vrijdag 10 april 2015

Leestips t/m 10 april 2015


Zo, die week was weer snel voorbij!
De lijst met leestips is deze keer niet zo lang. Er is nieuws over de samenwerking tussen Dropbox en Microsoft; een interessant stuk over learning analytics en leesplezier; en beschouwingen over het gebruik van de smartphone op scholen en het aanbieden van programmeerlessen.

Onderaan de lijst heb ik een TED talk ingesloten van Jeremy Howard. Hij vertelt over de stand van zaken van machine learning. En de implicaties die die ontwikkeling zou kunnen hebben voor onze toekomst. In zijn laatste slide geeft hij aan dat 'beter onderwijs' in ieder geval niet helpt...

Veel leesplezier en fijn weekend!


Big data en leesplezier - Dick van der Wateren op Blogcollectief Onderzoek Onderwijs
"Gaat de voortdurende stroom aan digitale data over leerlingen ons werkelijk helpen het onderwijs te verbeteren? Onlangs was ik bij een brainstorm voor een nieuw analyse-instrument dat volgend jaar op de onderwijsmarkt zal worden gelanceerd. Het product is met de beste bedoelingen ontwikkeld; de makers willen iets goeds doen voor het onderwijs en leraren helpen hun werk beter te doen. Door alles wat leerlingen doen op laptops en notebooks te analyseren zouden we van dag tot dag kunnen volgen hoe hun taalvaardigheid zich ontwikkelt. Aantrekkelijk idee. Niettemin voelde ik me al snel ongemakkelijk. 
Ik vroeg me af: Is wat in het onderwijs belangrijk is meetbaar, of vinden we belangrijk wat meetbaar is?" Lees verder...

Moeten kinderen op school leren programmeren? - Pierre Gorissen op ICT&Onderwijs BLOG
"In 1985, toen ik 15 was, kreeg ik van mijn ouders een MS-DOS computer. Op school kwamen de computers pas toen ik nét te oud was. Ik leerde het dus thuis. Zelf. Met dank aan mijn ouders.
Gisteren heb ik voor mijn zoon van 12 zijn eerste certificaat uitgeprint van EdX. Voor het programmeren met Scratch." Lees verder...

Scholen omarmen smartphone tegen wil en dank - Dirk Verkuil op NOS nieuws
"De smartphone is definitief doorgedrongen tot de schoolklas. Uit een onderzoek van de NOS onder 137 middelbare scholen blijkt dat de overgrote meerderheid (85 procent) de smartphone gebruikt bij het onderwijs. 
Dat betekent nog niet dat de leerlingen hun mobieltje altijd en overal mogen checken. Op de helft van de scholen mag de smartphone wel mee de klas in, maar mag hij alleen worden gebruikt met toestemming van de leraar." Lees verder...

Dropbox laat gebruikers Office-documenten in browser aanpassen - Nu.nl
"Dropbox maakt gebruik van een integratie van Office Online, waardoor gebruikers Word-, Powerpoint- en Excel-bestanden in de browser kunnen bewerken. Alle Office-documenten die Dropbox-gebruikers online in de cloud hebben opgeslagen, zijn hierdoor in de browser te bewerken." Lees verder...

The wonderful and terrifying implications of computers that can learn - Jeremy Howard op TED (youtube)
"What happens when we teach a computer how to learn? Technologist Jeremy Howard shares some surprising new developments in the fast-moving field of deep learning, a technique that can give computers the ability to learn Chinese, or to recognize objects in photos, or to help think through a medical diagnosis. (One deep learning tool, after watching hours of YouTube, taught itself the concept of “cats.”) Get caught up on a field that will change the way the computers around you behave … sooner than you probably think." Kijk hier of hieronder...



Geen opmerkingen:

Een reactie posten