woensdag 1 april 2015

Gastblog: Airserver

Sander Drop schreef al eerder een gastblog op WitBlauw. Hij is leraar van een groep 8. Enthousiast geworden over een berichtje dat ik niet zo lang geleden schreef, is hij aan de slag gegaan met Airserver. Daarvan doet hij hieronder verslag.

Sinds een tijdje maak ik in mijn klas gebruik van het programma Airserver. Graag vertel ik jullie mijn ervaringen met dit programma.

Wat is Airserver?
Met Airserver kun je het scherm van de iPad kopiëren naar het digibord. Ik schrijf iPad, maar het werkt ook met Android-devices, maar alleen vanaf Windows 8.1. Aangezien wij op school Windows 7 draaien, heb ik dat dus niet kunnen uitproberen.
Eigenlijk doet Airserver hetzelfde als een Apple TV, maar er zijn een paar belangrijke verschillen:
Het is veel goedkoper
Ik hoef niet meer te switchen tussen verschillende sources op het bord
Je kunt met meer apparaten tegelijk (!) op het bord werken
Een Apple TV kost toch al gauw 100 euro en die sluit je aan met een HDMI kabel op het bord. Als ik mijn iPad op het bord wilde laten zien, dan moest ik op het bord switchen naar een andere source. Een ander kanaal op het bord. Dat was onhandig. Het switchen kost tijd. Met Airserver kan ik mijn iPad scherm over mijn gewone bureaublad laten zien.

Installeren
Het installeren is niet heel moeilijk, maar je moet wel even goed opletten.
Bij het installeren kijkt Airserver eerst of je computer wel geschikt is voor Airserver. Je hebt nodig:
Voor iOS: Windows 7 en iTunes (of Bonjour) geïnstalleerd
Voor Android: Windows 8.1
Ik heb bij het installeren dus de Android onderdelen uitgezet.
Verder werkte het na installeren bij ons meteen. Ik hoefde verder niets in te stellen, geen firewall instellingen te veranderen of iets dergelijks. Wij gebruiken als netwerk overigens Skool.

De werking
Het werkt heel erg makkelijk in de praktijk. Veeg op je iPad naar boven voor het instellingen scherm. Druk op Airplay en even later staat je iPad scherm ook op je bord. Dit kan zowel in volledig scherm of als window.
Alles wat je op je iPad doet zie je ook op het bord. Er zit wel soms een heel kleine vertraging in.
Zijn er meer iOS-apparaten? Geen probleem. Airserver laat ze allemaal tegelijk zien. In de klas is het gelukt tot 6 apparaten tegelijk op het digibord. Maar het was duidelijk dat je toen niet teveel kon doen op de apparaten want dan trekt het netwerk het niet meer. Maar twee of drie apparaten naast elkaar is geen enkel probleem.
Grappig detail: je hoeft niet eens in de klas aanwezig te zijn met je iPad. Je kunt vanuit de hele school het bord overnemen.

Wat doe je er mee?
Ik gebruik Airserver vooral als ik lesgeef in een kleinere groep. Ik kan voor het groepje gaan zitten en op mijn iPad werken. De kinderen zien alles achter op het bord. Als programma gebruik ik hiervoor: Explain Everthing. Dit programma is een complete bord-app waarmee je heel veel dingen kunt doen.
Ook kun je Airserver mooi gebruiken om digitale dingen van kinderen op het bord te laten zien. Enkele ideeën:
Foto’s van verkeerssituaties in de wijk
Filmpjes die ze zelf hebben gemaakt
Presentaties (bijvoorbeeld met Adobe Voice)
De kinderen moeten natuurlijk wel een iOS device met Airplay hebben en toegang tot het draadloze netwerk.

De nadelen
Af en toe heeft het programma wat kuren. Je kunt dan nog zo vaak op Airplay op je iPad drukken, hij wil dan maar niet op het bord komen. Een herstart van Airserver lost het probleem vaak wel op, maar kost tijd en is dus jammer.
Teveel devices kan het programma ook niet aan. Maar ik denk dat dat vooral een netwerkprobleem is, en niet zozeer  te wijten aan het programma.
Jammer dat voor Android Windows 8.1 vereist is. Hoewel de meeste kinderen iOS devices hebben, vallen nu wel een aantal apparaten buiten de boot.

Conclusie
Een heel fijn programma als je je iPad veel in de klas gebruikt om les mee te geven. Ik gebruikte altijd een Apple TV maar nu ik Airserver heb ontdekt, is de Apple TV weg. Airserver is sneller, goedkoper en handiger in gebruik.



Wil je ook een keer een gastblog schrijven op dit blog? Neem dan contact op. Het onderwerp moet uiteraard passen bij het thema onderwijs en technologie. (Commerciële uitingen en verzoeken worden genegeerd.)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten