dinsdag 5 mei 2015

Hoe kan ik pdf's bewerken? Gratis graag

PDF staat voor Portable Document Format en is een praktische standaard voor het uitwisselen van documenten omdat het formaat op ieder apparaat (platformonafhankelijk) geopend kan worden. De kleuren, lettertypes e.d. worden in het bestand allemaal mee opgeslagen. En het weergeven daarvan is dus niet afhankelijk van het apparaat of het programma waarmee het geopend wordt.
Openen en weergeven van pdf is dus geen probleem. Het enige dat je nodig hebt, is een pdf-lezer zoals Adobe Reader of Foxit Reader.

Maar de vraag die ik wel eens krijg, is: is er ook een manier om pdf's gratis te bewerken?
Het korte antwoord: ja.

Het langere antwoord: ligt er aan wat je precies wilt bewerken.


PDF converteren
De simpelste manier om van een pdf-bestand een bewerkbaar bestand te maken, is door het bestand te converteren naar een ander bestandsformaat, zoals een .doc(x)-bestand bijvoorbeeld. Daarna kun je het bestand dan openen en bewerken in Word. Maar dat biedt niet altijd soelaas. Tijdens de conversie wordt tekst niet altijd (goed) herkend. En wat je dan krijgt, is een plaatje van tekst waarvan je de tekst in Word nog steeds niet kunt bewerken.
Maar het is het proberen waard. Soms werkt het wel.

Programma's om pdf's te converteren:

- PDF Converter, Een gratis programma van IceCreamApps. Zie deze video.

- Microsoft Word 2013. Vanuit Word 2013 kan PDF ook geopend worden. Het programma geeft een melding dat het de PDF zal converteren en meldt daarbij ook gelijk dat er misschien wel tekortkomingen in de weergave van het bestand zullen zijn. Wel zo eerlijk. Bij mijn testbestand ging het trouwens best goed.
Word 2013 is onderdeel van het meest recente Officepakket. Als je nog niet beschikt over een installatie van Office 2013, kun je hier een proefversie downloaden. Of vraag of je school beschikt over de E3 licentie van Office365. Dan kun je er wellicht gratis gebruik van maken. Meer info hier.


PDF splitsen of samenvoegen
Het zou ook kunnen dat je van verschillende losse bestanden één pdf wilt maken. Dat heet samenvoegen (of merge). Of je wilt juist het tegenovergestelde. Uit een PDF wil je een bepaalde pagina als los pdf-bestand kunnen gebruiken. Dan heb je een tooltje nodig dat grofweg alleen kan knippen en plakken.

De volgende programma's kunnen dat:

- PDF Split & Merge, ook een gratis programma van IceCreamApps. Zie deze video.

- PDF Sam. Dit programma heb ik niet uitgeprobeerd, maar volgens de beschrijving in een artikel op Frankwatching werkt dit goed.

- SmallPDF. Ook dit programma heb ik niet uitgeprobeerd, maar ik kwam het tegen op het blog van David Andrade


Annoteren op PDF's
Deze wens komt vaak van gebruikers van iPads. Zij willen graag op een PDF kunnen kliederen tijdens een vergadering. Maar daarover gaat deze blogpost nu niet. Wel is er een mogelijkheid om via de computer op een PDF te annoteren:

PDF Escape, een online tool waarmee je een pdf volledig kan bewerken. Je moet de pdf uploaden naar de website en je kunt hem vervolgens bewerken in de browser. Het bewerken is niets anders dan dat je er tekstvakken, schrijfsels e.d. 'overheen' zet. Je voegt als het ware een soort laag toe aan het papier. En dat kun je daarna weer opslaan als nieuw document.


Voor gebruikers van de browser van Google (Chrome) bestaan er overigens ook plugins waarmee je Chrome kan veranderen in een pdf-bewerker. Voor een complete lijst van plugins verwijs ik je naar deze blogpost op Educational Technology and Mobile Learning.


Persoonlijke conclusie
Doordat we binnen onze stichting gebruik maken van Office365 met een licentie voor het gratis gebruik van Office 2013 door medewerkers is mijn keuze om pdf's te bewerken snel gemaakt. Ik open ze gewoon in Word 2013 waarna ik meestal mijn gang kan gaan. Mocht dat niet lukken, dan kan ik altijd mijn toevlucht nog zoeken naar één van bovenstaande alternatieven. (En vandaar deze blogpost :-) )

4 opmerkingen:

  1. Naast tekst bewerken is het extraheren van afbeeldingen soms ook lastig. Het kan gelukkig wel. Daarvoor zette ik een paar mogelijkheden op een rijtje in deze blogpost: https://techinonderwijs.wordpress.com/2015/04/23/plaatjes-uit-een-pdf-peuteren/

    BeantwoordenVerwijderen
  2. @Albert,
    Dank voor de aanvulling. Ben zo vrij geweest de link naar mijn blogpost ook op jouw blog te vermelden. :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Geen probleem. Je staat al in de slottekst vermeld. ;~)
    Bovendien nodig ik iedereen graag uit links en informatie te delen.

    BeantwoordenVerwijderen