zondag 10 mei 2015

De robots komen, in allerlei soorten en maten

Eigenlijk klopt deze titel niet. Want ze zijn er al.

Het vakgebied Robotica ontwikkelt zich uitermate snel. Robotbouwers nemen de natuur steeds vaker als voorbeeld, en behalve humanoïde robots (die gebouwd worden naar het evenbeeld van de mens) worden tegenwoordig allerlei dieren als voorbeeld gebruikt. De technologie die daarmee ontwikkeld wordt, zal uiteindelijk zijn weg weer vinden in 'gewone' gebruiksvoorwerpen of apparaten.
Om een beetje beeld te geven van wat er de afgelopen drie jaar op youtube is verschenen aan filmpjes van verschillende soorten robots heb ik hieronder een selectie ingesloten.

Eerst de humanoïde robots maar eens. Deze robots worden ontwikkeld om gebruikt te worden in het leger, tijdens reddingsoperaties of gewoon als speelkameraad.

Atlas 


Schaft S-one


Valkyrie


Nao


Maar de robotbouwers vinden hun inspiratie ook gewoon in de natuur. De uitdaging is dan om zo natuurlijkgetrouw mogelijk een dier na te bouwen, of om de techniek die een dier gebruikt bruikbaar te maken voor het gebruik in toekomstige robots of andere technologie.

Vogel


Vlinder


Mieren


Paard


Spin


Slang


Gekko


Ezel


Kangoeroe


Zandvlo


Dino's



Maar het kan ook abstracter. De robottechnologie kan ook gebruikt worden om simpele vormen te laten samenwerken en op die manier hun eigen individuele vorm te ontstijgen. Of juist concreter. De robottechnologie wordt gewoon verwerkt in apparaten en technologie die al bestaat zoals de auto en de stofzuiger. Hieronder de voorbeelden daarvan.

Cubli


Zwerm


Auto


Stofzuiger


Overal Robots
Het Rathenau Instituut bracht eind 2012 een publicatie uit met de titel 'Overal Robots'. Zij stellen daarin terecht de vraag hoe we ons voorbereiden op een toekomst met robots. Mogen robots autonoom beslissingen maken? En hoe zit dat juridisch en moreel dan in elkaar? Van een stofzuigerrobot zul je dat eerder accepteren, dan van een militaire gevechtsrobot, denk ik.

En welke rol gaan robots spelen in het onderwijs? En hoe bereiden we onze kinderen nu voor op een toekomst met robots? Als ik om me heen kijk in scholen, moet ik bijna de conclusie wel trekken dat we daar nauwelijks aandacht aan besteden. Is dat kwalijk?

Tegelijk zie ik dat nieuwe vakgebieden als programmeren en maakonderwijs aan het ontluiken zijn. Zij zouden in het curriculum opgenomen kunnen worden om kinderen voor te bereiden op de toekomst die komen gaat.
De eerste vraag die we moeten beantwoorden is: "Is dat nodig?" Als die vraag positief beantwoord wordt, is de volgende vraag hoe we dat dan gaan doen. Misschien is dat nog wel de meest ingewikkelde vraag. Laat daarom de beantwoording van de eerste vraag zo lang op zich wachten?


Geen opmerkingen:

Een reactie posten