zaterdag 7 maart 2015

Leestips t/m 6 maart 2015

Een dagje later dan dat jullie van me gewend zijn, zijn hier de leestips van deze week.

Fijn weekend!


What if We Treated School Principals Like CEO's? - Jean Desravines op OZY
"Imagine a leader who is responsible for managing a budget of several million dollars, overseeing hundreds of staff, addressing the concerns and needs of passionate stakeholders, and is ultimately on the hook for delivering a “product” that will profoundly impact the trajectory of our country. You’re probably envisioning that this person is a corporate CEO of a Fortune 500 company, right?  Wrong.
I’m actually referring to your high school principal." Lees verder...

15 Surprising Discoveries About Learning - Saga Briggs op informED
"What are some of the most encouraging known facts about learning? From taking a walk to learning a new language, there are countless things we can do to improve the way we learn. Below we list fifteen steps toward a better brain:"Lees verder...

Samenwerken met OneNote op school en in de klas - Maurits Knoppert op Office365 in het Onderwijs
"Microsoft probeert al lange tijd OneNote steeds meer onder de aandact te brengen in het onderwijs, zeker omdat het in het onderwijs als samenwerkingsdocument goed in te zetten is. Op 13 februari kwam Microsoft met de mededeling dat OneNote vanaf dat moment gratis door iedereen te gebruiken is. Vanaf nu zou iedereen dus vanaf iedere computer of ieder device gebruik kunnen maken van OneNote. Via deze link kun je op de office blogs goed de laatste ontwikkelingen van OneNote blijven volgen. Wekelijks worden er nieuwe features toegvoegd." Lees verder...

7 Ways Video Games Enhance Learning - Educators Technology
"Along similar lines , gaming theorist, Tom Hatfield (author of the popular book/; Why Gaming Will Dominate the Twenty-First Century) contends that successful video games include 7 learning principles that we can extract and apply in other sectors such as business and education. These principle are:(...)" Lees verder...

Questioning Mainstream Wisdom about Schools and the Economy - Larry Cuban op School Reform and Classroom Practice
"The fairy tale about the Emperor with no clothes is (and has been) a metaphor for the damages incurred from groupthink. Fear of appearing silly or losing status among peers in raising questions when a consensus–the wisdom of the group–occurs daily in all organizations. When that consensus extends to the nation and involves ideas that have consequences for the entire citizenry, then yelling out that the Emperor is naked is everyone’s duty in a democracy.
For the past thirty years the groupthink idea of public schools solving a national economic crisis and rising inequalities  has been the idee fixe of civic, business, educational, and academic leaders." Lees verder...

Onderwijs verandert fundamenteel - eLearning.nl
"Gartner heeft een top 10 van strategische technologieën voor het onderwijs samengesteld. Het is geen lijst met tools die besparingen opleveren in tijd of geld. Het gaat om strategische technologieën, die volgens Gartner in 2015 op de actielijst van elke CIO in het onderwijs zouden moeten staan." Lees verder...

Hoe werkt Muiswerk het beste voor de allerjongsten? - Muiswerk Educatief
"Er zijn veel leuke apps voor kinderen in de groepen 1 tot en met 3, maar er is nog weinig serieus educatief aanbod. Muiswerk heeft met Leesstart, Flitsend Spellen 1 en Woorden 1 aardig wat te bieden. Komend schooljaar komen daar Woordstart en de geheel vernieuwde rekenprogramma's nog eens bij, speciaal ontwikkeld voor de kleuters." Lees verder...

Macht, gezag, angst en vertrouwen - Hartger Wassink op De Professionele Dialoog
"Al sinds mijn promotieonderzoek ben ik geboeid door het thema gespreid leiderschap. Met velen deel ik een afkeer van autoritair, directief, top-down leiderschap. Niet alleen omdat het weinig vreugdevol is om met zo’n baas te werken, maar ook omdat ik ervan overtuigd ben, dat dit niet de meest productieve manier is om leiding te geven. Enfin, dat hebben mensen als Ricardo Semler veel beter beschreven.
Een andere reden is, dat ik in al die jaren er ook steeds meer van overtuigd ben geraakt, dat alle leiding die leraren (of andere professionals) zelf kunnen geven, niet meer door managers gegeven hoeft te worden. Dat scheelt loonkosten voor managers, een hoop zinloos overleg en dito ergernis." Lees verder...

Heeft de klasinrichting een positief effect op leren? - Kris van den Branden op Duurzaam Onderwijs
"Antwoord: Ja. Dat blijkt uit een vrij grootschalige studie in het Verenigd Koninkrijk waarbij meer dan 3000 leerlingen werden gevolgd, verspreid over 153 klassen in 27 basisscholen. De fysieke kenmerken van de klasinrichting bleken een stevige invloed te hebben op de vooruitgang die de leerlingen gedurende het schooljaar maakten voor wiskunde, leesvaardigheid en schrijfvaardigheid. De belangrijkste aanbevelingen die aan schoolteams op dit vlak kunnen worden aangereikt, zijn de volgende:" Lees verder...

Plan gepresenteerd voor meer maatwerk in het onderwijs met ICT - PO-Raad
"Uitwisselen van kennis over gepersonaliseerd leren op school, hulp bij het inkopen van adaptief leermateriaal en landelijke afspraken over privacy. Dat zijn enkele van de afspraken en plannen uit het Plan van Aanpak van het zogenoemde Doorbraakproject Onderwijs & ICT. Dit is een gezamenlijk project van de PO-Raad, VO-raad en ministeries van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap en Economische Zaken. Zij verwachten in de komende twee jaar een doorbraak te realiseren met betrekking tot maatwerk met ICT in het onderwijs. Dit is nodig om leerlingen met hulp van de mogelijkheden van ICT beter voor te bereiden op hun toekomst." Lees verder...

Humans Need Not Apply
En via het blog van Patrick Koning vond ik deze video. Een aardige kijktip die handelt over de toekomst die ons te wachten staat.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten