woensdag 27 mei 2015

Tip voor Office: meldingen uitzetten

Ik ben een groot voorstander van het gebruik van technologie. Maar dan wel technologie die je helpt de dingen beter, sneller of handiger te doen. In de praktijk zie ik veel mensen die daar een beetje onhandig mee omgaan. Neem nou notificaties. *Ting*, *Tweet*, *Klebeng*.
Notificaties kunnen heel handig zijn. Maar in veel gevallen storen die notificaties alleen maar en halen mensen uit de flow van hun werkzaamheden.
Ik zat van de week op een terrasje en hoorde ik het ene standaard-iPhonegeluidje na het andere. En ze kwamen allemaal uit de mobiel van een jongen achter ons. Ze stonden echt allemaal aan, zo leek het. Ik denk dan: waarom doe je daar niets aan?

Zo hoorde ik laatst een collega verzuchten dat ze het zo irritant vond dat Outlook bij ieder nieuw mailtje dat ze binnenkreeg, een popup vertoonde en een belletje liet rinkelen. Het was niet in haar opgekomen dat je dat ook uit kon zetten. (Ik heb het haar maar verteld. Ze is er nog steeds blij mee.)

Omdat ik het vermoeden heb dat er nog veel meer mensen rondlopen die datzelfde verzuchten, schrijf ik deze blogpost. Niet omdat jij, als lezer van mijn blog, niet weet dat je dat uit kunt zetten... Tuurlijk weet je dat, én heb je dat allang geregeld. Nee, ik schrijf dit voor al die collega's, vrienden en bekenden van jou die dat nog niet weten. Je bent hierbij van harte uitgenodigd om dit bericht te delen met hen.

Hoe zet je die vervelende geluidjes van Outlook uit? Hoe zorg je ervoor dat er nooit meer een nieuw mailtje uit de systeemklok omhoog komt? Als volgt:

1. Start Outlook (ik neem als voorbeeld Outlook 2013, maar in Outlook 2010 werkt het hetzelfde)
2. Ga naar tabblad bestand
3. Ga naar opties
4. Ga naar email
5. Scroll een stukje naar beneden naar het kopje 'Ontvangst van bericht'. Haal de vinkjes in dat lijstje weg. Zie screenshot:
6. Klik op 'OK'.

Klaar is Kees. Prettige werkdag.

Oja, op je mobiel kun je meldingen en notificaties ook helemaal naar je hand zetten. Verdiep je er eens in. De apps op je telefoon horen niet te bepalen wat jij belangrijk of urgent vindt. Dat ben jij zelf. Je leven wordt er een stuk rustiger van.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten