donderdag 7 mei 2015

Bijblijven in Office365

Trouwe lezers van dit blog weten dat ik bij SCOH werk. En die weten ook dat we bij SCOH bezig zijn om Office365 voor de hele stichting in gebruik te nemen als samenwerk- en communicatieplatform.
Een paar weken geleden zijn we begonnen met alle scholen één voor één te migreren naar de nieuwe mailomgeving. We doen nu grofweg iedere week één school. Met 38 scholen zijn we daar nog wel even zoet mee. De laatste school zal waarschijnlijk tegen de zomervakantie volgend jaar pas overgezet worden. De migraties verlopen tot nu toe naar verwachting en het resultaat is dat we iedere week weer meer gebruikers in de omgeving kunnen verwelkomen. Meer gebruikers betekent voor ons als beheerders meer vragen en meer enthousiasme over het systeem.
En daarnaast gaat Microsoft zelf erg hard met de ontwikkeling van de omgeving. Bijblijven is daarom voor mij een 'must'. In deze blogpost vertel ik hoe ik dat doe.

Uitwisseling peers
Een vrij effectieve vorm van uitwisseling van kennis is de uitwisseling met peers; met gelijkgestemden. Die gelijkgestemden vind ik op het gebied van Office365 vooral in het Samen Deskundiger netwerk Zuid-Holland. Dat is een leernetwerk van bovenschools beleidsmedewerkers en ict-coördinatoren uit de provincie Zuid-Holland die ongeveer 4 of 5 keer per jaar bijeenkomen. In die groep kan ik (een deel van) mijn vragen kwijt en hoor ik van ideeën of problemen waar anderen in soortgelijke processen tegenaan lopen.
Verder ga ik gesprekken met peers van buiten het leernetwerk niet uit de weg. Zo kreeg ik een tijdje geleden een mailtje van twee collega's van stichting Flore. Zij namen contact op nadat ze op dit blog een artikel gelezen hadden. Een afspraak om eens wat ervaringen uit te wisselen was snel gemaakt, en dat was een erg prettig gesprek. Zij waren op sommige gebieden al verder dan wij met de implementatie van Office365 en dat was erg leerzaam. Op andere gebieden konden wij hen weer verder helpen.

Meekijken met experts
In onze projectgroep ben ik niet degene die de meeste kennis bezit over Office 365. Ik raak er wel steeds beter in thuis en de standaardhandelingen ken ik inmiddels wel. Ik werk in de projectgroep samen met Maurits Knoppert. Hij is in het najaar uitgeroepen door Microsoft als Innovative Educator Expert. Hij werkt al jaren met Sharepoint binnen zijn school en dus kan ik veel van hem leren. Ik zie hem iedere woensdag en hou mijn oren en ogen goed open als hij bezig is.
Daarnaast hebben we voor het inrichten van de Office365 portalen de hulp ingeroepen van Albert Schot van APSitdiensten. Op het moment van schrijven zit hij bij Microsoft in Chicago bij de conferentie die ze daar nu houden: Ignite. Van hem kan ik ook veel leren op het gebied van implementatieprocessen en inrichtingsvraagstukken.
Voor de mailmigraties hebben we nauw contact met een aantal systeembeheerders van het bedrijf dat het netwerkbeheer voor veel van onze scholen doet: ITS-itservices. Met één van de systeembeheerders (Paul van Driel) werk ik al jaren samen en ik ken hem als expert op het gebied van Windows- en Exchangeservers. Van hem kan ik veel leren op het gebied van mailmigraties en inrichten van de Exchange-omgeving.
Het meekijken met experts werkt een beetje zoals de meester-gezel relaties uit vroeger tijden. Voor mij een erg effectieve manier van leren.

Volgen van (micro)blogs en websites
Een andere manier om bij te blijven is het volgen van blogs en websites die rapporteren over ontwikkelingen in Office365. De primaire bron die ik daarvoor volg is het OfficeBlog van Microsoft. Zij verwijzen soms weer naar andere bronnen die ik de ene keer wel, en de andere keer niet opneem in mijn wekelijkse leeslijst.
Daarnaast houdt Maurits ook een blog bij dat meer toegespitst is op onze situatie. Hij blogt hier.
Sporadisch maak ik gebruik van Twitter en Facebook. De meeste zaken die ik daar voorbij zie komen, heb ik via OfficeBlogs of anderszins al gezien.

Cursussen volgen via Microsoft Virtual Academy
Niet zo heel lang geleden werd ik geattendeerd op de Virtual Academy van Microsoft. Zij bieden daar een diversiteit van cursussen aan voor eindgebruikers, gevorderde amateurexperts en systeembeheerders. Het gaat daar uiteraard alleen maar om Microsoft technologie. Ze hebben bijvoorbeeld cursussen over Yammer en OneNote (voor eindgebruikers), maar ook over het beheren van de Active Directory en het opzetten van een hybride model voor Sharepoint (voor experts).
Met je Microsoftaccount kun je je registreren bij de MVA. Het voordeel daarvan is dat je een eigen leerlijn kunt samenstellen en je voortgang kan bijhouden. Voor ieder afgerond cursusonderdeel (een filmpje, een opdracht of een test) krijg je punten. Als je een cursus afsluit (met een test) kun je een certificaat ontvangen en je wordt automatisch opgenomen in een soort rankinglist waardoor je je 'prestaties' kunt vergelijken met anderen.
Ik heb inmiddels een paar van die cursussen gedaan. Zo deed ik bijvoorbeeld de cursussen 'Yammer Essentials' en 'Get the Most out of OneNote'. Dat zijn twee eenvoudige cursussen voor eindgebruikers die ik deed om MVA uit te proberen. Inmiddels heb ik mijn leerlijn samengesteld en ik ben de komende tijd dus nog wel even van de straat.

Op deze manier hoop ik 'iedere dag samen een beetje beter' te worden. Waar ken ik dat ook alweer van?

Hoe blijf jij bij op jouw vakgebied?


Geen opmerkingen:

Een reactie posten