Er is geen coördinatie nodig. Er is alleen bij iedereen een besef dat de orde hersteld moet worden. En die wordt ook hersteld.

Orde
Als er complete orde bestaat, voelen mensen zich gevangen in het systeem. Men zegt dan dat de menselijkheid uit het systeem is gehaald. Alles wordt beregeld. Je ziet dat terug in klassen die vrij autoritair worden 'bestuurd'. Vaak zijn er (te) veel regels. Maar gelukkig maakt zich ook een bijzondere kracht vrij in groepen die dit lot ondergaan. Er zullen leerlingen zijn die de orde proberen te verbreken. Er zullen altijd elementen in de groep zijn die de orde gaan uitdagen. En vaak lukt het ze om een zeker niveau van chaos terug te winnen. Dat doen ze omdat ze het nodig hebben.

Chaos zorgt voor kracht.
Orde zorgt voor kracht.

De kunst is om in het onderwijs een evenwicht te creëren tussen chaos en orde, zodat je die krachten aan het werk zet om het leren te bevorderen. Genoeg chaos om nieuwe dingen uit te proberen en om het interessant te houden. En genoeg orde om makkelijk te kunnen terugvinden waar je mee bezig was, en om te onthouden wat je hebt geleerd.
Ergens tussen chaos en orde ligt het antwoord op de vraag naar goed onderwijs.

---
De #BlimageNL-uitdaging mag ook worden doorgegeven. Een beschrijving van 'de regels' is te vinden bij Frans Droog. De foto's waarmee ik het stokje doorgeef zijn deze:





Ik daag Maurits Knoppert, Wytze Niezen, Henk van Gils en Michel Boer uit. Ik ben benieuwd wie het stokje oppakt. :-)

Een overzicht van alle blogposten rondom #blimageNL vind je hier.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten