donderdag 14 mei 2015

Digibordsoftware in 11 verschillende smaken

Digiborden zijn er inmiddels in veel soorten en maten. Ik was in januari op de NOT en daar stonden stands vol met de hardware. Het ene scherm nog groter dan het andere. En de één met een nog betere lichtopbrengst dan de ander. Maar dat ging vooral over de hardware.
Terwijl de software het gebruik van een digibord pas interessant maakt. Want de software bepaalt uiteindelijk welke mogelijkheden je uit je gebruik kunt halen. Deze post gaat over digibordsoftware in verschillende smaken. Laten we maar beginnen met het meest simpele dat je met een bord kunt: schrijven.

Whiteboard
Het meest simpele stukje software dat je voor je digibord kunt gebruiken, is standaard aanwezig op iedere windows-pc. Het is eigenlijk een tekenprogrammaatje. Wat je krijgt, is een wit doek en een potloodtooltje waarmee je kunt schrijven. Dit is de functionaliteit die in alle digibordsoftware nog het meest gebruikt wordt. Een leraar wil iets op het bord kunnen schrijven. En daarvoor hebben we:



Hardware en software die bij elkaar hoort
Iedere leverancier van interactieve whiteboarden leverde naast zijn hardware ook software mee waarmee het digitale schoolbord gebruikt kon worden. In de software zaten ook de drivers voor het bord zelf en daarmee creëerden ze het idee dat het een pakketje was dat bij elkaar gebruikt moest worden. Een aanschaf van een bord (de hardware) hield automatisch een licentie in voor het gebruik van de software. Heb je geen bord, dan betaal je licentiekosten. De software bestaat uit een gewone whiteboardfunctionaliteit; er zijn veel kant-en-klare gereedschappen beschikbaar, en bieden de mogelijkheid om een mediabibliotheek te gebruiken en uit te bouwen. Ik noem hier drie van die smaken.



Online onafhankelijke digibordsoftware
Een tweede categorie digibordsoftware kwamen pas op het toneel toen de touchschermen kwamen. Die schermen kwamen veelal zonder digibordsoftware en door het ontbreken van die schermeigen alternatieven kwam er dus vraag naar onafhankelijke bordsoftware. Tegelijkertijd kwam cloudcomputing steeds meer in zwang en daar speelden deze twee spelers handig op in. Zij bieden online digibordsoftware. Je hoeft dus niets te installeren, want het werkt direct vanuit de browser. Bijkomend voordeel daarvan is dat je vanaf iedere plek met internet je lessen kunt voorbereiden, ook thuis dus. Deze software komt in twee smaken.


Het verschil tussen deze twee zit 'm in een paar dingen. De belangrijkste verschillen:
1. Gynzy heeft geen stemtool en Prowise wel: Prowise Connect.
2. Gynzy heeft een huiswerkmodule met educatieve spelletjes (Gynzy Kids) en Prowise niet.
3. De licentievorm is anders. Prowise werkt met een freemium model en verkoopt daarnaast ook hardware. Bij Gynzy betaal je een periodiek bedrag per bordlicentie en zij focussen op software.


Gratis volwaardige alternatieven?
Tijdens mijn 'research' voor deze blogpost kwam ik een opensource pakket tegen dat ik verder nog niet kende. Op de website valt te lezen dat het een  gratis alternatief is voor de gewone bordafhankelijke software. De website is beschikbaar in het Frans en Engels en er is een aantal tutorials (in het Frans) te zien. Er lijkt een community achter schuil te gaan.
In de categorie gratis alternatief doet Microsoft nog een duit in het zakje. Want binnen het Officepakket hebben zij OneNote ontwikkeld. Dat is eigenlijk een notitieprogramma, maar het heeft inmiddels behoorlijk omvangrijke functionaliteiten. En dat zorgt ervoor dat je het prima als digibordsoftware zou kunnen inzetten. Er zitten geen specifieke gereedschapjes ingebouwd, maar je hebt wel een oneindige ruimte en kan makkelijk informatie uit verschillende bronnen integreren op je schrijfvlak. Daarnaast kun je de notities heel makkelijk delen met leerlingen.



Web2.0 whiteboardtools
En dan is er nog de categorie van web2.0-tools. (Lang geleden dat ik die term gebruikte). Het zijn online programmaatjes die vaak gratis te gebruiken zijn. Onderstaande drie smaken geven je een whiteboard waarop je tekeningen, tekst, plaatjes en documenten kunt zetten. En je kunt het whiteboard delen met iemand op een andere locatie. Diegene kan dan live met je meekijken.

2 opmerkingen:

  1. Als leverancier van diverse SMARTboards, krijg ik van veel mensen terug gekoppeld dat het moeilijk beginnen is. Het is belangrijk dat, als je een digibord aanschaft, je goed je voordelen afweegt tegen de de tijd die je nodig heb om jezelf er in te verdiepen. Je merkt dat er dan meer mogelijkheden zijn dan je voorzien hebt!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mark, bedankt voor je reactie.

    Als je de mogelijkheden van een digibord optimaal wil gebruiken, zul je er inderdaad (tijd) in moeten investeren. Leraren kunnen dat in veel gevallen prima zelf. Van veel pakketten zijn (online) tutorials beschikbaar en je ziet dat steeds meer leraren zichzelf organiseren in virtuele netwerken waarin tips worden uitgewisseld.
    De uitdaging zit hem denk ik niet eens zozeer in het leren kennen van de beschibare knopjes van de software. De echte uitdaging zit 'm in het eigen maken van een andere didactische aanpak die mogelijk wordt.

    BeantwoordenVerwijderen