vrijdag 1 mei 2015

Leestips t/m 1 mei 2015

Creativiteit, didactiek en tools. Dat is kort samengevat waar de leestips van deze week over gaan. En een kijkje in de toekomst. Met Windows 10, robots en de vraag wat er gebeurt als technologie slimmer wordt dan de mens. Want volgens de spreker uit de afsluitende video is het niet zozeer de vraag óf we dat punt gaan passeren, maar meer de vraag wanneer dat zal plaatsvinden. En hoe bereiden we ons daarop voor? Ook een goede vraag.

Veel leesplezier. Goed weekend.


Teacher's Guide to Polling in the Classrooms - Pamela DeLoatch op Edudemic
"After you’ve introduced your class to the concept of derivatives, how can you be sure your students understood the topic? How can you increase student-to-student interaction? So many teachers feel like they only get feedback from the most outgoing students. They wonder what the quieter students are thinking and how much of the lesson the class really understands. Great educators know that teaching is not a one-way street. Getting students involved and engaged is key to helping lessons stick. Technology that builds engagement can help students learn better. Lees verder...

21 Educational Apps Approved By Teachers - Saga Briggs op InformED
"Tired of reading the same old list of recommended apps? We’ve curated twenty-one fresh ones for you here, and you won’t find Dropbox or Evernote among the ranks. The best part is, they’re all approved and used by actual teachers. Take a look and feel free to suggest your own favourites in the comments. Lees verder...

De verleidingen van toegevoegde waarde. Een alternatief - Dick van der Wateren op Onderwijscoöperatie
"De overheid wil dat kinderen worden voorbereid op de eisen die de 21ste eeuw aan hen stelt. Dat betekent meer aandacht voor kritisch denken, creativiteit en problemen oplossen in het onderwijs. Tegelijkertijd wil die zelfde overheid de resultaten van het onderwijs meetbaar maken door middel van standaardtoetsen, leerwinst en toegevoegde waarde. Helaas. Je kunt niet alles hebben. Die twee eisen zijn onverenigbaar. Lees verder...

Robot als leerkracht: een goed idee? - Marcel de Jager op Expanding Visions
"De impact die robotisering gaat hebben op de maatschappij houdt de gemoederen de laatste tijd flink bezig. Het begint langzamerhand door te dringen dat de gevolgen hiervan heel groot kunnen zijn. En natuurlijk zowel in positieve als negatieve zin. Zomaar even twee krantenkoppen: ‘Robotisering heeft ongekend potentieel’ en ‘Robotisering kost tot 3 miljoen banen’. Het zijn natuurlijk twee kanten van dezelfde medaille." Lees verder...

Het gaat niet om ICT, het gaat om D - Frans Droog op Droog's leren delen
"Alweer een aantal jaar maak ik bij mijn lesgeven gebruikt van Flipping the Classroom, ofwel Flip de Klas. Leerlingen krijgen de informatie voorafgaand aan de les aangeboden via een video of een animatie of een te bestuderen bron. Vervolgens hebben we in de les meer tijd voor vragen, verdieping, interacties. Regelmatig geef ik workshops over hoe dit voor mij in de praktijk werkt. Regelmatig krijg ik tijdens deze workshops vragen. En sommige vragen komen regelmatig terug." Lees verder...

Eerste indruk: Vertrouwd Windows 10 met startmenu en nieuwe browser - Nu.nl
"Microsoft vervangt Windows 8 relatief snel door Windows 10. Het nieuwe besturingssysteem moet vooral een betere ervaring bieden op apparaten zonder touchscreen en voegt onder meer een nieuwe browser en spraakbesturing toe." Lees verder...

What Schools Can Learn from Google About Nurturing Creativity - Dustin Le op Edudemic
"What motivates people to work? Most people would say money, and those people would only be partially correct. In Drive: The Surprising Truth About What Motivates Us, author Daniel Pink writes about radical practices implemented by Australian software company Atlassian and search engine giant Google that have taught us a lot about what really motivates human beings to work. Hint: it is not the proverbial carrot on a stick.(...) But all is not lost. As Pink writes in his book, Drive, human beings are motivated by three things: autonomy, mastery, and purpose." Lees verder...

Vernieuwde ict-dossiers Leraar24 uitgebreid met kennis, praktische tips en handreikingen - Kennisnet
"De ict-dossiers op Leraar24 zijn vernieuwd en uitgebreid met de laatste wetenschappelijke kennis en inzichten. Ook zijn veel praktische tips en handreikingen voor leraren toegevoegd. Door de nieuwe combinatie van kennis en praktijk helpen de ict-dossiers leraren nog beter bij het succesvol toepassen van ict." Lees verder...

What happens when our computers get smarter than we are? - Nick Bostrom op TED
"Artificial intelligence is getting smarter by leaps and bounds — within this century, research suggests, a computer AI could be as "smart" as a human being. And then, says Nick Bostrom, it will overtake us: "Machine intelligence is the last invention that humanity will ever need to make." A philosopher and technologist, Bostrom asks us to think hard about the world we're building right now, driven by thinking machines. Will our smart machines help to preserve humanity and our values — or will they have values of their own?" Kijk hieronder of op youtube



Geen opmerkingen:

Een reactie posten