vrijdag 13 februari 2015

Leestips t/m 13 februari 2015

Er wordt me wel eens gevraagd of ik de leestips die ik in deze rubriek weergeef, ook zelf helemaal heb gelezen. Goede en belangrijke vraag, vind ik. En daarom even dit inleidende stukje.
Er wordt namelijk op internet heel veel gedeeld zonder dat er echt goed naar de inhoud is gekeken door degene die het (verder) deelt. Gewoon omdat het delen zo makkelijk is geworden. Je hoeft in de meeste gevallen alleen maar te drukken op een knopje met een duim erop. Ofzo.
Ik kan hierbij mijn lezers geruststellen. Ik neem een leestip pas in deze rubriek op onder de volgende voorwaarden:
- Ik heb het helemaal gelezen. Van begin tot eind.
- Ik heb het ook begrepen wat er staat. (Dat betekent niet dat ik het er mee eens ben, overigens.)
- Ik schat in dat er informatie of ideeën in staan die door mijn lezers gewaardeerd of gebruikt kunnen worden.

Ik hoop hiermee mijn bijdrage te leveren aan het leren van anderen.
Veel leesplezier, in ieder geval. Doe er je voordeel mee.


Wat is Blended Learning? - Pierre Gorissen op ICT&Onderwijs BLOG
"Het is zeker niet het enige filmpje waarin je uitgelegd wordt wat Blended Learning is, maar ik vond het een mooie samenvatting. Op de website van Spokane Public Schools vind je ook een link naar http://www.blendedlearning.org/, de site die beheerd wordt door (o.a.) de auteurs van het boek Blended. Using disruptive innovation to improve schools." Lees verder...

Privacywaakhond wil duidelijke grens tussen publieke en commerciële data - Nu.nl
""Als die twee domeinen door elkaar gaan lopen, is dat problematisch", aldus Kohnstamm in een interview met het Financieele Dagblad (FD). "Een arts heeft een geheimhoudingsplicht, een commerciële partij niet. Sterker nog, die wil gewoon flink geld verdienden. Dan wordt het gevaarlijk."" Lees verder...

Het beste onderwijsonderzoek van 2014 - Casper Hulshof op Onderwijskunde in Utrecht
"Hypes komen, hypes gaan. Intussen draaide de wereld van het onderwijsonderzoek ook dit jaar weer rustig door. Net als voorgaande jaren is er veel, heel veel onderzoek gepubliceerd en het wordt nog altijd elk jaar meer. Het is allemaal niet bij te houden, maar gelukkig: u hoeft niet meer per se af te wachten tot Didactief op de mat valt. Het hele jaar door wordt er lustig geblogd, getweet en gefacebookt over nieuw en opmerkelijk onderzoek. Desondanks zijn de sociale media inmiddels ook zo dichtbevolkt dat ook daar wellicht de bomen het bos aan het zicht ontnemen. Aan mij is daarom gevraagd om het interessantste danwel meest relevante onderwijsonderzoek van 2014 toe te lichten." Lees verder...

Edcamp...sloeg de tent op in Zoetermeer - Karin Winters op KarinBlogt
"Gisteren (7-2-2015) vond de tweede EdcampNL plaats in Zoetermeer. Het Oranje Nassau Clauscollege was zo vriendelijk de locatie gratis beschikbaar te stellen maar had ook de eigen leerlingen aan het werk gezet.  De koffie (verzorgd door leerlingen die “maatschappelijk” stage liepen) ging vergezeld van eigen gebakken cakes. TOP!! De Edcamp principes nog even op een rijtje: (...)" Lees verder...

The Lack of Evidence-Based Practice; The Case of Classroom Technology (Part 2) - Larry Cuban op School Reform and Classroom Practice
"(...)There was no research or evaluation, for example, that found establishing public schools in the early 19th century was better than educating youth through private academies. No studies persuaded late-19th century decision-makers to import privately-funded kindergartens into public schools. Ditto for introducing desktop computers into schools a century later.(...) " Lees verder...

Internet en onderwijs: een gelukkige combinatie? - Edwin van der Zalm op Expanding Visions blog
"Steeds meer activiteiten vragen om het gebruik van digitale technologie en veel van die technologie veronderstelt verbinding met het Internet. Always-on is de standaard geworden. Voor de jonge generatie is technologie als lucht: het is er gewoon. Voor het onderwijs betekent dat: het Internet maakt deel uit van het onderwijs, of je nu wilt of niet. De invloed van het Internet op het onderwijs is echter niet eenduidig en ook niet eenvoudig." Lees verder...

Bezwaren tegen ICT in het onderwijs - Wilfred Rubens op te-learning.nl
"Volgens Joshua Kim is het tijd dat we de kritiek op het gebruik van ICT in het onderwijs serieus nemen. Deze kritiek kan alleen maar leiden tot verbeteringen op dit terrein. Kim vat zes bezwaren samen. Ik geef er mijn reactie bij." Lees verder...

CodeUur, elke vrijdag één uur programmeren - Stichting CodeUur
"Wij willen graag dat programmeren zo snel mogelijk wordt opgenomen in het Curriculum van het Primair Onderwijs. Op 6 maart lanceren wij onze Stichting met een landelijk event. Dan wordt op 100 basisscholen tegelijkertijd een CodeUur gegeven. Stichting CodeUur regelt de gastdocent en het lesmateriaal. Na 6 maart is het elke vrijdagochtend CodeUur en kan elke basisschool een gratis CodeUur aanvragen." Lees verder...

AppCrayon; Schrijven Met Een Stylus - Eveline Kaleveld op kleuters digitaal
"Bijna alle activiteiten die je op de iPad doet kun je met je vinger doen. Zo ook het naschrijven van patronen. Het leek mij interessant om eens met een stylus te gaan schrijven op de iPad. Dus ging ik opzoek naar een goede stylus voor kleuters. In mijn zoektocht kwam ik bij de App Crayon een stylus tegen." Lees verder...

Open universiteit leidt project over educatieve games - Vives.nl
"De Open Universiteit leidt de komende vier jaar een omvangrijk Europees onderzoeks- en innovatieproject over educatieve gaming. Het RAGE-project gaat met een budget van 9 miljoen euro een sterke impuls geven aan het Europese gamingonderzoek. Er zijn hoge verwachtingen over de mogelijkheden van het gebruik van games in onderwijs en training." Lees verder...

Office Online gets even better in 2015 - OfficeTeam op OfficeBlogs
"Office Online is getting even better in 2015. We’ve been listening to your feedback and we’re rolling out updates that improve the Reading View, file management and editing experiences. Here are some of the new features to look for:" Lees verder...

The Lack of Evidence-Based Practice; The Case of Classroom Technology (Part 3) - Larry Cuban op School Reform and Classroom Practice
"The main point is that the push to arm kindergartners with iPads, put laptops into little hands, and place earphones on tiny heads has no basis in hard evidence. Few, if any studies, have dealt with toddlers or kindergartners. It is the political reasons noted above that school boards, superintendents, state and federal officials hide behind when they spend public dollars to equip four- and five year-olds with new technologies that will be obsolete in a few years. So in the rush to deploy devices into little hands, important questions go unasked." Lees verder...

Platform #Onderwijs2032 officieel van start - Vives.nl
"Afgelopen november startte Dekker een ‘nationale brainstorm’ over de inhoud van ons onderwijs. Iedereen met ideeën kon deze delen via #onderwijs2032. Het leverde meer dan 17 000 reacties op. Dekker: ‘Een fantastische opbrengst. Nu is het tijd om de spade dieper de grond in te steken.’" Lees verder...

Wordcloud add-on voor Word - Willem Karssenberg op Trendmatcher.nl
"Rondkijkend bij de add-ons voor Office kom ik nog een handige tegen: de Pro Word Cloud add-on." Lees verder...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten