donderdag 13 augustus 2015

Opmaat naar schooljaar 2015 - 2016

Vanaf vandaag kunnen jullie weer berichten verwachten op dit blog.

Mijn vakantie ging dit jaar naar Scandinavië en Oslo was het einddoel. Via Duitsland, Denemarken en Zweden zouden we al kamperend een reis maken naar mijn schoonzus die in Noorwegen woont. De reis bleek er één (vooral in verband met autopech en een beet van een Zweedse teek) met hindernissen en horden te zijn. Maar we hebben ze allemaal genomen en kunnen terugkijken op een geslaagde vakantie. Scandinavië is zeker een gebied om vaker naar terug te gaan.

Tijdens mijn vakantie was ik zoveel mogelijk offline (behalve om campings te zoeken en uitstapjes voor te bereiden), maar de tweet van Frans Droog met de #blimageNL-uitdaging merkte ik wel op. Later in die week werd ik door Karin Winters ook nog uitgedaagd met dezelfde challenge. En hoewel ik de mening van Wilfred Rubens deel over online challenges, zal ik aan beide uitdagingen tegemoet komen. Daarover later een blogpost. Of twee.

De periode van vakantie begint voor mij zo langzamerhand over te vloeien in de opmaat naar werk en activiteit toe. Het komende schooljaar staat er op dat gebied veel op stapel. We gaan bij SCOH gewoon door met de migraties van alle scholen naar Office365. We hebben besloten het tempo te versnellen. Vorig halfjaar hebben we een school per week gedaan en dat worden er nu bijna twee. Ergens medio februari hopen we alle scholen binnen boord te hebben van het Office365-bootje.
Daarnaast beginnen we al vroeg in dit schooljaar aan een migratietraject om alle internetverbindingen van de scholen bij dezelfde provider onder te brengen.
Op de P. Oosterleeschool zal de beginperiode ook wat drukker zijn dan normaal. Daar hebben we ervoor gekozen om vanaf groep 3 en hoger per klas een vijftal windowstablets beschikbaar te maken. Bij de kleuters kiezen we voor iPads, en de aantallen daarvan breiden we uit naar twee per klas. Traditionele pc's zullen daar (voor de leerlingen) verdwijnen. Verder starten we het schooljaar met een nieuwe website.

Naast mijn werk ben ik afgelopen schooljaar betrokken geraakt bij de een initiatief rondom Forest Gardening. Ik heb de website gemaakt voor Voedselbos Vlaardingen. En daar ben ik ook vrijwilliger om te helpen met het beheer en onderhoud van het perceel.
Een voedselbos is een ecosysteem dat zichzelf voedt en onderhoudt en vooral uit eetbare gewassen en planten bestaat. We werken daar volgens de principes van permacultuur. Het perceel dat we in gebruik hebben genomen 'lenen' we van provincie Zuid-Holland. We zitten pas in het beginstadium van de ontwikkeling van het bos. Er is een heel groot aantal bessenstruiken geplant en een zevental notenbomen. Het proces dat nu in gang is, wordt vooral verzorgd door het onkruid dat er nu groeit. Die plantjes zijn de bodem langzaam aan het transformeren in een vruchtbaardere grond.
Mogelijk zal ik hier ook af en toe aan relateren op dit blog. Want het raakvlak met mijn werk is dat we daar buiten gebaande paden willen opereren. We kiezen voor nieuwe manieren om dingen te doen, omdat we  aanwijzingen hebben dat dat betere manieren zouden kunnen zijn op de langere termijn. Wat mij betreft gaat onderwijs om groei en ontwikkeling, en dat is in een voedselbos ook zeker het geval. Als je nieuwsgierig geworden bent, kun je altijd een kijkje nemen op www.voedselbosvlaardingen.nl.

Op dit blog kunnen jullie blijven rekenen op de leestips aan het eind van de week. Hoe ik de rest van de berichten invulling ga geven, weet ik nog niet. Als iemand een gastblog wil schrijven, is dat ook dit seizoen heel welkom.

Het blogseizoen is wat mij betreft weer geopend!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten