woensdag 31 december 2014

WitBlauw Jaaroverzicht 2014 (en nou niet wegklikken, he..)

Het is de tijd van lijstjes en jaaroverzichten. Dat begon bij sommigen al begin december. Waarschijnlijk onder het motto: dat kun je maar vast gehad hebben. Ik waag me dit jaar ook aan een jaaroverzicht, namelijk het grote WitBlauw Jaaroverzicht 2014. Helemaal aan het einde van het jaar vond ik iets gepaster.

In meerdere opzichten was 2014 een bijzonder jaar. Daarover straks meer. Maar eerst even tijd voor de statistieken, want die mogen in zo'n overzicht niet ontbreken. Ik ben er stiekem best trots op. Komen ze (met peildatum 30 december 2014):

  • totaal aantal unieke bezoekers op jaarbasis: 18.484
  • totaal aantal paginaweergaven op jaarbasis: 30.905
  • maand met de meeste paginaweergaven: januari (3703)
  • dag met de meeste paginaweergaven: 1 december (341)

Wat de bezoekcijfers betreft deed mijn blog het dit jaar iets minder goed dan in 2013. Toen had ik ruim 37.000 paginaweergaven, maar in vergelijking met de twee jaren daarvoor gaat het nog steeds de goede kant op. De groei is er nog niet uit. In 2012 waren er ruim 23.000 paginaweergaven en in 2011 13.000. Het gaat niet slecht met dit blog dus. Maar het kan altijd beter. Verspreid mijn URL gerust onder al je vrienden en bekenden. ;-)
De dag met de meeste paginaweergaven is eenvoudig te verklaren aan de hand van één post. Ik schreef een post over privacy en Basispoort, en de eenzijdige berichtgeving van RTL daarover. Dat bericht is ontzettend vaak (in ieder geval voor mijn doen) gedeeld op sociale netwerken en door andere edubloggers. De statistieken liepen die week compleet uit de hand.

Laten we direct maar doorgaan naar de Top 10 van meestbekeken posts. Met op nummer 1 de post die tot nu toe 1427 keer bekeken is.

Top 10 van meestbekeken blogposts van 2014
Stoppen met mli - 1245 keer bekeken
Leestips t/m 29 augustus 2014 - 348 keer bekeken
Wifi gevaarlijk? - 322 keer bekeken
14 gratis flashcard tools - 321 keer bekeken

Net vertelde ik al dat 2014 in meerdere opzichten een bijzonder jaar was. Wat mij betreft is dit het jaar waarop het thema privacy op de kaart is gekomen. De publieke discussie rondom de voorwaarden van Facebook is daar een voorbeeld van, maar ook de vele vragen die er kwamen rondom het 'klakkeloos' accepteren van de voorwaarden van Basispoort door basisscholen getuigen daarvan. Kennisnet vroeg in april aandacht voor het thema. En daarna kwamen ze met handreikingen waar scholen hun beleid mee konden aanscherpen. Als je werkzaam bent in het PO raad ik je aan om hiervan in ieder geval kennis te nemen.

Op persoonlijk vlak heb ik drie beslissingen genomen die het vermelden waard zijn en waar ik op dit blog ook al eerder aandacht aan besteedde.

1. Stoppen met master
In mei ben ik gestopt met de master waar ik bijna een jaar eerder met veel enthousiasme aan begon. Ik deed de master Leren en Innoveren bij Hogeschool InHolland. Maar gaandeweg het jaar kwam ik erachter dat het de verkeerde keuze was. Ik heb in die maanden ontzettend veel geleerd. Maar wat me er uiteindelijk vooral van is bijgebleven, is het feit dat ik niet meer opgeleid wil worden. Ik denk dat ik zonder enige vorm van arrogantie kan zeggen dat ik zelf heel goed kan bepalen wat ik wil leren en wat ik nodig heb om te leren. Een opleiding die voor mij bepaalt wat ik moet leren en vooral bepaalt hoe ik moet bewijzen dat ik het geleerd heb, zit mij eigenlijk alleen maar in de weg. Vandaar mijn besluit om te stoppen. En het heeft privé goed uitgepakt. Ik kan de aandacht weer opbrengen voor de dingen die er werkelijk toe doen.

2. Aanschaf Fitbit Flex
Verder ben ik in dit afgelopen jaar aan de slag gegaan met een vorm van quantified self. Ik kocht een Fitbit Flex en heb mezelf ten doel gesteld om een jaar lang iedere dag 10.000 stappen te zetten. Sinds begin augustus is me dat ook gelukt. Daar ga ik in ieder geval tot augustus 2015 mee door. (Een goed voornemen mag uiteraard niet ontbreken in een blogpost met een jaaroverzicht, hè...)

3. Dag televisie
Daarnaast besloten mijn vrouw en ik in de zomer om onze televisie vaarwel te zeggen. We hebben hem simpelweg overbodig verklaard en verkocht. We kijken nog wel 'televisie', maar doen dat geheel via internet op de laptop of tablet. Samen tv-kijken deden we eigenlijk al tijden niet meer. Dus in die zin is het ook geen gemis voor ons. We kijken nu eigenlijk alleen nog maar programma's die we ook echt willen zien. Alle 'rommel' blijft ons bespaard.

Nieuwe WitBlauw dingen
Voor wat betreft dit blog ben ik in dit schooljaar met wat nieuwe dingetjes begonnen. Zo heb ik een wekelijkse rubriek met leestips opgestart. De aanleiding daarvoor was eigenlijk dat ik in mijn aantekeningen te vaak interessante artikelen liet liggen omdat ik simpelweg de tijd niet heb om van ieder bericht een apart blogpostje te maken. Nu heb ik de gelegenheid om ze op een simpele manier toch te vermelden.
Ten tweede ben ik begonnen met het openstellen van mijn blog voor andere schrijvers. Ik heb nu twee gastblogs geplaatst. En in het nieuwe jaar volgen er sowieso nog vier. Als je het leuk vindt om ook iets te schrijven, laat het me dan weten.
Ten derde is WitBlauw sinds een aantal weken ook te volgen via Facebook. De berichten die hier gepubliceerd worden, worden automatisch doorgezet naar de sociale netwerken waar ik op actief ben. In eerste instantie was dat alleen Twitter, later heb ik ook Linkedin, Google+ en nu dus Facebook toegevoegd. (Dat doe ik overigens grotendeels met de dienst IfThisThenThat.) In eerste instantie liet ik ze gewoon doorzetten naar mijn privé-account op Facebook. Maar begin december heb ik er een aparte Facebookpagina voor aangemaakt. Daarmee bied ik in ieder geval de keuze om de berichten wel of niet te volgen. Je kunt de pagina liken op Facebook.com/edublogwitblauw. Je krijgt de nieuwe berichten dan automatisch in je tijdlijn op Facebook te zien. Al 42 personen zijn je voorgegaan. Uiteraard kun je nieuwe berichten ook volgen via email of rss. Kijk voor alle volgmogelijkheden op het tabblad abonneren. De keuze is reuze.

Tot zover het WitBlauw Jaaroverzicht 2014. Dan rest me alleen nog om jullie allemaal een goede jaarwisseling toe te wensen. Maak er wat van in 2015. Zorg goed voor jezelf, en voor de anderen om je heen. Tot in het nieuwe jaar.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten